هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

کرم گلوگاه انار مهم‌ترین آفت تولید انار در یزد است

کرم گلوگاه انار مهم‌ترین آفت تولید انار در یزد است


مدیرکل جهاد کشاورزی استان یزد:

مدیرکل جهاد کشاورزی استان یزد با اشاره به اینکه گرم گلوگاه انار مهم‌ترین آفت تولید انار در یزد است، از اجرای طرح کنترل این کرم در 60 هکتار مزارع انار یزد خبر داد.
به گزارش خبرگزاری تسنیم از یزد، سیدجمال سجادی‌پور ظهر امروز در مراسم رونمایی از دستاورد جدید کشور در زمینه کنترل کرم گلوگاه انار، اظهار داشت: آفت کرم گلوگاه انار یکی از مهم‌ترین آفت‌هایی است که تولیدکنندگان انار در کشور با آن مواجه هستند.
وی با اشاره به اینکه استان یزد یکی از تولید کنندگان بزرگ انار کشور به حساب می‌آید، گفت: تولیدکنندگان انار در استان یزد و در کشور به صورت گسترده با این آفت روبه‌رو هستند به گونه‌ای که سالانه 300 میلیارد تومان خسارت از طریق این آفت در کشور به آنها وارد می‌شود.
مدیرکل جهاد کشاورزی استان یزد انار را از جمله مهم‌ترین میوه‌های صادراتی استان یزد دانست و گفت: با توجه به خسارت بالایی که این آفت بر مزارع به وجود می‌آورد، پژوهشکده علوم و فنون هسته‌ای کشور به صورت آزمایشی طرح کنترل کرم گلوگاه انار را در ساوه انجام داد.
سجادی‌پور خاطرنشان کرد: با موفقیت این طرح در ساوه، از دی ماه سال گذشته، طرح در شهرستان مهریز و در بخش عقدا از شهرستان اردکان هم به صورت آزماشی و به عنوان پایلوت مورد استفاده قرار گرفت.
وی نتیجه این طرح در مهریز و عقدا را خوب ارزیابی کرد و گفت: کنترل آفت‌های که محصولات کشاورزی با آن روبه‌رو هستند، یکی از مهم‌ترین فواید کاربرد انرژی هسته‌ای در بخش کشاورزی است.
مدیرکل جهاد کشاورزی استان یزد با اشاره به اجرای طرح کنترل کرم گلوگاه انار در 45 هکتار مزارع انار عقدا و 15 هکتار مزارع انار مهریز، گفت: سالانه حدود 30 درصد از انار تولیدی کشور به وسیله آفت‌ها به ویژه آفت کرم گلوگاه انار از بین می‌رود.