هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

پاسخ منفی مخابرات به درخواست خرید خطوط شهری

پاسخ منفی مخابرات به درخواست خرید خطوط شهری



 به گزارش هفته نامه افق کویر، در این شماره از نشریه به سراغ افرادی که در ایستگاه راه آهن بافق مسئولیت تحویل و صدور مجوز حمل موقت یا دائم بی سیم دستی را طبق فرم به سوزنبان، راننده قطار و…. را عهداه دار می باشند؛ را می خوانید.

دو پرسنل در بی سیم خانه و تلفن خانه

"غلامحسین فتاحی" و " ابوذر فتاحی" با چهارده سال سابقه کاری به عنوان مسئول تحویل بی سیم، مراقبت و تلفن خانه در راه آهن مشغول به خدمت هستند
این دو پرسنل زحمتکش از نحوه خدمات خویش در این بخش حساس به صحبت پرداختند: بی سیم ها را به لکوموتیو ران، رئیس قطار و راهنما تحویل می دهیم و پس از مأموریت باید هرکدام از تحویل گیرنده ها آن را سالم به دفتر تحویل نمایند.

هفتاد بی سیم در طبقات در حال شارژ
آنها با بیان اینکه هفتاد بی سیم در این قسمت موجود و نگه داری می شود؛ گفتند: درهر کشیک حدود ۴۰ بی سیم به سیر (خط) می رود و پس اتمام ماموریت کاری بازگشت داده می‌شود.

گذراندن شیفت تک نفره
درایستگاه پنج راه ریلی
یکی از این پرسنل از کشیک هشت ساعته صحبت و اظهار داشت: در هر کشیک کاری یک نفر نیرو در محل کار حضور و باید به تنهایی شیفت را سپری نماییم؛ سختی کار در شب کاری هاست که نیرو باید به صورت تک نفره پاسخگوی تلفن خانه و بی سیم خانه باشد.
وی تصریح کرد: ایستگاه راه آهن پنج راه ریلی و شب ها بسیار شلوغ است که گذراندن شیفت به صورت تک نفره مشکل است.
در ادامه " کاظم علایی" کارشناس ارتباطات و علایم الکتریکی به عنوان سرپرست نیروها در این قسمت به ارائه توضیحات لازم پرداخت و اذعان داشت: از سال ۱۳۸۶ وارد این حرفه شدم. به عنوان تعمیرکارعلائم و بعد از گذراندن دوره‌های آموزشی به کاردان ارتقاء و هم اکنون در سمت کارشناس مشغول به خدمت هستم.

سیستم های ارتباطی و علائم الکتریکی

وی توضیح داد: ایستگاه بافق یکی از اصلی ترین نواحی ریلی کشور محسوب می‌شود و از این حیث سیستم های ارتباطی و علائم الکتریکی به دلیل وجود ترافیک جایگاه خاص دارد و نیاز به نظارت و پشتیبانی مستمر جهت برخط بودن و سرویس دهی مناسب دو چندان می شود.
علائی با اشاره به اینکه سیستم ارتباط و علائم به دو بخش تقسیم می شود؛ اعلام داشت: سیستم ارتباط شامل سیستم انتقال، مرکز تلفن خودکار، دیتا سوییچ، پارتی لاین ، سایت رادیو و خطوط انتقال می باشد.
وی گفت: مرکز خودکار "دیجیترون" ۱۰۰۰ شماره ساخت ایران که قادر به برقراری انواع ارتباط تلفن از خطوط مختلف می باشد و واحد اپراتوری تلفنخانه این واحد جهت پاسخگویی و تماس‌های داخلی بین نواحی و شهری به صورت ۲۴ ساعت دایر می باشد.

بی سیم دستی و چراغ انتهای قطار
کارشناس این حوزه با بیان اینکه واحد بی سیم خانه وظیفه تحویل بی سیم دستی و چراغ انتهای قطار را به عهده دارد؛افزود: این واحد به صورت ۲۴ ساعت خدمت رسانی می نماید.
وی در خصوص واحدهای فنی بیان داشت: در حال حاضر نگهداری و پشتیبانی تمامی بخش‌های ارتباطات شامل "دیتا سوییچ"، مرکز خودکار پایانه ها و" سایت های رادیویی" و خطوط را به عهده دارد.

کاهش خطای انسانی
وی در بحث سیستم علائم به منظور حفظ ایمنی قطار و جلوگیری از بروز سانحه و حفظ فاصله مناسب بین قطار قبلی و بعدی بیان کرد: جهت بهبود و کاهش خطای انسانی و جلوگیری از به بار آمدن خسارات جبران ناپذیر سیستم علایم اطلاق گرفته است.
کاظم علائی به هدف اصلی سیستم های ارتباطی اشاره داشت و افزود: انتقال اطلاعات از یک نقطه در فضا و زمان به نام "منبع"به یک نقطه دیگر به نام «مقصد» یا مصرف کننده می باشد. ارتباطات فرآیند انتقال پیام از فرستنده به گیرنده به شرط همسان بودن معنی بین آنهاست و یا فرآیندی است که در آن معنا بین موجودات زنده تعریف و به اشتراک گذاشته می شود.

آمادگی ۲۴ ساعته مأمورین
کارشناس ارتباط وعلائم از سختی کار گفت: آمادگی ۲۴ ساعته مأمورین ارتباط و علائم جهت رفع خرابی ها اعم از قطعی فیبر نوری، خطوط تلفن، خرابی سایت رادیویی خرابی دستگاه ماشین سوزن، چراغ های علامت دستگاه "تراک" در اولین فرصت به گونه ای که سیروحرکت قطارها به صورت روان و کمترین توقف ممکن انجام می گردد. وی در پایان پیرامون بسیاری از افرادی که در منازل مسکونی واقع در ایستگاه بافق سکونت دارند؛ گفت: ساکنین درخواست خرید خطوط شهری تلفن دارند که از طرف مخابرات به علت عدم امکان فنی پاسخ منفی داده می شود و از مخابرات شهرستان انتظار داریم این مشکل که سال ها وجود دارد را به گونهای رفع نمایند.

الهام نصیرزاده|