هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

چشمانی که دنبال خاک است

چشمانی که دنبال خاک است



هماالسادات رضوی| عصر جدید، عرصه رقابت بر سر منابع و سرمایه هاست، کشورهای بزرگ صنعتی که فاتحان این عرصه اند بهره وری از منابع و سرمایه ها را در سرلوحه کار خود قرار داده اند و در پرتو وجود افراد تحصیل کرده و متخصص، چرخ های رشد و توسعه را به حرکت در آورده اند و به ابداعات و نوآوری هایی دست یافته اند. دسترسی به این نوآوری ها که اقتصاد کشورهای توسعه یافته را از نو زنده کرده است منوط به کارآفرینی است.  
هفته نامه افق کویر در این شماره گفتگویی با یکی از کارآفرینان شهرستان بافق انجام داده است. 
افق کویر: لطفاً خودتان را معرفی کنید:
حامد ملک زاده بافقی، 42 سال سن دارم. کارشناس مدیریت می باشم.
افق کویر:  در چه حوزه ای فعالیت می کنید؟
 در شرکت فرآیند کود و سم بافق واقع در شهرک صنعتی با وسعت52 هزار و 500 متر مربع مشغول به فعالیت می باشم. این شرکت در زمینه تولید انواع کود های شیمیایی فسفاته، اسید فسفریک، اسید سولفوریک، دی کلسیم و منوکلسیم فسفات فعال است. شرکت از سال 1378و در زمینه تولید فقط کود "سوپر فسفات" ساده شروع به کار نمود و به تدریج طی 6 ماه به حداکثر تولید رسید و 110 نفر از پرسنل بومی به طور مستقیم مشغول به کار شدند. از آنجایی که تولید کودهای شیمیایی داخلی توسط شرکت خدمات حمایتی وابسته به وزارت جهاد کشاورزی خریداری و سالیانه بین 10تا30 هزار تن کود تولید و به شرکت مذکور تحویل داده می شد. پس از آن در سال 1387 با توجه به یکسری مشکلات مالی، وزارتخانه دیگر قراردادی در این زمینه باکمیت قبلی متعقد نگردید و هیئت مدیره شرکت به فکر آن افتاد که در زمینه دیگری شروع به کار نماید؛ ولی واحد قبلی را در جای خود نگه دارد؛ لذا به فکر ایجاد و احداث کارخانه اسید فسفوریک با آنالیز37درصد که جهت تولید دی کلسیم و منوکلسیم و کود غنی شده مناسب بود افتاد و اواسط سال 88 به بهره برداری رسید. ماشین آلات مربوطه از خارج وارد و مابقی توسط متخصصین داخلی ساخته شده و تولید اسید فسفریک نیز تا پایان تیر ماه 1390 صورت گرفت و به علت عدم خرید و اینکه قیمت تمام شده و قیمت فروش برابری می کرد دیگر مقرون به صرفه نبود و واحد اسید فسفریک نیز تعطیل شد تا این که در تاریخ 31/04/1390 به علت درآمد نداشتن شرکت 45 نفر از پرسنل بومی با سابقه حدود 10-12سال کار از شرکت اخراج شدند در آن زمان پرسنل شرکت به 5 نفر رسید و مجدداً فروش کود سوپر فسفات ساده به صورت آزاد پس از اخذ مجوز از مسئولین مربوطه، صورت می گرفت که آن هم جوابگوی هزینه های شرکت نبود.
پس از آن نیز به علت اینکه هم واحد اسید فسفریک و هم واحد کود سوپر فسفات ساده نیاز به اسید سولفوریک داشت و هزینه حمل زیادی را متحمل می شد هیئت مدیره شرکت تصمیم به احداث کارخانه اسید سولفوریک نمود که در حال حاضر با 21 نفر پرسنل کارگری و اداری مشغول به فعالیت می باشد. لازم به ذکر است که این واحد بزرگترین واحد تولید کود سوپر فسفات ساده بزرگترین واحد تولید اسید فسفریک در منطقه و بزرگترین مصرف کننده کنسانتره فسفات آسفوردی می باشد. 
افق کویر:  با چه مشکلاتی در حوزه فعالیت تان روبرو هستید؟
عدم خرید کود شیمیایی از طرف وزارتخانه (وزارت جهاد کشاورزی )مربوطه، برداشتن یارانه از کودهای شیمیایی وارداتی، اعطای تسهیلات بلند مدت 
افق کویر: به نظر شما به عنوان عضو هیئت مدیره کارخانه چرا در طول این سالها کارخانه پیشرفتی نداشته است؟
کارخانه از لحاظ کلی، در زمینه های مختلفی پیشرفت داشته؛ ولی با توجه به وارداتی که در سالهای قبل صورت گرفته است و اعطاء یارانه به کودهای وارداتی نتوانسته پیشرفت آنچنانی داشته باشد. 
افق کویر:  از مسئولین چه درخواستی دارید؟
شهرک صنعتی بافق که در فاصله 20 کیلو متر جاده بافق- یزد قرار دارد و پتانسیل ایجاد کارخانه های مختلف در زمینه های مختلفی را دارد در حال حاضر فقط یک واحد تولیدی (شرکت فرآیند کود و سم بافق) در حال فعالیت است و مابقی نیز که تعدادشان هم زیاد نیست بصورت نیمه تعطیل می باشند؛ ولی ما شاهد این هستیم که در دیگر شهرهای استان اگر 2شهرک صنعتی هم وجود داشته باشد تعداد فعالیت بیشتر از شهرک صنعتی بافق می باشد؛ لذا از مسئولین خواهشمندم بیشتر نسبت به شهرک صنعتی بافق توجه داشته تا شاهد حضور سرمایه گذاران بیشتری در شهرستان بافق باشیم؛ چرا که به گفته مسئولین، شرکت سنگ آهن هم رو به اتمام است و باید چاره ای در خصوص صنعت و صنعتی شدن بافق اندیشیده شود؛ لذا با توجه به گفته های قبل باید به عرض برسانم که شرکت فرآیند کود و سم بافق بزرگترین مصرف کننده کنسانتره فسفات بوده و در صورتیکه قسمتهای مختلف کارخانه فعالیت نمایند تولید روزانه فسفات آسفوردی را مصرف می نماید. نمی گذاریم، حتی یک کیلو خاک از شهرک به سمت دیگری برود؛ ولی در حال حاضر واحد آسفوردی نیز با انباشت   60 هزارتن خاک فسفات با عیار بسیار مناسب برای فروش دچار مشکل عمده می باشد و همچنین اگر بحث اشتغالزایی باشد علاوه بر نیروی که در حال حاضر فعال می باشند، حدود 100 نفر به طور مستقیم مشغول به کار می شوند. در خصوص بحث صنایع جوار معدنی و خام فروشی نیز این واحد از قبل احداث شده و دیگر نیاز به سرمایه گذار جدید نمی باشد و می تواند خاک فسفات را به عنوان محصولات شیمیایی مورد نیاز تبدیل نماید.
افق کویر:  حرف پایانی:
توجه بیشتر مسئولین محترم شهرستان به واحد های تولیدی به معنای شهرک صنعتی بافق و ایجاد زیر ساخت های مناسبی جهت جذب سرمایه گذار در پایان نیز از هفته نامه وزین افق کویر کمال تشکر و سپاس را دارم.
گفته های حامد ملک زاده، در اینجا به پایان رسید؛ اما همانگونه که در سطور بالا خواندید؛ اگر مشکلات  و معضلات این کارخانه تولیدی حل شود، تمامی تولید معدن فسفات اسفوردی را از آن خود خواهد کرد. اکنون چشمان این واحد صنعتی فقط نظاره گر عبور تریلرهای حمل فسفات از مقابل این کارخانه می باشد و در حسرت این که چرا مسئولان سیاست گذاری ثابتی در رونق تولیدات و صنایع داخلی در حوزه فسفات ندارند!