هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

چگونه مدیران مخالفان خود را از سر راه خود برمی‌دارند

چگونه مدیران مخالفان خود را از سر راه خود برمی‌دارند


چگونه مدیران مخالفان خود را از سر راه خود برمی‌دارند

در سال 1971، دکتر زیمباردو در دانشگاه استنفورد، آزمایشی برای یافتن رابطه قدرت و فساد ترتیب داد که به نتایج جالبی رسید و موجب بهت و حیرت جامعه علمی آن روزگار شد. در این آزمایش او از داوطلبان در ازای پرداخت حقوق(پول)، دو گروه زندانی و زندانبان تشکیل داد و محیط را مطابق با یک زندان معمول بازسازی نمود. هر روز که می گذشت رفتار زندانبانها سخت و خشن می شد تا این که دکتر زیمباردو آزمایش را نیم کاره رها کرد. در طول این یک هفته آن قدر رفتارهای غیر انسانی از زندانبانها سر زده بود که ادامه آن به هیچ وجه به صلاح نبود؛ چرا که زندانبانها در نتیجه اطاعت از اوامر مافوق دست به ارتکاب هر عملی می‌زدند و گاه خارج از چشم های دوربین و ناظران آزمایش، رفتارهای تحقیرآمیزی از آنان بروز پیدا می کرد.    
  شرایط حاکم از سوی برخی از مدیران امروز جامعه ما، بی شباهت به این آزمایش نیست! آنها با توجه به موقعیت و منصبی که دارند در فکر رفع نیازهای مقامات بالادستی خود هستند تا توجه به کرامت ها و ارزش های انسانی و اسلامی! بیشتر به این توجه دارند که نکند بر کار و شغل آنها و بر موقعیت مدیریت شان لطمه ایی وارد شود! به همین جهت برای خوشامدگویی به مدیران بالادستی حاضر هستند تا مخالفان خود را از سر راه بردارند به هر وسیله ای که شده؛ عده ایی را از طریق تطمیع با پول و پست و یا حتی عده ایی را هم با ترساندن از برکناری از مقام و مسئولیتشان؛ متاسفانه تا آنجایی هم پیش می روند که حق را به ناحق جلوه داده! بی تدبیری را حاکم کرده، از هر فرصتی برای انتقام گیری استفاده می کنند. 
     این روش مدیریت بسیار در احادیث و روایات ما مورد سرزنش پیشوایان دین قرار گرفته است. حضرت علی (ع) خطاب به مالک اشتر(یکی از سرداران آن حضرت که به فرمانداری مصر انتخاب شد) می فرمایند: " ای مالک! به هنگام رسیدن به حکومت و ریاست؛ هرگاه مقام حکمرانی و ریاستت، تو را خوش آمد و ابهت و سرافرازی برایت جلوه داد؛ به عظمت و ملکوت آسمانها و کیهان بالای سرت نگاه کن و بر قدرت خالق این کائنات در مقابل حکمرانی خودت بنگر و بدان که در مقابل آن نیرو و پادشاهی حکومت تو هیچ نیست. ( رجوع شود به تحف العقول صفحه 123 )
تنها راه جدا شدن از این قدرت فساد زا؛ تقویت باورهای دینی و الهی است. همان چیزی که در ماه مبارک رمضان در نهاد مومنین بیشتر جلوه گری دارد. در این ماه مبارک مساجد و محافل دینی مملو از مومنین روزه دار هست که در بین آنان؛ برخی از مدیران نیز به چشم می خورند. مدیرانی که هدف خود را خدمت می دانند؛ اما متاسفانه گاهی از بصیرت که در منشور مقام معظم رهبری بارها بر آن تاکید شده، غافل می شوند و این غفلت است که راه نفوذ شیطان را باز می کند. شیطانی که در ماه مبارک رمضان در غل و زنجیر است.  
  ماه رمضان کم کم به اخر می رسد و عید فطر در راه است. عیدی که خداوند آن را مبارک قرار داد (جَعَلْتَهُ لِلْمُسْلِمینَ عیداً)؛ این عید پاداش یک ماه روزه داری و مخالفت با هواهای نفسانی است؛ پس چه بهتر که همه جامعه؛ چه مدیران و چه آنان که زیر مجموعه اوامر روسا هستند؛ همه و همه به فکر سربلندی دین و میهن و مملکت باشند تا تسویه حساب های شخصی! اکنون جامعه ما بیش از هر چیز دیگر باید به فکر توسعه و آبادانی باشد نه این که خود، چوب حراج بر داشته هایمان بگذاریم. 
 عید بر عاشقان مبارک باد
عاشقان عیدتان مبارک باد
عید ار بوی جان ما دارد
در جهان همچو جان مبارک باد
بر تو ای ماه آسمان و زمین
تا به هفت آسمان مبارک باد (مولانا)
محمدحسین تشکری