هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

کاشت دانه روغنی کنجد در اراضی زراعی مناسب

کاشت دانه روغنی کنجد در اراضی زراعی مناسب



به گزارش هفته نامه افق کویر، خبرنگار این نشریه قصد دارد جهت معرفی کارمندان ادارات هرهفته گفتگویی با بخش های مختلف ادارات و نهادها داشته باشد؛ در این شماره شما را به خواندن مصاحبه با معاون فنی اداره جهاد کشاورزی شهرستان بافق دعوت می کنیم.
"حسن درندی" ابتدا به معرفی خود پرداخت و اظهار داشت: فارغ التحصیل رشته مکانیزاسیون کشاورزی در مقطع کارشناسی ارشد از دانشگاه شهرکرد می باشم. از سال ۹۱ در مدیریت جهادکشاورزی بافق مشغول بکار شدم و پست سازمانی اینجانب کارشناسی ترویج ، کارشناس مکانیزاسیون، کارشناس و کارشناس مسئول زراعت و باغبانی و در حال حاضر در پست معاونت فنی و اجرای مدیریت جهادکشاورزی بافق مشغول به خدمت هستم.
در ادامه با اشاره به یکسری نکات و وظایف این بخش گفت: از کشاورزان سخت کوش شهرستان درخواست می شود؛ باتوجه به خشکسالی های اخیر و محدودیت منابع آب و خاک، با رعایت اصول فنی به زراعی و به باغی و بالا بردن عملکرد و تولید محصول در واحد سطح و نیز کاشت محصولات کم آبخواه و مقاوم به خشکی و به جای محصولات پرآبخواه از منابع آب و خاک موجود به نحو احسن و شایسته استفاده نمایند.
معاون فنی اداره جهاد کشاورزی سطح زیرکشت محصولات زراعی شهرستان را ۱۲۴۷ هکتار تعیین و عنوان کرد: این میزان سطح زیر کشت نسبت به سال گذشته حدود ۱۵ درصد کاهش داشته است.
وی افزود: مقدار تولید محصولات زراعی در سال زراعی جاری بالغ بر ۳۰۰۰۰تن بوده است.
درندی؛ به سطح زیرکشت محصولات باغی شهرستان اشاره داشت و گفت: با تولید سالیانه حدود۱۳۰۰۰تن با متراژ ۵۰۲۹ هکتار سطح زیرکشت محصولات باغی در شهرستان صورت می گیرد.
وی عمده محصولات زراعی و باغی شهرستان را نام برد و افزود: می‌توان گندم، جو، منداب، سورگوم و روناس را از محصولات زراعی شهرستان نامید و محصولات عمده باغی را پسته و خرما معرفی کرد.
معاون فنی در خصوص خدمات اداره جهادکشاورزی به کشاورزان اعلام کرد: توزیع بذور گواهی شده و یارانه دارگندم، جو، سورگوم، کلزا، کنجد از خدمات ایت اداره به کشاورز است.
حسن درندی در بحث پرداخت تسهیلات تصریح کرد: در زمینه توسعه مکانیزاسیون کشاورزی و سرمایه در گردش تسهیلات در نظر گرفته شده است.
وی در زمینه ارائه مشاوره بیان کرد: در خصوص شناخت و کنترل آفات و بیماری های گیاهی مشاوره های لازم توسط کارشناس اداره جهاد کشاورزی به کشاورزان داده می شود.
معاون فنی اداره جهاد با بیان اینکه بابت ارائه خدمات به کشاورزان هزینه ای دریافت نمی شود؛ ادامه داد: توزیع کودهای شیمیایی یارانه ای تایید شده و دارای گواهی ثبت ماده کودی از دیگر اقدامات و خدمات این اداره است.
وی پیرامون زمان عملیات کاشت- داشت- برداشت توضیح داد: در حال حاضر کشاورزان می توانند اراضی زراعی که از کیفیت آب و خاک مناسبتری برخوردارند (مانند: اراضی کشاورزی حاجی آباد-رضائیه- صدرآباد- مبارکه) نسبت به کاشت دانه روغنی کنجد اقدام نمایند.
حسن درندی اضافه کرد: کشاورزان می توانند جهت دریافت بذر اصلاح شده و رقم سازگار با منطقه به جهادکشاورزی مراجعه نمایند.
وی گفت: کشاورزان ارزن کار جهت آماده سازی زمین اقدام و نسبت به کاشت این محصول تا اوایل مردادماه عمل نمایند.
معاون فنی به کشاورزان پسته کار اعلام داشت: ضمن رصد و پایش باغات خود در صورت نیاز ضمن مشاوره با کارشناسان جهادکشاورزی نسبت به مبارزه با آفات پیل پسته و کنه اقدام نمایند.
وی تاکید داشت: استفاده از کودهای شیمیایی سولفات کونیوم و مولو پتاس در باغات پسته بارور بر اساس آزمایش خاک و نیاز زمین توصیه می شود.

الهام نصیرزاده|