هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

پول و نذورات هر امامزاده صرف خود آستان می شود

پول و نذورات هر امامزاده صرف خود آستان می شود



الهام نصیرزاده| به گزارش هفته نامه افق کویر، حجت الاسلام حسین زارع زاده، مدیر کل اوقاف و امور خیریه یزد در گفتگویی اختصاصی با هفته نامه افق کویر به پرسش های مطرح شده پاسخ داد.
افق کویر: رییس اداره اوقاف شهرستان بافق چه زمانی مشخص می گردد؟
در حال حاضر مهندس تربتی به عنوان سرپرست مشغول بکار است. اوقاف برای انتخاب رییس اداره ضوابطی دارد، چون مهندس تربتی همزمان با مسئولیت سرپرستی اداره اوقاف بافق، مسئولیت معاون اداره کل را نیز بر عهده دارد بصورت موقت این مسئولیت را پذیرفت. اداره کل نفر بعدی را به سازمان پیشنهاد داده است؛ اما هنوز نتوانسته ایم موافقت سازمان را جذب کنیم و به محض موافقت سازمان این کار صورت می گیرد.
افق کویر : چرا امام زاده عبدا... (ع)زیر مجموعه آستان قدس رضوی محسوب نمی گردد؟
آستان قدس ضوابط خاص خودش را دارد. نماینده های ولی فقیه در سازمان اوقاف، آستان قدس، شاهچراغ یک وظایفی دارند که تفکیک شده است؛ بعضی از امام زاده ها ؛  حرم حضرت معصومه، شاهچراغ ،احمدبن موسی در شیراز ،حرم حضرت امام و خودآستان قدس رضوی تولیت های خاص دارند و بقیه امام زاده ها زیر نظر نماینده ولی فقیه هستند و دلیل خاصی هم ندارد که زیرنظرآستان قدس اداره شود.
افق کویر: به چه علت اداره اوقاف و امور خیریه توجه چندانی به قاضی میرجعفر(ع) ندارد؟
دوره قبل از این مکان مقدس بازدید داشته و کارهایی در دست انجام است. ان شاا... با این اقداماتی که در دست انجام است از این حالت بیرون خواهد آمد و مهمترین مشکل این است که برای این امام زاده ها نمی توانیم از منابع دولتی استفاده کنیم و اعتبارات خاصی هم در این زمینه نیست؛ اگر خود این بقاع هم نذورات نداشته باشد گاهی کار به کندی صورت می گیرد. 
افق کویر: در بحث عمرانی آستان مقدس امامزاده عبدا...(ع) چرا ساخت صحن جواد الائمه چندین سال به طول انجامیده است؟
دستور العملی به ادارات کل اوقاف ابلاغ شده است که هرگونه ساخت و ساز بدون داشتن طرح جامع در امام زاده ها ممنوع است؛ یعنی اگر ساخت و سازی بدون طرح صورت بگیرد تخلف محسوب و هزینه ای که شده مورد تأیید سازمان نیست چون نوعاً کارهایی انجام می شده بصورت وصله کاری که بعداً باید به علت اصولی نبودن تخریب می گردیده، باید طرح جامع تهیه و تصویب شود.
افق کویر: سرانجام قضایای کتیبه به کجا ختم خواهد گردید؟ آیا بنر نصب شده در جای خود باقی خواهد ماند؟
ان شاا... به خیرو خوبی ختم شود؛گاهی یکسری اعتراضات مردمی نسبت به این کتیبه وجود داشت، هرچند که احساس من این است که اگر این کار انجام نشده بود و تحریک احساسات نشده بود بهتر بود. درحال حاضر بنری نصب شده و فعلاً تصمیم خاصی در این زمینه اخذ نشده تا ببینیم شرایط چگونه پیش می آید. 
افق کویر: مردم معتقد هستند وجوهاتی که داخل ضریح به یزد برده می شود؛ لطفاً در این خصوص توضیحاتی بدهید:
 هیچ وجهی به یزد برده نمی شود. هر امامزاده ای حساب خاصی دارد و برای موقوفات هم همینطور است. پانصدمیلیون تومان وام با بهره و کارمزد4% در اختیار امام زاده قرار داده ایم و علاوه بر این وام کمک های بلاعوض از اعتبارات دولتی به بقاع صورت می گیرد. ان شاا... اگر وضع دولت بهتر شود مبلغ قابل توجهی خواهد بود. درخصوص موقوفات هم همینطور است یک حق تولیه ای متولیان وقف مثلاً8% یا در وقف نامه نوشته شده 10% برداشته می شود از آن طریق خدماتی داده می شود و امام زاده هم همینطور است پول و نذورات به طور کامل در همان امام زاده هزینه می گردد و تنها درصد جزئی حق تصدی دولت است که از این مجموعه برداشته و در قالب های دیگر بیش از آن مقداری که برداشت می شود به آستان پرداخت می گردد و این دید که پول یزد یا تهران می رود دید درستی نیست.