هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

کاوشگری قاضی میرجعفر(ع) چشم انتظار خیرین

کاوشگری قاضی میرجعفر(ع) چشم انتظار خیرین



به گزارش هفته نامه افق کویر، رییس نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بافق در گفتگویی تلفنی به پرسش های این هفته نامه پاسخ داد.
افق کویر: شنیده شده؛ برخی از معادن و حتی شهروندان جهت کاوشگری قاضی میرجعفر(ع) اعلام آمادگی نمودند؛ نظرتان دراین باره چیست؟
اگر افراد خیر جهت پرداخت هزینه کاوشگری اقدام نمایند ما همکاری های لازم را به عمل خواهیم آورد.
افق کویر: پس به تعویق افتادن کاوشگری به علت نبود هزینه است؟
بله؛ اگر هزینه کاوشگری مهیا و پرداخت شود؛ ما جهت انتقال ابزار توسط افراد متخصص و شرکت هایی که در این زمینه فعالیت دارند و تحت نظارت سازمان میراث فرهنگی می باشند اقدام خواهیم نمود.
افق کویر: آیا در زمینه کاوشگری برآورد هزینه گردیده است؟
در سال 96 جهت انتقال دستگاه مبلغی حدود 50 میلیون تومان نیاز بود.
افق کویر: آیا در اطراف شهرستان بافق با توجه به اینکه برخی از افراد جهت دستیابی به گنج اقدام می کنند؛ ثروت خاصی نهفته است؟
نمی توان پیش بینی کرد که در چه نقطه ای گنج وجود دارد . تعدادی افراد سودجو جهت دستیابی به گنج اقدام می کنند. از لحاظ ما؛ تمامی آثار تاریخی گنج محسوب می شود و افرادی که به دنبال طلا و نقره هستند فقط باعث به خطر انداختن جان خود می شوند.
افق کویر: باتوجه به اینکه خیلی از بافت های قدیمی در سطح شهرستان بافق درحال تخریب است؛ چرا میراث فرهنگی؛ بیشتر در سطح روستاها کار انجام می دهد؟
بودجه مشخصی جهت هزینه در محلات تعیین شده و کار بصورت مشارکتی با بخشداری و شهرداری در سطح شهرستان و روستاها صورت می گیرد.
افق کویر: سال گذشته "حمام کاکا میر" در اختیار خانواده ای که از قدیم متصدی حمام بوده اند قرار گرفته بود و اینک اختیار از آنها گرفته شده است در این خصوص توضیح دهید؟
مالکیت ساختمان حمام و آب انبار با اداره اوقاف است. تمام بناهای تاریخی شهر مالک دارد و میراث مالک هیچ کدام از بناها نیست.
افق کویر: چرا "حسینه خواجه ها" مورد توجه میراث قرار نمی گیرد؟
احتمالا جز بناهای ثبتی نیست و یا اینکه از حسینه خواجه ها به ما مراجعه نداشته اند. متولی حسینیه ای که پیگیر باشد مانند " کاکامیر" قطعا مورد توجه و در پروژه های مرمتی قرار می گیرد.
افق کویر: طرح جامع قاضی میرجعفر(ع) در چه مرحله ای قرار دارد؟
اداره اوقاف باید طرح را مهیا نماید. یکسری اقدامات دیگر جهت باسازی داخل بقعه به سبک سنتی انجام و در سال های گذشته محوطه سازی اطراف قاضی میرجعفر صورت گرفته است.
افق کویر: تکلیف اداره شدن این نمایندگی به کجا رسیده است؟
مدیرکل میراث فرهنگی در حال پیگیری می باشد. طبق آخرین نامه به تاریخ 19 مردادماه ابلاغ شده؛ سازمان در حال تبدیل شدن به وزارتخانه است و باید تا قبل از تغییر هیچگونه اقدامی صورت نگیرد.
افق کویر: بازار فروشندگان صنایع دستی در شهرستان در چه شرایطی قرار دارد؟
چند مرکز فروش از فعالان صنایع دستی در میدان خان حضور دارند. اما وضعیت ویروس کرونا و عدم حضور گردشگران بازار را کساد نموده است.
افق کویر: در نشست شورای اداری اعلام کردید مبلغ 12 میلیون تومان به فعالین در عرصه گردشگری و... که بسیار اندک است اختصاص داده می شود؛ آیا جهت افزایش مبلغ وام تدابیری اندیشیده شده است؟
معرفی افراد از جانب ما صورت می گیرد و این موضوع را باید از اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی پیگیری نمود.

 

الهام نصیرزاده|