هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

کاهش 30 درصدی قیمت قبوض برق

کاهش 30 درصدی قیمت قبوض برق


معاون عمرانی استاندار یزد خبر داد:

به گزارش ایسنا، "سید محمدرض سیدحسینی" در جمع برخی اصحاب رسانه در رابطه با لزوم این مصوبه تصریح کرد: استان یزد در ماه‎‎ها گرم سال با مشکل اساسی در رابطه با میزان مصرف آب مواجه می‎‎شود به نحوی که به دلیل استفاده از کولرهای آبی حدود 100 مترمکعب به سرانه مصرفی آب شهروندان اضافه می‎‎شود.
 وی با اشاره به میانگین مصرفی سرانه کشور به میزان 130 تا 140 مترمکعب، افزود: این رقم حتی در شهرهای گرم استان به 270 مترمکعب یعنی دو برابر میانگین کشوری می‎‎رسد.
وی ادامه داد: این در حالی است که آب مصرف خانگی استان تنها از محل آب انتقالی تامین می‎‎شود که در فصول گرم سال نیز آب چاه‎‎های استان نیز برای تامین این نیاز وارد مدار می‎‎شود و در این شرایط بروز هر گونه مشکلی در خط انتقالی می‎‎تواند تامین آب استان را دچار بحران کند.
سید حسینی یکی از راهکارهای کاهش فشار تامین آب در استان را جایگزین کردن کولرهای گازی به جای کولرهای آبی ذکر کرد و گفت: متاسفانه این راهکار به دلیل تعرفه گران برق و رقابت‎‎ناپذیری قبوض آب و برق، از سوی مردم استان با استقبالی مواجه نبود لذا موضوع تبدیل وضعیت تعرفه برق استان از گرمسیری به گرمسییری چهار در دستور فراحوزه‎‎ای استان قرار گرفت.
وی گفت: به دنبال پیگیری‎‎های استاندار و نمایندگان استان و سایر عوامل سهیم در این رابطه تلاش شد تا موافقت کارشناسان وزارت نیرو برای محاسبه تعرفه برق برخی از شهرستان‎‎های استان بر مبنای تعرفه برق چهار گرمسیری با مدارک و تشریح اطلاعات هواشناسی و برق استان جلب شود.
معاون عمرانی استاندار ادامه داد: نهایتاً با موافقت وزارت نیرو، موضوع در جلسه هسات دولت روز چهارشنبه گذشته به تایید هات دولت رسید که بر طبق آن، علاوه بر شهرستان بافق، نرخ برق مصرفی شهرستان‎‎های یزد، اردکان، میبد و اشکذر نیز بر طبق تعرفه ۴ گرمسیری در ماه‎‎های تیر و مرداد که اوج مصرف برق استان است، محاسبه می‎‎شود.
 سیدحسینی اظهار کرد: نرخ مذکور به صورت پلکانی محاسبه می‎‎شود ولی با توجه به ان که میانگین مصرف استان بین 300 تا 400 کیلوولت است، نرخ برق مصرفی شهروندان این شهرستان‎‎ها به طور میانگین 25 تا 30 درصد کاهش خواهد یافت.
این مقام مسئول در پایان تاکید کرد: هرچند نمی‎‎خواهیم مردم استان را نگران کنیم ولی وضعیت آب استان بسیار نگران کننده است و رسانه‎‎ها رسالت بزرگی برا پررنگ‎‎تر نشان دادن این وضعیت برای مصرف بهینه آب برعهده دارند.
سیدحسینی ابراز امیدواری کرد: اقدام اخیر بتواند بخشی از فشار آب مصرفی به برق استان منتقل شود هرچند که بررسی برای مواجه نشدن با مشکل برق در تابستان نیز در دست بررسی است.