هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

چنگال قانون

چنگال قانون



روزِ جهانیِ کارگر یا روزِ کارگر International Workers' Day یک جشن و مراسمی کارگری است که هر ساله در دنیا در روز اول می  برگزار می شود. در ایران، این روز  مصادف با 11 اردیبهشت ماه می باشد. معمولا در مراسمات مختلف از زحمات قشر کارگر تقدیر و تشکر می شود. بی شک در احادیث و روایت ائمه معصوم (ع)  در باب تلاش در جهت روزی سخنان زیادی آمده است. پیامبر عظیم الشان اسلام می فرمایند: طَلَبُ الحَلالِ فَرِیضَةٌ عَلَی کُلِّ مُسلِمٍ و مُسلِمَةٍ ، کار کردن برای کسب مال حلال، بر هر مرد و زن مسلمان واجب است! (جامع الاخبار، ص 389، حدیث 1079) بر اساس این آموزه ها و مطابق با قوانین کار کردن بر هر مرد و زن مسلمان واجب است و وظیفه هر فردی است که برای تامین معاش خود تلاش کند تا زندگی آبرومندانه ایی داشته باشد. 
اسلام بر این تاکید دارد که رابطه میان کار و کارفرما باید بر اساس برادری و برابری باشد؛ إنما المؤمنون إخوة؛ مومنان برادر یکدیگرند. (سوره حجرات/10) در روایتی از ابوذر، صحابی حضرت محمد(ص) آمده است که( إنّهم العمال و الخدم )جمیعاً إخوانکم قد وضعهم ا... تحت سیطرتکم"(کارگران و خدمتکاران) همگی برادران شما هستند، خداوند آن ها را تحت نفوذ و سلطۀ شما قرارداده است. (صحیح بخاری، شماره حدیث254) این راه و روش بزرگان دین ما هست و در قوانین نیز به این مسئله توجه شده است حتی براساس بند چهار اصل چهل و سوم و بند شش اصل دوم و اصول نوزدهم، بيستم و بيست وهشتم قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران، اجبار افراد به كار معين وبهره كشي از ديگري ممنوع و مردم ايران از هر قوم و قبيله كه باشند از حقوق مساوي برخوردارند و  رنگ، نژاد، زبان و مانند اينها سبب امتياز نخواهند بود و همه افراد اعم از زن ومرد يكسان در حمايت قانون قرار دارند و هركس حق دارد شغلي را كه به آن مايل است ومخالف اسلام و مصالح عمومي و حقوق ديگران نيست برگزيند. 
این تعاریف مصرح در قوانین است؛ ولی امروزه گاه می بینیم که در برخی از مراکز؛ از کارگر به انحای مختلف بهره کشی شده و گاه برای حفظ کرسی ریاست خود اقدام به راه اندازی گروه و دسته کرده و کارگران را درگیر مسایل حزبی و جناحی خود می کنند. گاه پا را از این فراتر گذاشته، آنان را اسیر تمایلات خود می کنند؛ ابتداء از آنان حمایت نموده؛ اما در وسط راه، رهایشان کرده و به گونه ایی برنامه ریزی می کنند که کارگر بیچاره نداند که از کجا به او ضربه وارد شد!کاش قلم را یارای آن بود تا بیشتر از این می نوشت! امید است تا چنگال قانون آنچنان تسری یابد تا اربابان قدرت فکر نکنند کارگران برده های آنان هستند که می توانند با آنان هر رفتاری داشته باشند. 
محمد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌حسین تشکری بافقی
صاحب‌امتیاز و مد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌یرمسئول