هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

کاهش ذخایر معدنی در ایران

کاهش ذخایر معدنی در ایران



ایران به لحاظ داشتن پوسته‌ای ناهمگن و تاثیر حوادث مختلف زمین شناسی در شکل گیری آن، مواد معدنی سرشاری را در خود جای داده و تقریبا از تمامی مواد معدنی دنیا برخوردار است اما به گفته نایب رییس خانه معدن علیرغم وجود ذخایر فراوان، به دلیل شرایط جهانی، در حوزه تولید مواد معدنی با کاهش تولید روبرو شده است.
به گزارش خبرنگار ایسنا، معادن زغال سنگ شمال ایران از آذربایجان تا خراسان گسترده است که مرغوب‌ترین جنس زغال سنگ منطقه‌ای البرز از معادن زیراب به دست می‌آید و ذخیره قطعی زغال سنگ کشور را بیش از 282 میلیون تن برآورد کرده اند.
علاوه بر آن سنگ آهن نیز در بسیاری از نقاط کشور از جمله بافق، سمنان، شمس آباد(اراک)، زنجان و محلات شناسایی شده و درحال بهره برداری است که ذخایر احتمالی این ماده معدنی 1.7 میلیارد تن و ذخایر قطعی آن بیش از 500 میلیون تن برآورد شده است.
میزان ذخایر مس ایران
صدها میلیون تن
همچنین استخراج مس در کشور سابقه ای کهن دارد و معادن آن در سراسر فلات ایران پراکنده است. میزان ذخایر مس را تا صدها میلیون تن برآورد کرده‌اند که مهمترین معادن فعال آن در سرچشمه است. افزون بر این، معادن مس فراوانی در نواحی انارک (یزد)، زنجان (بایچه باغ)،‌ آذربایجان (سونگون، مزرعه و هروآباد) وجود دارد.
ذخایر معادن سرب و روی کشور هم بیش از 30 میلیون تن برآورد شده که بیشتر آن در حواشی کویر لوت، مرکزی (حوالی انارک، یزد، اصفهان و اراک ) و نواحی پیرامونی البرز قرار دارد.
ایران از نظر مواد معدنی غیر فلزی بسیار غنی است و معادن فراوانی از سیلیس، دولومیت، فلدسپات، بندونیت، تالک، زاج، فلدوین، تراورتن، مرمر و انواع مختلف سنگ‌های ساختمانی تزیینی در بیشتر استان‌های کشور وجود دارد. همچنین ایران سومین تولیدکننده بزرگ گچ در جهان است و سالانه حدود پنج میلیون تن گچ تولید می‌کند.
همچنین ایران 11 درصد ذخایر ثابت شده نفتی زمین معادل 130 میلیارد بشکه و 18 درصد ذخایر ثابت شده گاز طبیعی معادل 26 تریلیون متر مکعب را در اختیار خود دارد که شاید همین امر موجب شده به مواد معدنی آن طور که باید توجه نشود و تمام پتانسیل ها در این بخش مورد استفاده قرار نگیرد.
در همین راستا محمدرضا بهرامن - نایب رییس خانه معدن - به ایسنا گفت: علاوه بر جایگاه بالای نفت و گاز در کشور، عامل دیگری که موجب کم توجهی و کاهش تولید در بخش معدن شده را می توان شرایط جهانی عنوان کرد، چراکه تاثیر زیادی در کاهش تولید مواد معدنی داشته است.
وی دلیل این کاهش را پایین بودن کارایی در بخش معادن نداست؛ بلکه به عقیده او وجود برخی مشکلات در کل کشورهای منطقه موجب کاهش تولید مواد معدنی شده است.
بهرامن کاهش قیمت جهانی را یکی دیگر از دلایل این امر دانست و گفت: اگر نتیجه مذاکرات مثبت باشد فضا برای سرمایه‌گذاری در این حوزه افزایش می‌یابد و به طور قطع میزان تاثیرگذاری بخش معدن در صنایع بزرگ کشور نیز افزایش پیدا می‌کند.
به گزارش ایسنا، با توجه به اینکه بخش معدن بیش از 50 درصد در تولید صنایع بزرگ به صورت مستقیم یا تامین کننده مواد اولیه نقش دارد و سهم عمده‌ای در ارز آوری کشور دارد، انتظار می‌رود که به امر فراوری و تولید مواد معدنی اهمیت بیشتری داده شود تا جایگاه معدن و صنایع معدنی در تولید ناخالص ملی بتواند عدد دو رقمی را تجربه کند.