هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

چه زمانی قلیان‌ها شکسته می‌شوند؟

چه زمانی قلیان‌ها شکسته می‌شوند؟



اول مهر ماه مطابق اعلام وزارت بهداشت تولید و استفاده از تنباکوهای معطر ممنوع می شود،موضوعی که موجب واکنش رئیس اتحادیه قهوه خانه دارها شد. به گزارش پارس نیوز، موعد مقرر جهت جلوگیری از عرضه و تولید تنباکوهای معطر از اول مهر فرا می رسد و تولید و عرضه این نوع تنباکو مطابق اعلام وزارت بهداشت متوقف می شود.
وزارت بهداشت با اعلام وجود مخدر در تنباکو قصد دارد تولید و عرضه آن را متوقف کند و در مقابل پلیس وجود هرگونه مخدر در تنباکوهای کارخانه ای را تکذیب می کند.
حال رئیس اتحادیه قهوه خانه دارها نیز مدعی شده که اگر ادعای وزارت بهداشت ثابت نشود، از آنها شکایت می کند.
*برنامه وزارت بهداشت برای برخورد با عرضه تنباکو
در همین خصوص بهزاد ولی زاده، مسئول دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات در وزارت بهداشت، جزییات توقف تولید تنباکوهای معطر از اول مهرماه امسال را تشریح کرد.
ولی‌زاده  در خصوص جزییات ابلاغیه جلسه ستاد کشوری کنترل دخانیات گفت:این برنامه با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت  پیرو نتایجی که وزارت بهداشت از آزمایش تنباکوهای معطر و معسل به دست آورده است، اجرایی می‌شود. بیشتر این تنباکوها از مواد شیمیایی سرطان‌زا و بیماری‌زای قطعی تشکیل شده‌اند؛ به همین دلیل از وزارت صنعت، معدن و تجارت درخواست کردیم در راستای اجرای دستورالعمل تعاریف، شمول و ویژگی‌های محصولات دخانی که مصوب جلسه نهم ستاد کنترل کشوری مبارزه با دخانیات است، استفاده از عطر و طعم در محصولات دخانی ممنوع شود.
وی ادامه داد: ابلاغیه جلسه نهم این ستاد به تصویب ریاست جمهوری رسیده و به دستگاه‌های ذیربط ابلاغ شده است. در راستای این درخواست، مرکز نظارت و برنامه‌ریزی دخانیات کشور، بخشنامه‌ای را برای صنایع دخانی ارسال و ابلاغ کرده و مهلت اجرایی آن را اول مهر 1395 اعلام کردند. ما از این تاریخ انتظار داریم صنایع تولید کننده تنباکوهای معطر و معسل، این مواد را از محصولات خود حذف کنند. همچنین امیدواریم بتوانیم در مراکزی که این نوع از قلیان را عرضه می‌کنند، موضوع جلوگیری از عرضه را پیگیری کنیم.
ولی‌زاده با بیان اینکه هر سه نوع تنباکوی وارداتی، تولید داخل و قاچاق دارای ترکیبات سرطانزای قطعی مثل بنزن، انواع قارچ‌ها و باکتری‌های بیماری‌زا هستند، افزود: تمام ترکیبات حلقوی مثل آلدئیدها و فرمالدئیدها در این تنباکوها شناسایی شده‌اند. علاوه بر آن، سموم کشاورزی استفاده شده در مزارع کشت توتون و تنباکو و همچنین  فلزات سنگین و سرب بسیار بالا نیز در این تنباکوها مشاهده شده است. تمام این ترکیبات پتانسیل سرطان‌زایی و بیماری‌های بسیار خطرناکی را دارند.
مسئول دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات در وزارت بهداشت، استفاده از عطر و طعم در تنباکوها را مصداق تبلیغ مواد دخانی دانست و افزود: وقتی از این مواد در تنباکوهای ساده استفاده می‌شود، نرمی دود حاصل از مصرف قلیان احساس خوشایندی در فرد ایجاد و او تصور می‌کند مشکلی ایجاد نخواهد شد. از طرف دیگر، به تنباکوها اسانس‌های شیمیایی به نام میوه‌های پرفایده‌ای مثل سیب و پرتقال می‌زنند که افراد تصور کنند برای آنها خاصیت دارد. این اقدام گمراهی محض است.
ولی‌زاده در خصوص واکنش وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز توضیح داد و گفت: این وزارتخانه درخواست ما را به صنایع تولیدی ابلاغ کرده اما آنها بهانه‌هایی مثل هزینه بالا برای سرمایه‌گذاری این محصولات، از بین رفتن فرصت‌های شغلی و همچنین امکان ورود تنباکوهای قاچاق در صورت حذف این محصولات آوردند.  شکایتی نیز در این خصوص به دیوان عدالت اداری ارسال شده‌ و خواستار توقف این موضوع شده‌اند.
*ثابت نکنند، شکایت می کنیم
محسن نظری، رییس اتحادیه قهوه‌خانه‌داران و سفره‌خانه‌های سنتی با اشاره به اینکه هیچ گزارشی از وجود مواد مخدر در قلیان‌ها ارائه نشده است، گفت: در صورت عدم اثبات این مساله از وزارت بهداشت به دلیل اتهام وارده شکایت می‌کنیم.
نظری با اشاره به این‌که مساله‌ وجود مواد مخدر در قلیان‌ها توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مطرح شده است، بیان کرد: در صورت عدم اثبات این مساله از وزارت بهداشت به عنوان نهادی که این مساله را عنوان کرده است و به صنف قهوه‌داران و سفره‌خانه‌های سنتی اتهام وارد نموده، شکایت خواهیم کرد و در حال حاضر نیز موضوع را پیگیری می‌کنیم.
وی ادامه داد: با توجه به مساله عنوان شده توسط بهداشت نامه‌ای به رییس دایره مبارزه با مواد مخدر ناجا، معاونت وزارت بهداشت و آزمایشگاه مرجع سازمان غذا و دارو زدیم تا اگر در خصوص اثبات این مساله مدرکی وجود دارد ارائه کنند، چرا که وجود مواد دخانی در قلیان‌ها مصداق بارز مواد مخدر است.
رییس اتحادیه قهوه‌خانه‌داران و سفره‌خانه‌های سنتی با بیان این‌که پس از نامه ارائه شده به وزارت بهداشت، ناجا و سازمان غذا و دارو دو ماه است که هیچ پاسخی در این رابطه ارائه نشده است، گفت: دو ماه است که این نامه در اختیار مراجع اشاره شده قرار گرفته اما هنوز هیچ‌گونه پاسخی از سوی آنها جهت اثبات وجود مواد مخدر در قلیان‌ها داده نشده است. وزارت بهداشت عنوان کرده که متصدی وجود مواد مخدر در قلیان‌ها واحدهای صنفی هستند ولی تاکنون چنین مساله‌ای اثبات نشده است.
نظری ادامه داد: مگر می‌شود چنین اتفاقی رخ دهد و مراجع ذیصلاح از جمله وزارت بهداشت و نیروی انتظامی واحد صنفی مربوطه را پلمب نکنند تا این لحظه که در حال پیگیری مساله هستیم حتی یک پرونده به مراجع قضایی ارسال نشده است.
*پلیس: موادمخدر در تنباکو پیدا نشد
سردار مسعود زاهدیان، رئیس پلیس مبارزه با موادمخدر با اشاره به موارد مطرح شده در مورد آلودگی تنباکوی قلیان به موادمخدر گفت: ما موردی از تنباکوهای آغشته به مخدر را مشاهده نکرده‌ایم.
زاهدیان در مورد صحبت‌های مسئولان وزارت بهداشت مبنی بر وجود مخدر در تنباکوی قلیان گفت: ما نمونه برداری از بازار انجام دادیم اما هیچ موردی از تنباکوهای آغشته به قلیان مشاهده نشد.
وی افزود: این موضوع به آن معنی نیست که بگوییم 100 درصد تنباکوها پاک هستند و یا تنباکوی آغشته به مواد نداریم. بلکه آنچه ما نمونه برداری کردیم نشان می‌دهد که موادمخدر در تنباکوهای بسته بندی وجود ندارد.
رئیس پلیس مبارزه با موادمخدر تأکید کرد: در برخی موارد گزارش‌هایی از تخلفات قهوه‌خانه ها داشتیم که مخدر را با تنباکو مخلوط می‌کردند که با آنها برخورد شده است.
*نشانی از روانگردان‌ها در تنباکو پیدا نکردیم
سال گذشته نیز که این موضوع مطرح شده بود، علی مؤیدی، رئیس وقت پلیس مبارزه با موادمخدر گفت: در نمونه برداری از استان‌های مختلف مشخص شد که در تنباکو‌ها روانگردان وجود ندارد.
علی مؤیدی که اکنون قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر است با رد این گفته که تنباکوی قلیان حاوی مواد روانگردان مانند شیشه است گفت: ما در آزمایشگاه مرجع خود نمونه‌هایی را از استان‌های مختلف مورد آزمایش قرار دادیم.
رئیس وقت پلیس مبارزه با موادمخدر خاطرنشان کرد: در آزمایش‌ها ردی از روانگردان‌ها در تنباکو مشاهده نکردیم.
وی در پاسخ به این سوال که آیا امکان دارد که در هنگام مصرف و در قهوه‌خانه‌ها و سفره‌خانه‌ها روانگردان یا مخدرهای دیگر به تنباکو افزوده شود، گفت: این موضوع می‌تواند رخ دهد و شهروندان اگر با چنین مواردی برخورد کردند حتما به نیروی انتظامی گزارش دهند.
*مخالف مصرف قلیان هستیم
مؤیدی سپس به استفاده از قلیان اشاره کرد و گفت: نبود روانگردان در تنباکو به این معنی نیست که ما مصرف قلیان را تأیید می‌کنیم، از نظر ما قلیان شروع و دروازه ورود به سمت مصرف موادمخدر است و ما مخالف مصرف هستیم.
وی با بیان اینکه مسئول نظارت بر مصرف قلیان نهادهای دیگری هستند گفت: ما تابع تصمیمات دستگاه‌های مسئول هستیم.
نادری، جامعه شناس، درباره این کش و قوس های بین پلیس، وزارت بهداشت و اتحادیه قهوه خانه داران گفت:عرضه و مصرف مواد مخدر در قالب و پوشش قلیان در برخی از مراکز توزیع کننده قلیان امری نیست که بتوان با اغماض با آن برخورد کرد و حتی وجود تعداد اندک چنین مراکز و محافلی مخاطره آفرین و چالش برانگیزبه نظر می رسد اما نباید از نظر دور داشت که نمی توان سوداگری ناجوانمردانه عده اندکی از فعالان عرصه توزیع قلیان و تنباکو را به تمامی افراد در این حوزه تعمیم داد.
وی افزود: به هر ترتیب عاری بودن تنباکوها از مواد مخدر نیز به معنای بی ضرر بودن آن نخواهد بود و به واقع مقایسه تنباکوهای عاری از مواد مخدر با آنهایی که به این مواد آغشته شده اند مصداق عبارت بدتر و خیلی بدتر است که باید برای کنترل و مهار مصرف هر دو مورد چاره اندیشی لازم لحاظ شود.