هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

کسانی که هزینه خرید قبر در امامزاده ندارند قبر نخرند

کسانی که هزینه خرید قبر در امامزاده ندارند قبر نخرند



اکرم عباسی| به گزارش هفته نامه افق کویر، چهارشنبه هفته گذشته بعد از نماز مغرب و عشا اولین نشست خبری سرپرست اداره اوقاف و امور خیری شهرستان بافق با اصحاب رسانه به ریاست "حمیدرضا تربتی" در محل اداره اوقاف و امور خیریه این شهرستان برگزار شد.
اصحاب رسانه مشاوران عالی
 مسئول هر اداره
تربتی در ابتدای این نشست با بیان اینکه یکی از عوامل موفقیت مدیران ارتباط با اصحاب رسانه است گفت: هر چقدر این ارتباط قوی و مستمرتر باشد به همان میزان موفقیت مدیر تضمین می شود.
وی افزود: با توجه به ذات کار و مسئولیتی که شما خبرنگاران دارید همچنین ارتباط مستقیم شما با مردم، بیشتر می توانید به درد دل آنها گوش دهید و از آنجایی که معمولاً مدیران به دلیل مشغله کاری و شرکت درجلسات پیاپی با مردم کمتر در ارتباط هستند این نقیصه را شما خبرنگاران می توانید جبران کنید.
وی تصریح کرد: به عقیده من اصحاب رسانه می توانند نقش مشاوران عالی مسئول هر اداره را داشته باشند.
حمید رضا تربتی عنوان کرد: از قدیم الایام دو دیدگاه در بین مردم رسوخ کرده که این دیدگاه به وقف، بهره وری و ارتقاء آن ضربه می زند؛ به عنوان مثال برخی معتقد بودند؛ "اگر در زمین وقف عبور کردی کفش خود را بتکان مبادا خاک وقف وارد زندگیت شود"تمثیل هایی از این قبیل در قدیم وجود داشته تا حق وقف ضایع نشود نه اینکه افراد اصلاً به سمت وقف نروند. این تعصبات دینی باعث شده در ذهن مردم رسوخ پیدا کند و مایل نباشند ملک وقفی را اجاره و یا در زمین وقفی ساخت و ساز انجام دهند. این دیدگاه باعث می شود زمینهای وقفی معطل بماند، زمینهای وقفی درآمدی نداشته باشد و نیات واقف هم اجرایی نشود. 
اجاره بها موقوفات به روز نیست
معاون بهره وری و اقتصادی مدیرکل اوقاف یزد اظهار داشت: برخی دیگر به وقف نگاه خیریه ای دارند آنها به واسطه نگاه موقوفه می گویند این ملک برای کار خیر وقف شده است ما هم به هر دلیل مستأجر شده ایم و دلیلی نمی دانند تا حق موقوفه را ادا کنند و معتقدند چون وقف است اجاره آن باید کمتر باشد به نوعی توجیهات این چنینی باعث می شود حق وقف را ادا نکنند؛ متأسفانه این دیدگاه بین مردم و حتی کارشناسان رسوخ کرده است، حتی زمان قیمت گذاری برای فروش یا اجاره ملک وقف نسبت به ملک طلق(آزاد) فرق می گذارند. این دو دیدگاه به مثابه لبه قیچی است که ریشه وقف را خشک می کند.
وی در ادامه به ارائه توضیحاتی پیرامون تعداد موقوفات شهرستان پرداخت و اظهارداشت: تعداد موقوفات استان ۱۲۴۰۰فقره است تعداد موقوفه بافق ۵۴۲ فقره حدود چهارو سه دهم درصد از کل موقوفات استان را بافق دارد و رقبات این شهرستان دو هزار و صد و چهل فقره می‌باشد.
وی فرق بین موقوفه و رقبه را یاد آور شد و گفت:رقبه ها درآمدزا هستند و موقوفات مانند مسجد، حسینه، آب انبار و دیگر موارد مشابه را پشتیبانی می کند و به طور متوسط هر موقوفه چهار رقبه دارد.
وی عنوان کرد: موقوفات ۱۴ درصد عقب ماندگی دارد که نشان دهنده است اجاره بها به روز نیست و تعداد کسانی که اجاره پرداخت می کنند نسبت به میانگین استان کمتر هستند. 
وضعیت کنونی امامزاده عبدا...(ع) رضایت بخش نیست
تربتی با اشاره به این موضوع که بیشترین مطالبات موقوفه بافق مربوط به اداره آموزش و پرورش شهرستان است عنوان کرد: این اداره تاکنون ۵۰ میلیون تومان معوقه دارد و پسندیده است معوقه موقوفات به موقع و با دقت نظر بیشتری پرداخت گردد. 
وی در پاسخ به این پرسش که چه برنامه ای برای امامزاده عبدا...(ع) دارید گفت: امامزاده عبدا...(ع) یکی از امامزاده های واجب التعظیم است که استعداد و قابلیت این را دارد که به عنوان امامزاده شاخص کشوری مطرح شود. وضعیت کنونی امامزاده مورد رضایت ما، شأن امامزاده و مردم فهیم بافق نیست هرچند که از لحاظ مالی نیز با توجه به حضور شرکت سنگ آهن مرکزی و مردم متدین شهرستان مشکل آنچنانی نباید داشته باشد. 
وی اظهار داشت: در بحث امامزادگان کسانی که دستشان در بحثهای سیاستگذاری، عمرانی و فرهنگی باز است هیئت امنا هستند و اختیارات وسیعی دارند هرچند احکامشان توسط اداره اوقاف صادر می شود. اشخاص توسط اداره اوقاف تعین می‌شوند و انتصابی هستند؛ اما پس از آن دستشان باز هست.
وی ادامه داد: باید امامزادگان طرح جامع داشته باشند؛ طرح جامعی که توسط مشاور تهیه و توسط دفتر فنی سازمان اداره اوقاف تصویب شود.
شأن و منزلت امام جمعه شهرستان بالاتر از آن است که در امور اجرایی وارد شود
وی در پاسخ به این پرسش که آیا برای آینده برنامه ای دارید تا امامزاده عبدا...(ع) از شکل میدان خارج شود؟ گفت: این موضوع در طرح جامع امام زاده عبدا... دیده شده است. در این طرح امامزاده عبدا... به بافت قدیمی شهر متصل می‌شود و از طرف یزد خیابان سمت راست و پارکینگ ها حذف خواهد شد. 
وی در پاسخ به این پرسش که وجوهی که در ضریح ریخته می شود در چه بخشی هزینه می شود؟ تصریح کرد: دستهای پیدا و ناپیدایی وجود دارد که به این مسئله دامن می زنند؛ وگرنه ریال به ریالی که داخل ضریح ریخته می شود به حساب امامزاده عبدا.. در بانک ملی ریخته می شود و هزینه هایی که انجام می شود مشخص است و هیچکس نمی تواند ریالی از آن را برداشت کند.
وی در پاسخ به این پرسش که باتوجه به درآمدی که امامزاده دارد؛ چرا به وضعیت نابه سامان سرویس های بهداشتی رسیدگی نمی شود؟ افزود: این مسائل به هیئت امنا بر می گردد؛ چرا در سال جاری 450 میلیون تومان صرف آیینه کاری آستان کردند؛ حدا اقل 40 میلیون تومان آن را صرف ساماندهی به وضعیت سرویس های بهداشتی می نمودند.
در ادامه این نشست سرپرست اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان بافق از انتخاب هیئت مدیره جدید آستان مقدس امامزاده عبدا... (ع) خبر داد و گفت: با توجه به حجم کاری و همچنین کثرت رقبات در بافق باید هیئت امناء قوی، کارآمد و متخصص برای آستان مقدس امامزاده منظور شود تا با به کارگیری مردم در امر عمران و آبادانی کارها سریعتر انجام شود و امامزاده با همتی بلند متحول شود.
وی اظهار کرد: یکی از عواملی که این آستان پیشرفت نداشته این است که هیئت امناء به دلیل مشغله زیاد نتوانسته‌اند پیگیر مسايل و مشکلات شوند.
کسانی که هزینه خرید قبر در امامزاده ندارند قبر نخرند
وی در پاسخ به این پرسش که جایگاه امام جمعه شهرستان، قبلاً و در حال حاضر در کجای هیئت امنا قرار دارد؟ عنوان کرد: امام جمعه نقش پدر شهرستان را ایفا می‌کند و شأن و منزلت امام جمعه شهرستان بالاتر از آن است که در امور اجرایی وارد شود، وی باید نظارت عالیه بر فعالیت هیئت امنا داشته باشد؛ اگر وی به عنوان یکی از اعضای هیئت امنا انتخاب شود چه کسی می تواند نقاط ضعف را گوشزد نماید و در هیچ کجای استان نیز ائمه جمعه در هیئت امناء بقاع متبرکه قرار ندارند.
تربتی در ادامه سید سعید حسینی مبارکه را به عنوان رییس هییت امنا، سید ابراهیم حسینی مدیر اجرایی و عضو هیت امنا، حجت الاسلام علیرضا دهستانی مسئول فرهنگی، محمد رنجبر و حاج اکبر علیزاده را نیز اعضای هیئت امنای آستان مقدس معرفی کرد.
سرپرست اداره اوقاف و امور خیریه بافق ابراز امیدواری کرد با انتخاب هیئت مدیره جدید هر چه سریعتر وضعیت کنونی آستان مقدس امامزاده عبدا...(ع) بافق ساماندهی شود و رضایت مردم نیز جلب شود.
وی در ادامه در پاسخ به این پرسش که چرا هزینه فروش قبر در امامزاده عبداا... گران است؟ و مبالغ دریافتی در چه قسمتی هزینه می شود؟ عنوان کرد: افرادی که هزینه خرید قبر در امامزاده برایشان گران است در امامزاده قبر خریداری نکنند. مبالغ دریافتی حاصل از فروش قبر صرف کارهای عمرانی امامزاده می شود.
وی در پاسخ به این پرسش که چرا رییس سابق اداره اوقاف استعفا داده است؟ افزود:کارگران مردادماه استعفا خود را به اداره کل ارائه نمود؛ اما به دلایل کاری و قرار گرفتن در هفته وقف مورد موافقت قرار نگرفت تا این که پایان آذرماه سال جاری یکبار دیگر استعفای خود را به اداره کل ارائه نمود که با اصرار وی مورد موافقت قرار گرفت. 
وی در پاسخ به این پرسش که در زمان مدیریت رییس اسبق حدود صد و چند میلیون تومان قبر فروخته شده و هزینه دریافتی به حساب وی واریز شده است آیا این موضوع را تأیید می کنید؟ گفت: نشنیدم.
وی در پاسخ به این پرسش که دلیل بسته شدن حساب اداره اوقاف و امامزاده عبدا... طی چند ماه آینده چه است؟ اظهار داشت: نداشتن متصدی مالی دلیل این موضوع بوده است. در هیئت امنای قبلی قرار بود از همان هیئت امنا یک نفر به عنوان متصدی مالی انتخاب شود که اداره کل موافق نبود و همین امر باعث شد تعیین متصدی مالی طول کشید.
وی در پاسخ به این پرسش که توسعه امامزاده هزینه بر است آیا سازمان وام یا مبلغی به بقاع متبرکه یا اداره اوقاف کمک می کند؟ تصریح کرد: سال گذشته مبلغ 200 میلیون تومان تسهیلات با بهره 2 درصد برای امامزاده در نظرگرفته شد که ریاست وقت اعلام کرد احتیاجی به این وام نداریم که به امامزاده دیگری اختصاص داده شد ، حتی سال جاری هم قرار بود 150 میلیون تومان تسهیلات اختصاص داده شود که به صورت کتبی اعلام کردند به آن نیازی نداریم. مبلغی که به امامزاده ها اختصاص داده می شود بستگی به درآمد امامزاده دارد؛ چراکه طی 36 ماه این پول را باید بازگردانند.
مستأجران حق وقف را پرداخت کنند تا حقی گردن آنها نباشد
وی در پاسخ به این پرسش که برای بقعه متبرکه قاضی میرجعفر چه برنامه ای دارید؟بیان کرد: اوقاف باید برای همه بقاع متبرکه طرح جامع داشته باشد به ترتیب همه بقاع متبرکه و امامزادگان طرح جامع آن تهیه خواهد شد. 
وی در پاسخ به این پرسش که آیا مشخص است ظرفیت امامزاده عبدا... برای خاکسپاری چه تعداد است؟ آیا تعداد قبور خالی مشخص است؟ افزود: با یک مهندس نقشه بردار صحبت شده تا نقشه قبور امامزاده عبدا...را ارائه دهد در آن نقشه مشخص خواهد شد چه تعداد از قبور خالی هست.
وی در پاسخ به این پرسش که چرا اجاره بها مغازه های وقفی گران شده است ؟ تصریح کرد: برخی از مغازه داران 30 سال است که در مغازه ها مشغول به فعالیت هستند و حاضر نیستند مغازه را تخلیه کنند. . طبق قانون فردی که مغازه را اجاره کرده است بعد از سه سال باید مغازه را تخلیه و فرد دیگری جایگزین آن شود. چراکه قیمت مغازه و ملک طلق دو برابر ملک و مغازه وقفی همجوار است، باید افرادی که در این مغازه ها مستأجر هستند حق وقف را پرداخت کنند تا حقی گردن آنها نباشد.