هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

چه زمانی آب بطری‌ها سرطان‌زا می شوند؟

چه زمانی آب بطری‌ها سرطان‌زا می شوند؟



مدیر کل آزمایشگاه مرجع سلامت سازمان غذا و دارو گفت: ظروف آب‌های بطری شده معمولاً بلیمری هستند و اگر به صورت غیراستاندارد نگهداری شوند و در معرض آفتاب شدید قرار بگیرند، مواد پلیمری در آب آزاد می‌شود که می‌تواند سرطان زا باشد.
 حسین رستگار در پاسخ به این پرسش که آیا این درست است که آب‌های بطری شده در صورتی که معرض آفتاب و گرما قرار بگیرند، سرطان‌زا می‌شوند، توضیح داد: بالاخره، هر چیزی که در شرایط غیراستاندارد قرار بگیرد، می‌تواند آسیب‌رسان باشد، بطری‌های آب نیز چون از مواد پلاستیکی تشکیل شده‌اند، اگر در معرض گرما و نور شدید آفتاب قرار بگیرند، می‌توانند مواد خطرناک پلیمری در آب آزاد کنند.
وی گفت: البته این مسئله برای همه آب‌های بطری شده نیست و بستگی به شرایط نگهداری دارد، فقط آنهایی که در معرض آفتاب شدید قرار بگیرند، می‌توانند دچار این مشکل بشوند. باید روند توزیع تحت نظارت قرار بگیرد و معاونتهای بهداشتی دانشگاههای علوم پزشکی مسئول نطارت بر این موارد هستند.
مدیر کل آزمایشگاه مرجع سلامت سازمان غذا و دارو اضافه کرد: همه باید روش نگهداری درست بطری‌های پلاستیکی آب را یاد بگیرند و این بطری‌ها را در معرض آفتاب شدید قرار ندهند.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا استفاده از ظروف شیشه‌ای یا دیگر انواع ظروف برای آبهای بطری توصیه نمی‌شود، ادامه داد: اگر از انواع دیگر بطری‌ها استفاده شود شاید بهتر باشد اما قیمت تمام شده محصول بالا می‌رود و دیگر همه توان خرید آن را نخواهند داشت.
وی اضافه کرد: استاندارد بطری آب در سازمان استاندارد تدوین شده است و این سازمان مسئول نطارت بر این مسئله است.
 فارس