هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

کاظم رحیمی نژاد» مدیرکل آموزش و پروش استان یزد درباره کمبود معلم: ردیفی نیست تا کسری ۱۵۰ هزار نفر جبران شود

کاظم رحیمی نژاد» مدیرکل آموزش و پروش استان یزد درباره کمبود معلم: ردیفی نیست تا کسری ۱۵۰ هزار نفر جبران شود



به گزارش هفته نامه افق کویر، نشست خبری«کاظم رحیمی نژاد» مدیرکل آموزش و پروش استان یزد با خبرنگاران و اصحاب رسانه شهرستان در محل سالن جلسات اداره آموزش و پرورش بافق برگزار شد.

رسالت خبرنگاران
مدیرکل آموزش و پرورش استان در این نشست گفت: امروز همه قوای اجرایی و خبرنگاران رسالتی را برعهده داریم که کلامی که به زبان ما جاری و جمع بندی که انجام می شود به دلیل شرایط خاصی که جامعه و نظام دارد باید خروجی آن تقویت سرمایه اجتماعی و تقویت نهادی و افزایش اعتماد فردی شود.


روش ، شیوه و محتوای مربیان متناسب دانش آموزان نیست
این مقام مسئول به برنامه های حوزه آموزش وپرورش اشاره و بیان داشت: برنامه اول بازنگری در شیوه کار و روند فعالیت های تربیتی در مقاطع مختلف است و تاکید بر این است که در وهله اول مربیان دانش آموخته و اینکه بتوانیم ادعا کنیم که مربیان نسل امروز را داریم و اعتقاد داریم مربیان ما روش، شیوه و محتوایی را که دنبال می کنند متناسب با دانش آموزان ما نیست و باید در نگاه، روش و محتوا تغییراتی انجام و یکی از اولویت های کاری من برگزاری دوره های آموزشی نه به صورت مجازی و اشتراکی بلکه به صورت حضوری و با پوشش قرار دادن مربیان موجود حتی از منابع غیر از آموزش و پرورش جذب و این کار را انجام بدهم.
رحیمی نژاد عنوان داشت: از ابتدای سال برنامه ها را در قالب نرم افزار به مدارس ابلاغ و مربی و مدیر مدرسه مرجع تشخیص هستند که چه فعالیتی انجام شود.
مدیرکل آموزش وپرورش استان یزد به موضوع هنرستان ها و مشکلات آنها نیز اشاره و خاطرنشان کرد: مشکل ما در ارتباط با هنرستان ها یک مشکل خاص است، وظیفه آموزشکده های فنی تامین نیروی هنرستان ها بود ولی ده سال است که از بدنه آ.پ خارج و به نسبت نیاز ردیف به این مجموعه اختصاص داده نشده است.

۱۳۹ مدرسه خیری نیمه ساز در استان
وی ادامه داد: در سطح استان ۱۳۹ مدرسه خیری داریم که تکمیل نشده ولی نگاه نسبت به مدارس خیری یک نگاه بلند مدت و به عنوان نقص به آن نگاه نکرده بلکه به عنوان حسن به آن نگاه می شود.

توان مدیر مدرسه باید بیشتر از مدیرکل باشد
رحیمی نژاد در بحث کمبود نیرو نیز تصریح کرد: به هیچ عنوان قرار نیست تسلیم کسری نیروی انسانی شویم که از طریق به کارگیری نیروهای غیررسمی حل کنیم و اصرار ما بر این است اگر مشکلی وجود دارد با نیروهای موجود برطرف شود. من آموزش و پرورش را در پست مدیرکل، رئیس اداره و معاونان آن نمی بینم بلکه آموزش و پرورش پست مدیریت آن مدیر مدرسه است و اعتقاد دارم توان مدیر مدرسه باید بیشتر از مدیرکل باشد.
کمیته های تخصصی شورای آموزش وپرورش را فعال کنید
مدیرکل آموزش و پرورش استان یزد در پایان گفت: شورای آموزش و پرورش می تواند مصوباتی ماندگار داشته باشد و اگر در کنار این شورا کمیته ها فعال و خوراک فکری شورا را تامین کردند این شورا فعال و پویا خواهد بود و اگر این کمیته ها فعال نباشد و کاری صورت نگرفت قرار نیست ایده جدیدی ارائه و جلسه بی محتوا خواهد بود. توصیه من این است که کمیته های تخصصی شورا را فعال و از افراد فعال، صاحب اندیشه و دغدغه مند دعوت و موضوعات را رصد و اندیشه ورزی صورت و مصوبات وارد شورا شود.

هنرستان معدن و صنایع ریلی بافق در سال‌جاری راه اندازی می شود
محمد کاظم رحیمی نژاد با بیان اینکه یکی از برنامه های اداره کل آموزش و پروش توسعه مراکز فنی و حرفه ای است عنوان کرد: در سال‌جاری مجوز احداث هنرستان معدن و صنایع ریلی بافق از تهران اخذ و ابلاغ می شود مشروط به اینکه دانش آموز آن توسط شهرستان تامین شود.
وی افزود:احداث این مراکز ضرورت قابل توجه دارد و باید در حوزه فنی و حرفه ای فعالیت کرد.
رحیمی نژاد با اشاره به اینکه می دانیم توان مالی رشد هنرستان ها را نداریم تصریح کرد: بهترین راه این است که استان یزد آغازگر ایجاد هنرستان های جوار کارخانه ای باشد.
مدیر کل آموزش پرورش خاطر نشان کرد: طی یک موافقت نامه با اداره صمت و شرکت یزد لوله،مجوز راه اندازی هنرستان جوار کارخانه ای یزد لوله اخذ شد.
وی عنوان کرد: یک ماه گذشته نیز تفاهنامه تاسیس هنرستانی با ظرفیت ۳۰۰ دانش آموز بصورت شبانه روزی با چادرملو امضا و در همین هفته نیز پیشنهاد هنرستان معدن مروست دنبال شد.
رحیمی نژاد هدف از ایجاد و تاسیس هنرستان های جوار کارخانه ای را افزایش پوشش دانش آموزان هنرستان و فنی و حرفه ای از ۴۸ به ۵۰ درصد عنوان کرد.
سمت های سازمانی خالی آموزش و پرورش بافق مانعی برای ورود بافقی ها به اداره کل
محمد کاظم رحیمی نژاد در پاسخ به سوال خبرنگار درباره با اینکه چرا نیروهای بافقی در پست های اداره کل بکار گرفته نمی شود عنوان کرد: پست های اداره آموزش و پرورش بافق خالی است و کمبود نیرو در بافق مشهود است.
مدیر کل آموزش پرورش در پاسخ به اینکه این کمبود نیرو در شهرستان های دیگر استان وجود ندارد گفت: خیر. هیچ حساسیتی نسبت به این موضوع نداریم همه به دنبال نیرویی هستیم که وقت بگذارد و تلاش کند.
وی به فعالیت‌های تربیتی نیز اشاره کرد و گفت:رویکرد این فعالیت ها از شیوه بخشنامه خارج می شود.
محور و مرجع تشخیص آن مربی و مدیر مدرسه است برنامه در قالب نرم افزار اعلام تا مرجع تشخیص دهد که چه فعالیتی انجام دهد.
مدیر کل آموزش و پرورش استان یزد همچنین به رتبه بندی معلمان گریزی زد و عنوان کرد :رتبه بندی از نظر سرعت و تسریع در انجام قابل تقدیر است.
مسئولیت ارزیابی مربیان به مدارس واگذار شد
وی تصریح کرد: در ابتدای اردیبشهت ماه عده ای مخالف به دلیل اینکه نان آنان آجر می شد جریان درست کردند.آنان قصد داشتند تا تشکیلات هم عرض آموزش و پرورش به عنوان مرجع تشخیص رتبه معلم راه اندازی کنند و مدارک و سوابق را ارزیابی نمایند.تصمیم گرفته شد ارزیابی به مدارس واگذار شود و شورای مربیان مسئولیت ارزیابی را به عهده گیرد.
مدیر کل آموزش پرورش همچنین در خصوص تفکیک هنرستان هدف و عصمتیه خاطر نشان کرد:چنانچه از نظر فضا مشکل نباشد در اولین فرصت انجام می شود.

کمبود معلم آموزش و پروش
رحیمی نژاد در پاسخ به سوال کمبود معلم آموزش و پروش بیان کرد: کمبود خارج از توان دولت و آموزش و پروش است کسری مشخص و به سازمان مدیریت اعلام شده است.
وی گفت:سقف آموزش و پرورش در ردیف استخدامی که در برنامه پیش بینی شده بود پر شده است در حالی که کسری بیشتر از آن می باشد و در حال حاضر ردیفی وجود ندارد تا ۱۵۰ هزار نفر کسری را جبران کند و البته اینکه توان مالی سنگینی می خواهد.

حدیث عباسی