هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

چرا تومورهای مغزی در مردان شایع‌ترند؟

چرا تومورهای مغزی در مردان شایع‌ترند؟


چرا تومورهای مغزی در مردان شایع‌ترند؟

مطالعه جدید دانشمندان دانشکده پزشکی دانشگاه واشنگتن توضیح می‌دهد چرا تومورهای مغزی بیشتر در مردان رخ‌ می‌دهند و اغلب آن‌ها مضرتر از تومورهای مغزی زنان هستند. 
به طور مثال، گلیوبلاستوم که شایع‌ترین تومور بدخیم مغزی است، دو برابر بیش از زنان در مردان رخ می‌دهد و مردان مبتلا به این تومور از نارسایی شناختی بیشتری رنج می‌برند، در حالی که زنان بیشتر شانس زنده‌ماندن از آن را دارند. 
محققان دریافتند پروتئین رتینوبلاستوما (RB) در سلول‌های مغزی مردان تا حد قابل‌توجهی کمتر از سلول‌های مغزی زنان فعال است. 
تیم علمی حاضر از مدل سلولی گلیوبلاستوم برای اثبات این موضوع استفاده کرد که تبدیل‌شدن سلول‌های مغزی مردان به تومورها آسان‌تر است.
 در آزمایش‌های انجام‌شده نیز مشخص شد سلول‌های مغزی مردان در مقایسه با سلول‌های مغزی زنان، سریع‌تر سرطانی شدند. دانشمندان دریافتند پروتئین RB در سلول‌های مغزی مردان نسبت به سلول‌های مغزی زنان احتمالا غیرفعال‌تر است. 
زمانی که این محققان پروتئین مزبور را در سلول‌های مغزی زنان ناتوان کردند، سلول‌های مغزی  آن‌ها به همان نسبت سلول‌های مردان در مقابل سرطانی‌شدن آسیب‌پذیر شدند.
 این مطالعه نشان می‌دهد دانشمندان باید تمایزهای مرتبط با جنسیت در سطح سلولی را در نظر بگیرند چون این تمایزها شاید بر خطر ابتلا به سرطان اثری نداشته باشند، اما می‌توانند بر کارآیی درمان‌های این بیماری اثرگذار باشند. 
ایسنا