هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

کارآفرینی برای افراد بی بضاعت

کارآفرینی برای افراد بی بضاعت



راضيه بيکي| .کارهاي خوبي که انسان انجام مي دهد، اگر به گونه اي باشد که بودن يا نبودن ديگران در انجام آن کار خوب تأثير و نقشي نداشته باشد، حتي اگر در حضور ديگران انجام شود، ايرادي نداشته و در مراتب مقدماتي معنويت، ريا محسوب نمي شود؛ هر چند در دل اندکي خوشحالي و سرور پديد آيد. همين که آدمي در مسير و به فکر اين است که با نيّت خالص کار نيک انجام دهد، بهترين حالت براي او بوده و جاي اميدواري است.

هفته نامه افق کوير در اين شماره به سراغ مسئول بازارچه خيريه شکرانه رفته و در گفتگويي پيرامون اهداف بازاچه با وي انجام داده است.

اعظم السادات فخري در اين باره گفت: از سال 90 مؤسسه خيريه بصورت غيررسمي و نامحسوس تشکيل و از سال 1392 با اخذ مجوزهاي لازم توانست رسمي و سازماندهي شده کار خود را آغاز نمايد.

وي افزود: مهمترين هدف نگهداشتن عزت نفس، احترام و تکريم نيازمندان و تهيدستان شناخته شده مي باشد، سعي بر آن است تا خانواده هاي کم بضاعت و بعضاً بي بضاعت به گونه اي نامحسوس شناسايي و نسبت به رفع نياز روزمره آنان اقدامات لازم صورت پذيرد.

فخري بيان کرد: همسو نمودن اين مؤسسه با دفاتر خيريه و نيکوکاري ثبت شده در شهرستان، کميته امداد امام خميني(ره)، اداره بهزيستي، فرمانداري، شوراي شهر و هيئت هاي مذهبي و... از ديگر اهداف است.

وي افزود: درآمد حاصله از فروش محصولات پس از آن که حقوق افراد مشمول حمايت که در اين بازارچه خيريه مشغول به کار مي باشند پرداخت شود مابقي درآمد و سود تماماً در زمينه هاي تأمين جهيزيه، تحصيل و درمان نيازمندان جامعه صرف خواهد شد.

مسئول اين بازارچه خيريه تصريح نمود: هزينه هاي اوليه اين کارگاه و بازارچه توسط برخي بازاريان، پزشکان و مهندسين تأمين مي گردد. تمام توليدات که قابل عرضه و فروش هست بومي بوده و موارد بهداشتي بدون مواد نگهدارنده در آن رعايت مي شود. تعدادي از زنان سرپرست خانوار و بي بضاعت در اين محل مشغول به کار هستند که علاوه بر کارآفريني با حفظ حرمت و عزت نفس خود، مي توانند از درآمد ماهيانه مايحتاج روزانه خانواده را تهيه نمايند.

وي افزود: تعداد زيادي از کادر مشغول به کار در بازارچه بصورت داوطلبانه و خود جوش و بدون هيچ چشم داشتي با افتخار خدمت به نيازمندان و خلق خدا تلاش مي نمايند.

فخري با اشاره به محصولات عرضه شده در اين محل گفت: پخت شيريني، آماده کردن سبزي، ترشي، لوبيا سبز، ادويه غذايي، حتي تخم مرغ و فرآورده هاي لبنياتي محلي زير نظر شبکه بهداشت از اهم کارها مي باشد؛ اگر کارگاه و فضا بزرگتر باشد مي توان انواع غذاهاي محلي را پخت و به فروش رساند.

اعظم السادات فخري اظهار داشت: نيازمند ياري هستيم! شهروندان با خريد از اين مکان مي توانند در اين امر خداپسندانه شرکت کرده و به گونه اي غير مستقيم به نيازمندان جامعه کمک نمايند. در صورتي که دستگاه پلمب و فضاي بزرگتر در نظر گرفته شود کارآفريني ارزنده اي به وجود مي آيد. خانواده هاي بي بضاعت نيز مي توانند با خيالي آسوده تر مشکلات زندگي را پشت سر بگذارند. نمونه بارز آن اگر دستگاه پلمب که به آن اشاره شد خريداري گردد محصولات بسته بندي و به خارج از شهرستان و حتي استان صادر مي شود و از فروش اين محصولات سود خوبي نصيب بازارچه که متعلق به افراد بي بضاعت هست مي شود.

وي در خصوص ديگر مشکلات اين بازارچه گفت: براي تهيه سبزي، موارد مورد نياز ترشي و ديگر محصولات دچار مشکل هستيم در اختيار گذاشتن يک وانت پيکان از سوي يکي از ادارت و ارگان ها در اين زمينه به ما کمک خواهد کرد.

اعظم السادات فخري در پايان به حمايت و همراهي مردم و مسئولين اشاره کرد و افزود: حمايت آنان باعث مي شود کار گسترش يابد و خانواده هاي نيازمند جوياي کار ديگر دغدغه اشتغال نداشته باشند.