هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

پیامدهای بی توجهی به قطره آهن نوزاد!

پیامدهای بی توجهی به قطره آهن نوزاد!



اگر والدین نسبت به دادن قطره آهن به فرزندشان کوتاهی کنند آنان را در معرض ابتلا به کم خونی قرار می دهند!
یکی از تاکیدات متخصصان اطفال به والدین، دادن قطره آهن از شش ماهگی به نوزادان است ولی گاها با همه این تاکیدها، پدر و مادرها به دلایل مختلف از فراموشی گرفته تا عدم تمایل نوازادان به خوردن قطره از دادن به موقع آن غفلت می‌کنند و متاسفانه در اغلب موارد به دلیل اینکه کودک از طعم قطره خوشش نمی‌آید، بهانه‌ای است برای والدین تا از دادن آن امتناع کنند. درحالی که تاکید همه متخصصان بر این است که تا پایان دو سالگی کودک باید قطره آهن را روزانه دریافت کند. دلیل این همه تاکید بر چیست؟!
دکتر گفت: «در دوران بارداری، هموگلوبین موردنیاز جنین از طریق خون مادر تأمین می‌شود و تقریباً این ذخیره هموگلوبینی تا شش ماهگی تأمین‌کننده نیاز بدن است ولی بعد از شش ماهگی حتماً باید با دادن قطره آهن، نیاز بدن کودک به آهن برآورده شود.»
وی در ادامه افزود: «بی‌توجهی و سهل‌انگاری و عدم آگاهی به این مساله می‌تواند با بروز کم‌خونی در کودکان و بعضاً عواقب دیگری همراه باشد.»این متخصص اطفال با تاکید بر اینکه از شش ماهگی حتماً باید روزانه به شیرخواران قطره آهن داده شود، گفت: «روزانه باید 15 قطره آهن به کودک خوراند و در صورتی که طعم قطره برای کودک بدمزه و ناخوشایند است می‌توان نوع خارجی آن مثل قطره آهن آیروویت را تهیه کرد و روزی یک میلی گرم به کودک داد. والدین باید بدانند در صورت عدم مصرف منظم قطره آهن هم خطر کم‌خونی نوزاد را تهدید می‌کند.»وی همچنین یادآور شد در مواردی هم که نوزاد نارس به دنیا می‌آید، با توجه به سن و وزن نوزاد نارس، زمان شروع قطره آهن در مقایسه با شیرخواران دیگر مفاوت است و فوق‌تخصص نوزادان و شیرخواران زمان شروع قطره آهن را به والدین مشخص خواهد کرد. معمولاً در این نوازدان، زمان شروع قطره آهن زودتر از شش ماهگی است.»
فولادگر بهترین زمان دادن قطره آهن را نهم فاصله بین دو شیردهی دانست و گفت: «بهتر است در فواصل بین دو شیردهیقطره آهن به کودک داده شود و حتماً برای پیشگیری از سیاه شدن دندان‌های کودک بعد از دادن قطره، با دستمالی مرطوب دندان‌های شیرخوار تمیز شود. حتی بهتر است بعد از آن مقدار کمی آب جوشیده سردشده به کودک داده شود.»