هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

کتاب خواهم نوشت

کتاب خواهم نوشت



اکرم عباسی| به گزارش هفته نامه افق کویر، اولین نشست فعالین طیف های مختلف سیاسی شهرستان بافق با حضور امام جمعه بافق، فرماندار، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار یزد، مدیرعامل شرکت سنگ آهن بافق، اعضای شورای اسلامی شهر و جمعی از اعضای احزاب مختلف چهارشنبه هفته گذشته در محل سالن کنفرانس رستوران آهنشهر برگزار شد. 
در این نشست هریک از اعضاء به بیان نظرات و پیشنهادهای خود برای توسعه شهرستان پرداختند.
حجت الاسلام والمسلمین حاج سید جواد سلیمانی در این نشست با اشاره به این که تنها عامل رشد شهرستان، وحدت و اتحاد است گفت: زمانی که وحدت سرلوحه کارها قرار گیرد با هر دید و سلیقه ای می توان پیشرفت کرد.
سلیمانی افزود: حل و فصل کردن مشکلات مستلزم آن است تا در کنار هم با صفا و صمیمیت کار کرده و توقعات بی جا کنار گذاشته شود؛ به طور قطع موفقیت شهر در گرو اتحاد و همدلی مردم و مسئولین است.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری یزد ضمن ابراز رضایت از برگزاری چنین نشست هایی در شهرستان گفت: شاید نوع گفتمان متفاوت باشد، ولی پس از برگزاری چندین جلسه روابط منطقی تر حاکم خواهد شد. 
کتابی از شب تنظیم صورتجلسه خواهم نوشت
محمد علی طالبی وحدت و انسجام را ضرورت شرایط امروز بافق دانست و افزود: در بسیاری از شهرها زمانی که منافع شهرستان مطرح می شود اختلاف سلیقه سیاسی رنگ می بازد و همه در راستای پیشرفت شهر بسیج می شوند.
وی با اشاره به وقایع سال گذشته تصریح کرد: بردباری در برابر اتفاقات سال گذشته برای استان اهمیت زیادی داشت. این رویداد در نهایت منجر به توافقات و تنظیم صورتجلسه 09/06/93 شد. در پشت این صورتجلسه هزاران برگ دیگر نهفته است. اگر خدا توفیق داد و شرایط ایجاب کرد کتابی از شب تنظیم صورتجلسه خواهم نوشت.
اختصاص ۱۵ درصد از سهام شرکت سنگ آهن مرکزی به بافق یکی از پر چالش ترین بندهای صورت جلسه است
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری یزد با بیان این که هیچ فردی با صورتجلسه مشکلی ندارد، در واقع از نحوه پیگیری آن جای بسی گلایه است عنوان کرد: چندین بند در این صورت جلسه تنظیم شده، اما در یک بند آن حساسیت بیشتری وجود دارد، این بند یکی از پرحاشیه ترین بندها می باشد و تمرکز کارگروه روی این بند بیشتر است. در رابطه با صنایع جوار معدنی و مسائل توسعه بافق نیز بندهای خوبی نوشته شده است و اگر صندوق بازنشستگی و شرکت سنگ آهن بافق از نظر نقدینگی مشکلی نداشت امیدوارانه تر می توانستیم در مورد این بندها صحبت کنیم.
طالبی با بیان این که اختصاص ۱۵ درصد از سهام شرکت سنگ آهن مرکزی به بافق یکی از پر چالش ترین بندهای صورت جلسه است افزود: این بند از صورتجلسه از جمله بندی هایی است که با مشکل روبرو شده و با توجه به این که در صورتجلسه شورای تأمین هم مطرح شد امکان واگذاری آن اصلاً میسر نیست. زمان تنظیم صورت جلسه برخی اصرار داشتند این بند در صورتجلسه لحاظ شود و برخی دیگر چون با صورتجلسه شورای تأمین مغایرت داشت مخالف درج این بند بودند، اما " دریه" قول داد تا موضوع را پیگیری کند. تا به امروز راهکار قانونی توسط هیچ مرجعی ارائه نشده است.
زمانی که دغدغه های اجتماعی، سیاسی و خدای ناکرده امنیتی ایجاد شود کارگروه عملاً از هدف و مسیر اصلی خود منحرف می شود
وی اظهار داشت: اگر هدف کارگروه کمک به منافع شهر، مسئولین استان و همچنین نقش آفرینی در توسعه شهرستان باشد، مسئولین باید از این لحاظ ابراز خرسندی کنند، ولی زمانی که دغدغه های اجتماعی، سیاسی و خدای ناکرده امنیتی ایجاد شود کارگروه عملاً از هدف و مسیر اصلی خود منحرف می شود. تجدید نظری روی افراد شود و پیگیری فراتر از شرکت سنگ آهن باشد.
طالبی با بیان این که آخرین وضعیت تقسیمات در رابطه با "d19" و خطوط مرزی مصوبه سال ۱۳۷۲ است ادامه داد: از آن زمان تاکنون هیچ تغییری رخ نداده، حتی نقشه هایی در طول این سال ها از سوی استانداری به فرمانداری عودت شده که این موضوع را تأیید می کند. در سال ۷۴-۷۵ معدن چادرملو به بهره برداری رسید و منجر به آن شد تا یکسری مسائل درسطح شهرستان بافق و بخش بهاباد روی دهد تا جایی که معاون وقت وزیر کشور " بشارتی" هیئتی را برای بررسی کامل به استان یزد فرستاد و پس از پیگیری نظر هیئت بر آن بود که هیچ تغییری در خطوط مرزی ایجاد نشده؛ اما به دلیل نزدیکی چادرملو به بهاباد و استفاده از آب این منطقه مقرر شد عوارض معدن منصفانه بین بهاباد و اردکان تقسیم شود. اجرای این قانون در آن زمان وجود داشت، اما اکنون به دلیل اصلاح و تغییر دادن فراهم نیست.
۳۵ نقطه می بایست بعد از شهرستان شدن بهاباد به بافق الحاق شود؛ متأسفانه این امر میسر نگردیده
مقام دوم استان در مورد مشکل ۳۵ نقطه بهاباد اظهار داشت: در تقسیمات کشوری یکسری ضوابط برای تعیین دهستان بندی ها، ارتقاء سطوح به بخش و شهرستان وجود دارد، بعضی اوقات برای آن که بخش به شهرستان تبدیل شود این کار صورت می گیرد؛ البته به نظرم این روند صحیح نیست، اما برای ارتقاء سطوح معمول می باشد. ۳۵ نقطه می بایست بعد از شهرستان شدن بهاباد به بافق الحاق شود؛ متأسفانه این امر میسر نگردیده و به صورت جدی مورد پیگیری استان است. بهاباد نیز روی این موضوع بحثی ندارد و تعهد کرده تا این کار انجام شود. مشابه این اقدام به گمانم در سال ۱۳۶۸ برای سی و چند نقطه بهاباد صورت گرفت تا دهستان کوشک ایجاد شود در سال ۱۳۷۵ تمامی این نقاط طی مصوبه هیئت وزیران به شهرستان بهاباد باز گردانده شد. بعد از مصوبه این سال خط تقسیماتی اصلاح نشده است. 
شورای اسلامی شهر خواهان تضعیف حق هیچ شهرستانی نیست
طالبی افزود: طی سال های ۹۰ و ۹۱ و حتی قبل از آن استانداری در چندین نامه متذکر شد که چاه گز در مالکیت بهاباد است. این که می گویند طالبی مالکیت چاه گز را به بهاباد داده درست نیست، اتفاقی که در زمان من رخ داد بحث عوارض ۲ درصد است. طی نامه ای از کرباسیان درخواست شد تا عوارض پرداخت شود، اما جای بحث بود که به بهاباد تعلق می گیرد یا خیر؟ ادعایی از سوی فرمانداری و شورای شهر مطرح شد و با توجه به ابهام مرزی کار متوقف و باز نامه به کرباسیان فرستاده شد تا عوارض تنها به حساب فرمانداری بافق واریز شود و از سوی وزارت کشور نیز کارشناسانی برای تعیین خطوط مرزی درنظر گرفته شده و با ارائه مدرک و اسناد این ابهام برطرف شود.در این زمینه شورای بافق نیز بیان کرد خواهان تضعیف حق هیچ شهرستانی نیستیم.
وی تصریح کرد: پیرامون مشکل فولاد ابویی شخص استاندار ورود پیدا کرده و اطمینان کامل داده شد تا خوراک تأمین شود .
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری درمورد بهره مالکانه گفت: بحث حقوقی و نظرات متفاوت است. استاندار معتقد است شرکت سنگ آهن توان پرداخت چنین مبلغی را ندارد و نباید رقم عمده ای را در نظر بگیرند.
طالبی در مورد پیگیری جاده بافق – یزد گفت: تأمین اعتبار انجام شده؛ قطعاً سرعت کار در بحث تکمیل جاده ملموس خواهد بود.
وی پیرامون جایگاه بافق در سطح مدیران استان تصریح کرد: پیگیری موضوع مدیران بافقی در سطح کلان کشور بوده و باید کمک کرد تا تصویر بهتری از بافق ارائه شود نظر استاندار بر آن است تا در مدیریت استان از تمام شهرستان ها مشارکت داشته باشند.
اعتماد مردم به رسانه ها در شهرستان بالا است
وی در پایان خطاب به رسانه های بافق گفت: اعتماد مردم به رسانه ها در شهرستان بالا است و این سرمایه ارزشمندی برای شهرستان محسوب می شود.  هر رسانه هدف، رسالت و سیاست گذاری خاص خود را دارد، اما هدف همه باید شهرستان بافق باشد. خبر شایعه، موضوعی که به اثبات نرسیده نباید منعکس شود، باید منافع شهر مد نظر تمام رسانه ها باشد. 
طالبی همچنین درمورد عملکرد شورای اسلامی شهر بافق گفت: شورا برای کوچکترین مسئله پیگیری خوبی دارد و این موضوع ارزشمند و از نظر من قابل تقدیر است. ذهنیت خود را نسبت به یکدیگر و مسئولین تغییر داده و برای شرکت در چنین جلساتی از طیف ها و گروه های مختلف دعوت شود.