هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

چرا متخصص حاضر نمی شود به بافق بیاید؟

چرا متخصص حاضر نمی شود به بافق بیاید؟



خبرنگار هفته نامه افق کویر، چهارشنبه هفته گذشته با مراجعه به بیمارستان ولیعصر(عج) بافق با جمعیت انبوهی که برای گرفتن نوبت سونوگرافی به بیمارستان مراجعه کرده بوده اند مواجه شد، در این خصوص گفتگویی با مراجعین انجام داد.
یکی از بیماران در پاسخ به این پرسش که علت مراجعه شما به بیمارستان چیست؟ گفت: دل درد شدید داشتم، با زحمت به بیمارستان مراجعه کردم حالا می گویند نوبت نداریم. دیروز ساعت 2 بعد از ظهر تماس گرفتم، گفتند: باید نام خود را بنویسید و قبل از ساعت 7 صبح دفترچه بیمه خود را بگذارید؛ ساعت 4 صبح آمدم برای گذاشتن دفترچه که مشاهده کردم پشت شیشه اسم نوشتند و برگه را به شیشه چسباندند.
اینجا هیچ فرقی برای اورژانسی ها نمی گذارند!
یکی دیگر از مراجعه کنندگان که باردار بود گفت: مردادماه که برای سونوگرافی به یزد رفتم، به خاطر مسائل مالی و هم اینکه نمی‌‌‌توانم مشکلات راه را تحمل کنم دیگر نرفتم. امروز ساعت 6 صبح به بیمارستان آمدم که نزدیک به صد دفترچه در نوبت بودند. تا به الآن هم که ساعت 7:30 هست سی عدد دفترچه دیگر اضافه شده است. حالا هم دفترچه ما را پس دادند و می گویند پزشک سی بیمار بیشتر ویزیت نمی کند.
محمد فلاح، آزاده و جانباز 70 درصد هشت سال دفاع مقدس که از بهاباد برای سونوگرافی به بافق آمده است گفت: بعد از سه روز نوبت گرفتن برای امروز، چهارشنبه به ما نوبت دادند و گفتند قبل از ساعت هفت بیمارستان باشید. ساعت 6:30 دفترچه گذاشتیم. الان هم می‌گویند بیش از 30 بیمار پزشک نمی بیند و باید برگردیم بهاباد.
یکی دیگر از بیماران گفت: روز شنبه پزشک برای من سونوگرافی اورژانسی نوشته است. امروز ساعت 6 مراجعه کردم الآن نوبت ندارند و دفترچه مرا تحویلم دادند، اینجا هیچ فرقی برای اورژانسی ها نمی گذارند. هیچکس پاسخگو نیست!
آیا شهر ما از یزد و شهرهای دیگر کمتر است؟!
مرد 47 ساله ای که تمایل نداشت نامش درج گردد گفت: حدود 50 نفر از صبح تا به حالا از دوست و آشنا به من زنگ زدند برای نوبت گیری، ولی مطمئن باشید 25 نفر اولی که نام آنها یادداشت شده است جزء پرسنل بیمارستان هستند، چون شیفت شب هستند و بیدارند؛ ساعت 12 یا یک شب دفترچه های خود را برای نوبت گیری بر روی صندلی می‌گذارند، چون پزشک 25 نفر را بیشتر نمی‌بیند، افرادی که صبح زود مراجعه می کنند باید به خانه برگردند.
یکی دیگر از مراجعه کنندگان گفت: دیشب برای نوبت گیری و گذاشتن دفترچه به بیمارستان مراجعه کردیم که گفتند به هیچ وجه دفترچه قبول نمی کنیم و باید ساعت 6 صبح برای نوبت گیری بیایید. صبح که آمدیم گفتند ساعت 2 بعد از نیمه شب پرسنل بیمارستان دفترچه های خود یا آشناهای خودشان را در نوبت گذاشتند. آیا این انصاف هست؟ چرا متخصص حاضر نمی شود به بافق بیاید؟ آیا شهر ما از یزد و شهرهای دیگر کمتر است!؟ چرا مردم باید با بنزین گران دائماً یزد بروند؟ هر دفعه که به یزد می رویم با این وضع جاده می ترسیم تا به بافق برسیم.
یکی دیگر از افراد حاضر گفت: علت اینکه پزشک متخصص به بافق نمی آید این هست که هیچ امتیازی به آنها داده نمی شود. به قرآن قسم پزشک به رستوران مراجعه می کند تا ناهار بگیرد به او می گویند جزء آمار نیستید. وی در خصوص دستگاه رادیولوژی گفت: یک دستگاه سالم را باز کردند و گذاشتند داخل انبار تا دستگاه سی تی اسکن را بیاورند، آن دستگاه بهتر از این دستگاه چینی و جدید الآن بود. از سال تأسیس بیمارستان اینجا هستم. 4 سال هست که دستگاه سی تی اسکن نداریم چه اتفاقی افتاده است؟! ولی اگر دستگاه رادیولوژی بسوزد مردم برای عکس یک انگشت به کجا باید مراجعه کنند؟ هیچکس گوش به حرف نداد و از قبل ماه رمضان ساختمان را تخریب کردند، مسئولین استان قبول نکردند. باید به خیرین می گفتند تا زمین های پشت بیمارستان را برای این دستگاه مهیا می کردند. برای سی تی اسکن شاید یک نفر بیمار در روز داشته باشیم، ولی برای گرفتن عکس روزانه باید 50 نفر در صف باشند و اگر دستگاه خراب شود باید با این وضع جاده بافق-یزد که هر هفته دو نفر کشته می شوند به یزد بروند.
از مسئولین استان گله مندیم!
یکی دیگر از بیماران گفت: ساعت 5 صبح برای نوبت گرفتن به بیمارستان مراجعه کردم که مشاهده نمودم تعداد زیادی دفترچه در نوبت گذاشته شده است. ما که آشنایمان در بیمارستان کار نمی کند تا دفترچه مان را از ساعت 2 شب در نوبت بگذارند!
شهیدی یکی از مسئولین بیمارستان گفت: ما هم جزو مردم هستیم، مسئولین مربوطه باید پیگیر این موضوع باشند و اگر دانشگاه علوم پزشکی جلسه ای می گذارد همه مسئولین شهر باید در آن شرکت داشته باشند، در خصوص متخصص سونوگرافی بسیار مشکل داریم و می خواهیم تا سونوگرافی ثابت به بافق اختصاص دهند. از مسئولین استان گله مندیم که چرا متخصصی که باید به بافق بیاید قبول نمی کند؟ چرا برخورد شدیدی با وی نمی کنند؟ شهرستان بافق را در استان چطور جلوه دادند که هیچکس نمی خواهد به بافق بیاید؟! چرا یک شهرستان باید سه پزشک متخصص رادیولوژی داشته باشد و شهرستان بافق هیچ؟!
در ادامه یکی از پرسنل بیمارستان گفت: یک دفعه نوبت سونوگرافی می خواستم که گذاشتم آخر وقت و زمانی که همه بیماران را معاینه کردند، آن وقت به پزشک مراجعه کردم، حتی با پزشک صحبت کردم تا بیمار بیشتری را ببینند.
یکی دیگر از افراد حاضر گفت: پزشک سونوگرافی که امروز می آید پزشک متخصص نیست و به نظر من مردم خودشان را بی خود علاف می کنند. پزشک بصورت تلفنی گفته است 25 بیمار را بیشتر نمی بینم و با 5 مریض بخش، 30 بیمار می شوند، اگر پزشک نیاید مردم راحت تر هستند. برای ابرکوه پزشکی را آورده اند و گفته اند بیماران را معاینه کند و هر چقدر نسخه جدا کردی برای خودت و بیمارستان هیچ درآمدی نمی خواهد، فقط مردم را راضی نگه دار. وقتی قرار باشد پزشک درآمدش در یزد و بافق یکی باشد هرگز به بافق نمی آید!!! در نظام سلامت قرار هست به هر بیمارستانی یک پزشک رادیولوژی بدهند. می گویند نمی توانیم پزشکان را راضی کنیم تا به بافق بیایند، آیا پزشک باید تصمیم بگیرد یا دانشگاه؟! آن پزشکی که درس خوانده است با پول همین مردم درس خوانده!!!