هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

پای درد دل بازاریان بافق!!!

پای درد دل بازاریان بافق!!!


پای درد دل بازاریان بافق!!!

«آب در خانه تلخ است»
هفته نامه افق کویر در شماره 632 گفتگویی با رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت بافق انجام داده بود که وی راه های جذب سرمایه را داشتن انصاف بازاریان بیان نمود. خبرنگار این هفته نامه برای بررسی مسایل به سراغ خود بازاریان و مشتریان رفته است تا وضعیت بازار از زبان خودشان جویا شود که در ادامه این گفتگو را می خوانید.  
افق‌کویر: خودتان را معرفی کنید و بگویید چرا شهروندان بافقی برای خرید پوشاک و دیگر لوازم خود به شهرهای دیگر می روند؟
 امید غالب هستم، قبلاً در مغازه پوشاکی پدرم مشغول به کار بودم، اما هشت سال هست که بطور مستقل در حرفه پوشاک فعالیت می‌کنم. به گفته بافقی‌ها «آب در خانه تلخ است» خود بنده قانون کارم این است که برای خرید، از مغازه‌داران بافقی و همشهریانم خرید نمایم. معتقدم پولی که در یزد خرج شود به شهرم باز نمی‌گردد؛ حتی اگر قیمت جنس بالاتر از یزد باشد. شاید چون مغازه‌دار هستم این مسئله را بیشتر درک می‌کنم. هزینه ها خیلی بالا رفته است؛ مثلاً دو تا گونی جنس برای مغازه می‌آورند سال گذشته 20 هزار تومان بوده امسال 40 هزار تومان شده است و هزینه‌ها دو برابر شده است. هزینه های آب، برق و تلفن بالا است.
پاکتهای پلاستیک که رایگان به مشتری می دهیم شب محرم کیلویی 4 هزار تومان خریدیم شب عیدی کیلویی 8700 تومان شده است.
مشکل اصلی ما معدن بافق است؛ چرا که کارمند دولت هستند و دولت حقوق آنها را پرداخت می کند قرار نیست پول خودش را در بافق خرج کند فرهنگ ما مشکل دارد. پدر خودم 22 سال است که پوشاک فروش است همیشه می گفت: اگر دو تا اتوبوس در بافق ترمز بزند وضع بافق از این رو به آن رو می شود؛ چرا که مسافر پول خرج می کند. اگر مسئولین بتوانند کاری انجام دهند که مسافر به داخل شهر بیاید خیلی فرق می کند؛ چون ولخرج ترین فرد مسافر است. اگر شهر از بن بستی در بیاید؛ چرا که در بافق جاهای بکری برای تفریح داریم؛ ولی به آنها رسیدگی نمی‌کنند؛ چون همه وابسته به معدن شدند فقط می‌خواهند حقوقشان را بگیرند و بس!!!
افق‌کویر: به نظر شما مردم به خاطر کیفیت جنس و قیمت بالا از مغازه‌های بافق فراری نیستند؟
 همه مغازه داران از تهران جنس می‌آورند و این که افراد به خارج از شهر برای خرید می‌روند فرهنگی هست که جا افتاده است.
افق‌کویر: به نظر شما آیا در بافق مغازه‌ای که کیف و کفش و مانتویی که تنوع جنس داشته باشد در بافق هست؟ خیر
افق‌کویر: آیا دست خود مغازه دار نیست که فکری برای جذب مشتری داشته باشد؟
صددرصد. خود بنده فروش اجناس را چکی کردم در صورتی که به شخصه با این تاریخ ها جنس نمی‌دهند. تا یکسال چک می‌گیریم فقط به خاطر بازار رقابتی که هست. منتهی مشکل اصلی بافق دفتر نسیه است. مشکل ما این هست که افرادی که برای زیارت به مشهد می‌روند اولین چیزی که خرید می‌کنند کفش هست یا پوشاک!! ما می‌گوئیم بافقی تفریحش را انجام بدهد؛ ولی به جای اینکه پولش را در جاهای دیگر خرج کند خریدش را در بافق انجام دهد و چک آن را برای شش ماه بعد بنویسد و یا حتی سال دیگر .
افق‌کویر: مغازه دار اجازه دارد تا چند درصد سود بر روی اجناس بکشد؟ در پوشاک 23 درصد.
افق‌کویر: شما این قانون را رعایت می‌کنید؟ کم و بیش
افق‌کویر: چرا کم و بیش؟!!!
 مشکل اصلی ما در پوشاک و کفش مُد هست؛ بعضی مواقع مجبور می‌شویم جنس 40 هزارتومان را 7 هزار تومان بفروشیم و خیلی ضرر می‌بینیم.
افق‌کویر: از مشکلات خود بگوئید؟
شخصاً زیاد تبلیغ می‌کنم با اینکه محیط کوچک است تبلیغات زیاد دارم؛ ولی باز هم مشتری می‌گوید شما چه موقع مغازه را دایر کردید؟ از این معلوم می شود که با تبلیغات زیاد هنوز خبر از دایر بودن مغازه نداشته  است؛ حتی برای تبلیغات هم خیلی به ما گیر می‌دهند به متن و تصویر، آخر کاری به سر ما آوردند که شاید سال دیگر تبلیغ نکنیم؛ چرا که با رعایت ضوابط باز هم از ما ایراد می‌گیرند.
افق‌کویر: به نظر شما آیا راه اندازی روز بازار فایده ای برای بازار بافق دارد؟
تأثیر گذار هست. به نظر من اگر قرار هست روز بازاری دایر شود خود مغازه داران را حمایت کنند یا لااقل پاساژ مناسبی را احداث کنند.
در بافق قیمت مناسب داریم، قیمت گران هم داریم
خبرنگار هفته‌نامه افق‌کویر در ادامه مصاحبه گفتگویی با یکی از مانتوفروشی‌هایی که در بافق مشغول فعالیت است و تمایلی به معرفی خود نداشت انجام داده است که با هم  می‌خوانیم:
افق‌کویر: با توجه به اینکه مغازه مانتوفروشی دارید به نظر شما چرا شهروندان بافقی برای خرید پوشاک خود به یزد و دیگر شهرها می روند؟ افرادی که به یزد می‌روند به خاطر تنوع جنس می‌روند. مسئولین باید مغازه دار را حمایت کنند؛ مثلاً با پرداخت وام به مغازه دار به وی کمک می کنند تا مغازه اش را گسترش بدهد و اجناس متنوع بیاورد؛ حتی مغازه دارهای یزد به خاطر اینکه اجاره بیشتری باید پرداخت کند و باید خرج خودش را نیز تأمین کند اجناسشان را گرانتر می فروشند.
افق‌کویر: آیا حساب دفتری هم دارید؟
 خیر، حتی در ابتدا گفتند؛ چون حساب دفتری ندارید؛ باید مغازه تان ببندید؛ چون مشتری نخواهید داشت ما هم گفتیم مغازه را می بندیم؛ ولی ورشکست نمی‌شویم.
افق‌کویر: آیا قیمت اجناس در بافق گرانتر از جاهای دیگر است؟
در بافق قیمت مناسب داریم، قیمت گران هم داریم؛ مثلاً یک شمش آلومینیوم گرفتم. 12 هزار تومان؛ ولی همین شمش را در یزد 63 هزار تومان – لوله‌هایی آویز را برای مغازه گرفتم در بافق 10 هزار تومان؛ ولی در یزد 2 هزار تومان؛ یعنی پنج برابر افزایش قیمت. با این حال مردم هم یکبار که سراغ مغازه دار بروند متوجه می شوند که کجا گران فروش هست و کجا جنس بی کیفیت را عرضه می‌کند و دیگر به سراغ آن مغازه دار نمی‌روند.
اعتماد مردم به مغازه داران کم هست
افق‌کویر: خودتان را معرفی کنید و بگویید به نظر شما چرا شهروندان بافقی برای خرید به یزد یا شهرهای دیگر می‌روند؟
مجتبی رسولی، 26 ساله هستم. فروشنده لوازم آرایشی . کیفیت اجناس در بافق همان هست که در یزد هست. فقط برای مردم بافق جا افتاده است که یزد کیفیت اجناسش بهتر است؛ ولی لباسی که در بافق 40 هزار تومان می‌توان خرید در یزد 90 هزار تومان باید بخریم؛ حتی بُن‌های سنگ‌آهن که برای پوشاک بود را همه از یزد خرید کرده بودند. شاید فکر می‌کنند؛ چون یزد شهر بزرگتری است رقابت بین مغازه‌داران بیشتر است در صورتی که در بافق؛ چون محیط کوچکتر هست رقابت بیشتر است.
افق‌کویر: آیا از وضعیت بازار راضی هستید؟
خیر، نمایشگاه زدند به خاطر اینکه وضعیت بازار خراب است مجبوریم در نمایشگاه غرفه بگیریم باید اجاره غرفه بپردازیم مشتریان به مغازه داران اعتماد ندارند.
افق‌کویر: آیا خودتان از بافق خرید می کنید؟
بله؛ ولی بعضی از پوشاکی‌ها خیلی سود روی جنس می‌کشند و اعتماد مردم هم خیلی کم شده است.
افق‌کویر: فروشگاه های خانگی چه تأثیری در بازار دارد؟
فروشگاه‌های خانگی مالیات و عوارض پرداخت نمی‌کنند. هزینه آب و برق و تلفن پرداخت نمی‌کنند و کاسبی هم می‌کنند.
برای فروشندگان خانگی تدابیری اندیشیده شود
افق‌کویر: خودتان را معرفی کنید و بگویید به نظر شما چرا شهروندان بافقی برای خرید به یزد یا شهرهای دیگر می روند؟
خواجه ای هستم، تنوع اجناس بیشتر است و فکر می کنند چون تنوع بیشتر است کیفیت هم مناسب است در صورتی که این طور نیست.
افق‌کویر: به نظر شما قیمت اجناس بافق نسبت به یزد گرانتر نیست؟
خیر، آنچنان تفاوتی ندارد و آن تفاوت اندک به دلیل این هست که هزینه ها بیشتر می شود. ما 600 هزار تومان اجاره بها پرداخت می کنیم.
افق‌کویر: نقش مغازه داران خانگی بر بازار چیست؟
فروشگاه های خانگی بدون پرداخت عوارض و مالیات و اجاره بها و هزینه آب و برق و تلفن مشغول به کار هستند و با کمی تفاوت قیمت مشتری‌ها را جذب می‌کنند.
افق‌کویر: چه توقعی از مسئولین دارید؟
برای فروشگاه‌های خانگی تدابیری اندیشیده شود.
افق‌کویر: با توجه به اینکه نمایشگاه هایی در بافق برگزار می شود بهتر نیست که خود مغازه داران بافقی در این نوع نمایشگاه ها شرکت کنند؟
نمایشگاه بافق طوری نیست که اجناس کیفیت و تنوع داشته باشد و افرادی که در نمایشگاه شرکت می‌کنند اجناسی را که می آورند که از رده خارج است و اجناسی که در انبار مغازه شان مانده است را می‌آورند.
در ادامه نظر چند تن از مشتریان را می‌خوانیم:
افق‌کویر: آیا از مغازه های بافق خریداری می کنید یا شهر های دیگر؟!!
 در بافق چون همه آشنا هستند اجناس را می توان قسطی خرید نمود؛ ولی از نظر کیفیت پائین هست.
برای خرید مانتو و شلوار ، کیف و کفش و لباس بچه‌گانه به یزد می روم؛ چون تنوع پائین هست؛ ولی پارچه را از بافق خریداری می‌کنم.
یک زن جوان 28 ساله دیگر در این باره گفت: مغازه در بافق کم هست و تنوع اجناس هم کم هست.