هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

چطور از بدخلقی کودکم جلوگیری کنم؟

چطور از بدخلقی کودکم جلوگیری کنم؟



مواقع و موقعیت هایی وجود دارند که احتمال بداخلاقی و گریه و زاری کودک زیاد است. مثلا اگر کودک بیش از اندازه خسته و یا به شدت برانگیخته شده باشد،نمی تواند به خوبی احساساتش را کنترل کند(درست مانند بزرگتر ها!).درست است که همیشه نمی توان جلوی بروز کج خلقی ها را گرفت ولی آگاهی از عواملی که باعث ایجاد آن ها می شود،به ما کمک می کند که از بروز کج خلقی جلوگیری کنیم.
در صورت لزوم،در نحوه ی بازی کودک مداخله کنید.وقتی می بینید مساله ای در حال ایجاد شدن است و کودکتان در آستانه ی گریه کردن قرار دارد و اگر احساس می کنید می توانید از بروز آن پیشگیری کنید به کمک او بروید.
به کودک نشان دهید که چگونه قطعات بازی اش را سرهم کند،چگونه قیچی را در دست بگیرد و … وقتی دو کودک مشغول بازی باهم هستند و قوانین بازی برای آنها مشکل است،به طوری که ممکن است به بروز مشکل بینجامد،می توانید در بازی آنها مداخله کنید و با آسنان کردن قوانین بازی،به حل و رفع مشکل بپردازید.
اسباب بازی را از کودک نگیرید و خودتان به جای او بازی نکنید.فقط به او پیشنهاد کمک بدهید و یا راه دیگری به او نشان دهید تا خودش به تنهایی بازی کند.
از خستگی و برانگیختن بیش از حد کودک خودداری کنید.
وقتی می بینید کودک کوچک شما دیگر تحمل بازی را ندارد و خیلی خسته شده است،فعالیتش را متوقف کنید و یا به حذف عواملی که باعث برانگیختگی بیش از حد کودک شده است بپردازید تا بتواند احساساتش را کنترل کند.
وقتی دایی جیم به منزل شما می آید به جز شما به بقیه خیلی خوش می گذرد.بارت کوچولوی شما در زمانی که دایی اش پیش اوست آن قدر خسته می شود که گهگاه بعد از رفتن دایی بداخلاقی را شروع می کند،زیرا دایی مدام او را به هوا پرتاب می کند،می چرخاند،با او کشتی می گیرد و … در این هنگام،شما باید مداخله کنید و نگذارید کودکتان زیاد خسته شود و کج خلقی اش را از سرگیرد.
برای دایی،قضیه را شرح دهید و از او بخواهید به شما کمک کند تا بعد از رفتن او به دردسر نیفتید. به دایی پیشنهاد کنید بعد از اینکه مدتی با مارت بازی کرد و بالا و پایین اش انداخت،برای او کتاب بخواند و یا او را بی سرصدا سرگرم کند.