هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

پزشکان تغذیه چه غذاهایی را نمی‌خورند

پزشکان تغذیه چه غذاهایی را نمی‌خورند


پزشکان تغذیه چه غذاهایی را نمی‌خورند

بررسی الگوی غذایی پزشکان و متخصصان تغذیه یکی از ساده‌ترین روش‌های انتخاب برنامه غذایی سالم است. مهار تعداد بسیاری از بیماری‌های جسمی و روحی با رژیم غذایی سالم ممکن است. محققان دانشکده پزشکی دانشگاه هاروارد آمریکا با بررسی رژیم غذایی بسیاری از کارشناسان تغذیه دریافته‌اند که اکثر آنان برخی از غذاها را به طور کامل از وعده‌های خود حذف کرده‌اند.
 * غذای کنسروی و گوشت فرآوری شده
 غذاهای کنسروی و مواد پروتئینی فرآوری شده مملو از سدیم، چربی، مواد نگهدارنده، نیترات و کالری هستند. مصرف این مواد غذایی، دشمنی علنی با بدن است.
* مصرف خامه و لبنیات پرچرب
 مصرف چربی نه تنها باعث اضافه وزن، چاقی و سکته قلبی و مغزی می‌شود؛ بلکه مصرف لبنیات چرب باعث می‌شود که بدن کلسیم موجود در این مواد را جذب نکند.
* مواد غذایی که از نظر ژنتیکی اصلاح شده‌اند 
هنوز گزارشی مبنی بر مضر بودن این مواد غذایی منتشر نشده است ولی اغلب کارشناسان تغذیه تمایلی برای مصرف آنان ندارند. 
* نوشابه
 نوشابه مملو از قند و کالری است و علاوه بر چاقی، افزایش فشار خون و احتمال دیابت، باعث افزایش اشتها می‌شود. هر لیوان نوشابه حاوی شش تا هشت قاشق چای‌خوری شکر است. در این گزارش آمده است که نوشابه‌های رژیمی به مراتب خطرناک تر از نوشابه‌های عادی هستند. طبق آخرین گزارشات نشریه آمریکایی Consumer Reports، ترکیبات قهوه ای رنگ موجود در برخی از نوشابه‌های رژیمی سرطان‌زا هستند.
 * سوسیس و کالباس
 گرچه این مواد غذایی بسیار خوشمزه و خوش آب و رنگ هستند ولی جزء مواد غذایی بسیار ناسالم محسوب می‌شوند. انواع این فرآورده‌ها اعم از کم چرب، دودی و ساده، ناسالم و فاقد مواد غذایی هستند. 
* قندهای مصنوعی
 انواع شیرین‌کننده‌های مصنوعی استفاده شده در انواع شکلات، آدامس، آب میوه و سایر تنقلات شیرین از دیدگاه کارشناسان سرطانزا و عامل بیماری‌های گوناگون هستند. 
ایرنا