هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

پیگیر تصرف غیر قانونی زمینهای تراب آباد هستیم

پیگیر تصرف غیر قانونی زمینهای تراب آباد هستیم



الهام نصیرزاده| به گزارش هفته نامه افق کویر،گرد و خاک یا ریزگرد به ذراتی بسیار کوچک و سبک با قطر کمتر از 5 میکرون اطلاق می شود که در اثر فرسایش بادی و بیابانزایی توسط باد تا مسافت بسیار طولانی جابجا می شود. یکی از کانون های تولید و انتشار گردوغبار در داخل کشور، پدیده بادی محلی- فصلی 120 روزه در استانهای جنوب شرق ایران(از جمله استان سیستان و بلوچستان) ودامنه های کوههای استان های خراسان جنوبی، خراسان رضوی و وجود دو کویر بزرگ در ایران(حاشیه استان های کرمان و یزد) و اراضی بیابانی در جنوب و جنوب غرب است. در ضمن فعالیت های عمرانی در سطح شهر(ساخت و ساز، تسطیح، گودبرداری و خاک ریزی) از جمله کانونهای محلی تولید و انتشار گردو غبار در سطح شهرها است.
 در این خصوص کمال کریمی رییس منابع طبیعی و آبخیزداری بافق در پاسخ به این پرسش که چه اقداماتی انجام شده تا مانع ورود ریگ های روان به شهر بافق شود؟ گفت:در شهرستان بافق ورود باد غالباً از جنوب غربی به شمال شرقی است. در منطقه گودگوار منطقه ای که بین روستای رضائیه و فاضلیه قرار دارد به وسعت 5700هکتارتحت کانون فرسایش بادی گودگوار شناسایی گردیده وتاکنون 1450 هکتار درختکاری انجام شده است که از این وسعت 5700 هکتار 3700 تعهد کشت داریم که از سال 1387 تاکنون کشت انجام شده و در طول دوره ای که بنده در خدمت مردم بافق هستم بالغ برنصف بیشتر این کشت یعنی در سه سال گذشته انجام شده است.
 حدود 900 هکتار کشت انجام گردیده. این منطقه در فاصله 4کیلومتری بافق قرار دارد و مورد بازدید مسئولین کشوری و استانی نیز قرار گرفته است،که حتی آمادگی پذیرایی از اکیپ رسانه و مردم جهت بازدید این منطقه کشت شده را داریم.
وی در ادامه درخصوص تصرف غیر قانونی زمینهای تراب آباد افزود: تصرفات انجام شده مربوط به 20 سال گذشته است؛ قبلاً اخطارلازم به نماینده آنهاداده شده و تا به امروز هم ما پیگیر بودیم و منتظر صدور رأی در شعبه ویژه هستیم تا اقدامات لازم را انجام دهیم.