هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

کرونا بزرگترین معلم آنلاین این دوره

کرونا بزرگترین معلم آنلاین این دوره



به گزارش هفته نامه افق کویر، دوران درس و مدرسه برای ما همواره پررنگ‌ترین روزهای زندگی در پس ذهنمان است. یکی از دلایل این مهم، مهربانی‌ها و زیبایی‌هایی است که از معلمان دیده‌ایم." رضوان خبازیان"از جمله همان معلمانی است که در وضعیت کرونا آموزش به برخی از دانش‌آموزان را بصورت فیزیکی رها نکرد. نه تنها برای دانش‌آموزان او بلکه برای همه ما تصویری ماندگار و به غایت انسانی است.معلمی که همچنان می خواست تا درگمنامی به رسالت معلم بودن خود ادامه بدهد. با این که تمایلی به مصاحبه نداشت، با وی به گفتگو نشستیم:
افق کویر لطفا خودتان رامعرفی کنید؟
رضوان خبازیان با ۲۸سال سابقه کاری در آموزش و پرورش، اکنون معلم پایه دوم ابتدایی در مدرسه هفتم تیر می باشم.

محروم بودن 13 نفر از
دانش آموزانم از موبایل هوشمند
افق کویرنحوه آموزش در این ایام چگونه است؟
در اوایل شیوع کرونا تصمیم به ایجاد گروه در فضای مجازی گرفتم. با ۱۳ نفر از دانش آموزانم از داشتن تلفن همراه هوشمند که قابلیت نصب برنامه های متصل به شبکه های اجتماعی را داشت محروم بودند، به همین دلیل به تدریس در مدرسه، پرداختم و دانش آموزان بصورت تکی در کلاس حاضر می شدند. به این صورت که با هریک از والدین در ساعت مشخص شده و با رعایت نکات بهداشتی (ماسک ، دستکش) ملاقات داشتم. روش تدریس هر درسی را در صفحات چاپ کرده و به طور کامل توضیح می دادم ، از والدین در خواست می کردم که هفته بعد در روز و ساعت مقرر تکالیف و مشکلات فرزند خود را در همان حیطه درسی به من تحویل بدهند.
افق کویر در زمان شیوع ویروس کرونا با شنیدن خبر تعطیلی مدارس، عکس العمل والدین دانش آموزان با شما؛ چگونه بوده است؟
خانواده ها مجبوربه تهیه تلفن همراه هوشمند شدند. که برخی از آن ها با مشکل نصب شبکه شاد روبرو شدند. سپس با راهنمایی و مشاوره در جهت نصب این برنامه، دانش آموزانم موفق به پیوستن به کلاس شاد گردیدند.
تحویل تکالیف و روش تدریس
درب منازل دانش آموزان
افق کویر شنیده شده است؛ در این روزها به کمک دانش آموزانی که شرایط مالی مساعدی ندارند؛ رفته اید در این باره توضیح دهید؟
با وجود تمام مشکلات حل شده؛ باز هم سه نفر از دانش آموزانم با مشکلاتی از قبیل: نداشتن تلفن همراه، عدم توانایی مالی، والدین با تحصیلات کم رو به رو بودند، به همین دلیل تکالیف و روش تدریس را مهیا و در زمان مقرر، به درب منزل دانش آموزان تحویل می دادم. و از طریق تماس تلفنی باآنها در ارتباط بودم. بعد از مدتی در تهیه بسته های اینترنتی برای این سه دانش آموز اقدام نمودم، تا از روند تدریس با دیگر دانش آموزان همراه باشند. و آن دانش آموز که والدینش از سواد کافی برخوردار نبودند به همان شیوه قبل به تدریس ادامه دادم.
دانش آموز خجالتی در فضای مجازی
افق کویر آیا تدریس مجازی هیچ امتیاز مثبتی برای دانش آموزان داشته است؟
بله؛ دانش آموزی که خجالتی بود و در کلاس توان حرف زدن نداشت، درحال حاضر دارای اعتماد به نفس بالا و پیشرفت چشمگیری می باشد که باعث خوشحالی معلمین است.
افق کویر آیا خانواده ها با توجه به وجود ویروس کرونا، مشکلی با رفت و آمد شما نداشتند؟
اوایل؛ والدین با من بسیار آشنایی نداشتند و با برخورد سرد آنها روبرو می شدم. اما؛ به مرور زمان با آشنایی بیشتر، ارتباط بهتری بین ما؛ برقرار گردید. و با دعا کردن مرا مورد لطف خود قرار دادند.
افق کویر آیا این نحوه کار و دلسوزی را در دیگر همکارانتان مشاهده نموده اید؟
بخاطر صفا و صمیمیتی که بین دانش آموزان و معلمان وجود دارد، تمامی همکارانم خالصانه و بدون هیچ چشمداشتی در امور تحصیل، با دانش آموزان همراه هستند.
رابطه ای همچون رابطه مادر و فرزند
افق کویر صحبت شما؛ با فرهنگیان و مسئولین شهر چیست؟
خسته نباشید و خداقوت به همکاران عزیز و محترم که واقعا در این شرایط رابطه ای همچون رابطه مادر و فرزند در بین خود و دانش آموز ایجاد کردند. و از مسئولین خواهانم که برنامه شاد را کمی ارتقا داده و در زمینه سرعت و مشکلات دیگر آن جویا باشند.
افق کویر به عنوان یک معلم موفق، صحبتی با خانواده‌های دانش آموزان داشته باشید:
معلم فقط در کلاس درس معلم نیست، بلکه در طول سال و در همه جا نقش یک معلم را ایفا خواهدکرد، در کنار این همه خستگی ها؛ زیاد شنیده شده است: معلمین مثل این است که در طول سال تعطیل هستند و کار خاصی انجام نمی دهند. در این شرایط بر افراد زیادی واقف شد که معلمی کار سخت و پر زحمتی است. در این وضعیت کنونی بسیاری از خانواده ها درگیر تدریس به فرزندان خود شدند و طعم شیرین و پر دغدغه معلمی را چشیدند و باید گفت کرونا بزرگترین معلم (آنلاین) این دوره بود.