هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

پینت بال یا شطرنج زنده

پینت بال یا شطرنج زنده



به گزارش هفته نامه افق کویر، پینت بال یک ورزش گروهی بسیار هیجان انگیز می‌باشد که به وسیله دو تیم و در زمین‌هایی سر باز یا سرپوشیده انجام می‌شود. در جریان این ورزش علاوه بر اینکه به مهارتهای خاص حرکتی مانند نشانه گرفتن، سریع دویدن، داشتن سرعت در حرکات و واکنشهای سریع نیاز است، قابلیتهای ذهنی متعددی نیز لازم هستند که مهمترین آنها سرعت در تصمیم گرفتن و قدرت حل مسئله است. همه چیز در پینت بال در لحظه صورت می‌گیرد؛ هرکس سریعتر و دقیقتر باشد موفق تر است به همین دلیل است که به آن شطرنج زنده نیز می گویند.

خبرنگار هفته نامه افق کویر در این شماره از این نشریه به سراغ مسئول باشگاه پینت بال سنگ آهن بافق رفته و گفتگویی با وی انجام داده است که در ادامه می خوانید.
افق کویر : لطفاً خودتان را معرفی کنید:
امیر عباس طباطبایی بافقی، متولد ۱۳۶۸ هستم..
افق کویر: چگونه با این ورزش آشنا شدید؟
در سال ۸۸ با این ورزش در شهر تهران (مجموعه ورزشی توچال) آشنا شدم؛ آن زمان به تازگی پینت بال در ایران معرفی شده بود. هیجان و جذابیت این رشته ورزشی باعث شد تا تصمیم بگیرم در شهر خودم نیز یک باشگاه پینت بال راه اندازی نمایم. در سال ۱۳۸۸ با کمک بخش فرهنگی و ورزشی سپاه پاسداران شهرستان بافق برای اولین بار، یک مسابقه نمادین از پینت بال در پارکینگ شهرداری برگزار شد که این اولین آشنای مردم شهر با این ورزش بود
افق کویر : پینت بال چگونه ورزشی است؟
"پینت بال" از دو کلمه "پینت بال" یعنی رنگ و توپ تشکیل شده است. در این ورزش یکسری توپ های کوچک با پوسته ژلاتینی وجود دارد و داخل آن رنگ های گیاهی و خوراکی است که به وسیله یک اسلحه که "مارکر" نام دارد، شلیک می شود.
در این ورزش ۲ گروه متشکل از ۵ الی ۱۲ نفره روبروی هم قرار می گیرند و به وسیله مارکر و توپ های رنگی یکدیگر را حذف می کنند؛ وقتی این توپ های رنگی به هر کدام از بازیکن ها یا تجهیزات آنها برخورد کند، افراد حذف می شوند با این تفاوت که هنگام شرکت در مسابقات، زمان نیز حایز اهمیت می باشد، ولی در خارج از مسابقه و صرف تفریح و سرگرمی زمان لحاظ نمی شود.
افق کویر : برای انجام این ورزش چه تجهیزاتی مورد نیاز است؟
مهمترین تجهیزات این ورزش، ماسک و یک مارکر که به معنی نشانه گذار است، می باشد.
افق کویر: آیا انجام این ورزش محدودیت سنی یا جنسیتی دارد یا خیر؟
این ورزش از محدود ورزشهایی هست که نه محدودیت سنی دارد نه جنسیتی و همه افراد با هرسن و جنسیتی می توانند در این ورزش شرکت کنند؛ چراکه دلیل برتر بودن یک فرد در این بازی قدرت فیزیکی نیست؛ بلکه قدرت تفکر و هدف گیری است.
افق کویر: آیا این ورزش لیگ کشوری دارد؟
بله، این ورزش مسابقات لیگ کشوری و همینطور جهانی دارد، حتی در سطح بین المللی فدارسیون جهانی این رشته، پینت بال را به کمیته بین المللی المپیک معرفی کرده اند.
افق کویر: شخصاً فعالیت در این ورزش را از چه زمانی آغاز کردید؟
در سال ۹۰ با تلاش زیاد و با وجود همه موانعی که بر سر راه وجود داشت؛ مخصوصاً با تلاش های آقای "سید علی رضا میرطاهری بافقی" رییس کمیته پینت بال شهرستان بافق شروع به فعالیت کردیم و در حال حاضر بزرگ ترین واستاندارد ترین زمین پینت بال ایران و بزرگ ترین زمین ثابت خاورمیانه را در شهرستان بافق بهره برداری کردیم. باشگاه ما دارای ۴ تیم الکترونیک و مکانیکال پینت بال در رده آقایان و بانوان می باشد که تیم آقایان از سال ۹۰ تشکیل شده و سابقه حضور در لیگ کشوری و کسب مقام ۴ کشوری را نیز دارد.
باشگاه پینت بال سنگ آهن از فروردین ماه سال جاری راه اندازی گردید و با استقبال خوبی از سوی خانواده ها و همشریان عزیز روبرو شد و در طی یک ماه ، نزدیک به ۴۵۰۰ نفر شرکت کننده داشته است.
افق کویر: آیا باشگاه داری در این زمینه درآمد دارد یا خیر؟
این رشته ورزشی نسبت به سایر ورزش ها درآمد زایی خوبی دارد؛ چراکه افراد شرکت کنند برای انجام این ورزش باید هزینه توپهای مصرفی خود را پرداخت نمایند و بسیاری از باشگاهها در ایران برای کسب درآمد وارد این رشته شده اند؛ لازم به ذکر است آکادمی پینت بال سنگ آهن بافق ارزان ترین مجموعه پینت بال در ایران نیز است.
افق کویر: آینده پینت بال بافق را چگونه می بینید؟
تصمیم داریم یک باشگاه حرفه ای داشته باشیم تا همه افرادی که علاقمند به این ورزش هستند در مسابقات داخلی و خارجی شرکت کنند و همینطور با ایجاد لیگ های استانی و کشوری نیز به درآمد زایی بیشتری برسیم و شاهد حضور تیم شرکت سنگ آهن در مسابقات جهانی باشیم.
افق کویر: اهداف شما از راه اندازی ورزش پینت بال در شهرستان بافق چیست؟
از آنجایی که امکانات تفریحی در شهرستان بافق برای جوانان بسیار اندک است و جوان ها برای گذراندن اوقات فراغت خود و تخلیه هیجانات ناشی از سن و سال مکانی ندارند تصمیم به راه اندازی این رشته ورزشی به صورت باشگاهی نمودم.

افسانه رنجبر|