هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

کدام آموزگاران در قلب و ذهن بچه ها ماندگارند؟! (قسمت دوم)

کدام آموزگاران در قلب و ذهن بچه ها ماندگارند؟! (قسمت دوم)



به نام خدا و با سلام. در شماره قبل افق کویر، مختصری از زندگینامه خود رابیان و اشاره ای هم به حوزه های سه گانه ی آموزش و پرورش نمودم و اینک، ادامه ی مطلب،...
همانگونه که هر دانه ای فرشته ی خودش را دارد؛ فرشته ای که بر روی آن خم می شود و زمزمه می کند؛ رشد کن! رشد کن! فرشته‌ی رشد، ترقی و شکوفایی استعدادهای دانش آموزان ابتدایی هم، آموزگاران هستند. آنانکه همواره زمزمه ی رشد کن، رشد کن را تکرارو اعتماد به نفس بچه ها را تقویت می نمایند.
همانطور که پنج انگشت دست، مثل هم نیستند و هر کدام، از نظر ظاهر، کارایی و... با هم متفاوتند، هر دانش آموز هم از جنبه های مختلف، من جمله؛ وضعیت جسمی و روحی، بهره ی هوشی، موقعیت و شرایط خانوادگی، محیط زندگی و دهها مورد از این قبیل، با دیگر دانش آموزان تفاوت دارد. آموزگاران دلسوز و با تجربه، از همان روز نخستی که وارد کلاس می شوند می کوشند تا حد امکان و تا آنجا که قانون و مقررات آموزش و پرورش و عرف جامعه اجازه می دهد، اطلاعات مختلفی از هر دانش آموز گرد آوری کنند. بدیهی است که بهترین روش برای این کار،آن است که برگه های سفید یا فرمهای مخصوصی را دراختیار بچه ها قرار دهیم تا به منزل ببرند و با همکاری اولیاء خود موارد خواسته شده را در رابطه با میزان سواد و در آمد خانواده، تعداد فرزندان، مشکلات و مسائل، بیماریهای جسمی و روحی احتمالی، نظرات، انتقادات و پیشنهادات و... را(در صورت تمایل) بنویسند.
البته باید قبلاً به آنها اطمینان داده باشیم که آنچه به اطلاع آموزگار می رسانند کاملاً محرمانه خواهد ماند، همانگونه که پزشکان، مَحرَم بیماران هستند، معلمان هم علاوه بر محرم بودن و راز داری، پدر یا مادر دوم بچه ها به شمار می آیند کما اینکه مدرسه نیز، خانه‌ی دوم آنهاست!
گام بعدی برای تسریع در رشد و ترقی بچه ها انجام ارزشیابی های تشخیصی به صورت کیفی و کمی و در قالب امتحانات کتبی، شفاهی و عملی از برخی دروس سال قبل نظیر ریاضی، روخوانی فارسی، املاء، علوم تجربی و... می باشد(البته به استثنای کلاس اولی ها) و صد البته بدون ایجاد نگرانی و استرس در آنها.
برای انجام این کار باید از بچه ها خواست تا کتابهای مورد نظر را تهیه کنند و آموزگار، با بودجه بندی مناسب، ظرف حداکثر دو هفته، آنها را مرور، تمرین وتکرار نماید تا چناچه بچه ها در طول تابستان به علت دور بودن از درس و مدرسه، مطالب آموخته شده را فراموش کرده اند آنها را به یاد آورند و نیز برای یادگیری دروس و کتابهای سال جاری، پیش زمینه و آمادگی لازم را کسب نمایند وانتظار می رود بعد از برگزاری آزمونهای تشخیصی، نقاط ضعف و قوت بچه ها در دروس مختلف، مشخص و در طول سال رفع یا تقویت شود. همچنین سطح توقعات و اتظارات والدین و بستگان دانش آموزان نیز تعدیل گردد...
ادامه دارد...

 

علی اصغر کلانتری