هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

پاسخگویی آنلاین و رایگان در پیج اینستاگرامی «parisa.midwife@

پاسخگویی آنلاین و رایگان در پیج اینستاگرامی «parisa.midwife@



 به گزارش هفته نامه افق کویر، پنجم ماه می‌مصادف با ۱۵ اردیبهشت، روز جهانی ماما نامگذاری شده است. قدمت رشته مامایی در ایران به شکل آموزش عالی پس از تحصیلات دبیرستان، به ۸۰ سال قبل برمی‌گردد.
اولین آموزشگاه مامایی به نام «مدرسه قابلگی» با ۱۰ نفر شاگرد سال ۱۲۹۸ در بیمارستان بانوان (زنان) سابق شهر تهران تاسیس شد. پس از گذشت ۱۰ سال، اولین آموزشگاه عالی مامایی سال ۱۳۰۸ و با اعطای مدرک معادل لیسانس به عنوان یکی از شعب مدرسه طب آغاز به کار کرد.در سال ۱۳۱۳ دانشگاه تهران تاسیس شد و سپس دانشکده پزشکی آن نیز افتتاح شد. چند سال بعد در سال ۱۳۱۹ بیمارستان زنان به دانشکده پزشکی ملحق شد. از این آموزشگاه تا سال ۱۳۳۱ در مجموع ۴۶۲ نفر فارغ‌التحصیل شدند. از سال ۱۳۳۵ تا ۱۳۵۸ برنامه آموزشی آموزشگاه به برنامه یک و نیم ساله پرستاری و مامایی برای لیسانسیه‌های پرستاری تغییر یافت.
پس از آن به‌دنبال ۳ سال تعطیلی انقلاب فرهنگی از آغاز سال ۱۳۶۲ با نام مدرسه عالی مامایی شروع به کار کرد و مجدد از ورودی دیپلم به تربیت کاردان و کارشناس مامایی اختصاص یافت. در سال ۱۳۶۵ پس از انتقال آموزش گروه‌های پزشکی از آموزش عالی به وزارت بهداشت، دانشکده‌های پرستاری و مامایی تاسیس گردید که در بهمن ۶۸ مصوب شد و هم‌اکنون در تربیت دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد مامایی ارائه خدمت می‌کنند. در این شماره گفتگوی افق کویر را با یکی از فارغ التحصیلان در این رشته که اخلاق نیک وی از سوی مادران باردار که توسط وی فارغ شده اند و به گوش ما رسیده را می خوانید.

کسب رتبه ۱۲ کشوری در رشته کارشناسی ارشد مامایی

افق کویر:لطفا خودتان را معرفی بفرمایید و از سابقه کاری خود بگویید؟
پریسا حیدری هستم. متولد ۱۳۷۲ در سال ۱۳۹۰ در رشته کارشناسی مامایی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی پذیرفته و بعد از گذراندن دوره چهار ساله کارشناسی از مردادماه سال ۹۴ در بخش زنان و زایمان بیمارستان حضرت ولی عصر(عج) مشغول به گذراندن طرح دو ساله خود شدم. با وجود شیفت های فشرده و سختی کار در بیمارستان به دلیل علاقه زیادی که به ادامه تحصیل و حرفه مامایی داشتم همزمان با گذراندن طرح در سال ۹۶ با کسب رتبه ۱۲ کشوری در رشته کارشناسی ارشد مامایی گرایش آموزش مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران پذیرفته شدم. با وجود سختی های زیاد به دلیل تشکیل کلاسها در اوایل هفته و شیفت های کاری در اواخر هفته و در نتیجه رفت و آمدهای مکرر، در سال ۹۷ در آزمون استخدامی مامایی وزارت بهداشت پذیرفته و همچنین در سال ۹۸ نیزاز دانشگاه فارغ التحصیل گردیدم.
افق کویر: برای خوانندگان از سختی ها و مشکلات حرفه مامایی بگویید ؟
حرفه مامایی یکی از پر استرس ترین شاخه های پیراپزشکی می باشد چون در فرآیند زایمان ماما؛ با مادری سر و کار دارد که منتظر بهترین اتفاق زندگی خویش است. از سوی دیگر زایمان فرآیندی پیچیده و سخت و نوزاد بسیار آسیب پذیر می باشد. از این رو جایی برای قصور و سهل انگاری در این رشته وجود ندارد.
افق کویر: به نظر شما چرا نگرش زنان جامعه در مورد زایمان طبیعی تغییر پیدا کرده است؟
متأسفانه بر خلاف کشورهای توسعه یافته که اکثریت زنان تمایل به انجام زایمان طبیعی دارند. در کشور ما به دلیل کم کاری در زمینه ارتقاء سطح آگاهی زنان در خصوص محاسن زایمان طبیعی و مضرات سزارین و همچنین ترس و اضطراب مادران از زایمان طبیعی میزان تمایل به سزارین اندکی افزایش پیدا کرده که خوشبختانه مادران می‌توانند با شرکت در کلاس های آمادگی زایمان و با افزایش سطح آگاهی بر بخش عمده ترس و اضطراب خود غلبه کنند البته نباید نادیده گرفت با سیاست‌گذاری دولت مبنی بر حذف سزارین انتخابی میزان زایمان طبیعی به طور قابل توجه ای روبه افزایش است.
افق کویر:شیرین ترین خاطره ای که در این دوران داشته اید را بیان کنید؟
خوشبختانه خاطرات شیرین در بخش ما بسیار زیاد است. لحظه تولد نوزاد اولین گریه او که همزمان با اولین لبخند مادر می باشد سرشار از حس زندگیست.
افق کویر: ماما خصوصی چه اقداماتی برای مریض در وضعیت بهتربارداری انجام می دهد؟
مامای همراه خوشبختانه در بافق جایگاه خودش را پیدا کرده است که مادران باردار می توانند از ابتدای بارداری چه به صورت حضوری و چه آنلاین با مامای همراه خود در ارتباط باشند و سوالات خود را با وی در میان بگذارند. در ماه های آخر بارداری نیز می‌توانند اقدامات ضروری جهت آمادگی زایمان را از وی دریافت کنند، البته فعالیت اصلی مامای همراه در هنگام زایمان می باشد که در کنار مادر تکنیک های ورزشی و سایر اقدامات جهت تسهیل زایمان را انجام داده و تا لحظه تولد نوزاد در کنار مادر خواهد بود.
افق کویر: مادران باردار برای اینکه زایمان راحت وبی‌خطر داشت باشند چه نکاتی را باید رعایت کنند؟
زایمان فرآیندی است که می بایست مادران از زمانی که باردار می شوند تا زمانی که زایمان صورت می گیرد آمادگی لازم جهت زایمان را کسب کنند به مادرانی که در شرایط نرمال بارداری به سر می‌برند توصیه می شود در ماههای اول تغذیه مناسب و انجام فعالیت‌های روزمره، در ماههای آخر تحرک لازم و ورزش های آمادگی زایمان را انجام داده تا سیستم استخوانی و عضلانی بدن آنها آمادگی لازم برای زایمان را کسب کنند همچنین بخش عمده آمادگی مادران آمادگی روانی و پذیرش امر زایمان است که در کلاس های آمادگی زایمان انجام می شود. چه بسا مادرانی که در طول دوران بارداری فعالیت مناسب را انجام نداده و اعتقاد به زایمان طبیعی ندارند اگر قرار باشد این پروسه را پشت سر بگذارند برایشان سخت خواهد بود.
افق کویر: شنیده شده شما در اینستاگرام نیز به معرفی شغل و اقدماتی که انجام می دهید، می پردازید می توانید در این مورد توضیح دهید؟
من تقریبا ۶ سال است که در بیمارستان مشغول به کار هستم و بعد از شیوع بیماری کرونا و محدودیت‌های ایجاد شده تصمیم گرفتم با توجه به آسیب پذیر بودن زنان باردار در برابر این ویروس جهت کاهش رفت و آمدهای غیرضروری آنها به بیمارستان ها و دیگر مراکز پیج اینستاگرامی خود(parisa.midwife@)را جهت ارائه اطلاعات مفید به مادران باردار و زنان و همچنین پاسخگویی آنلاین و رایگان راه اندازی کنم و در حال حاضر به عنوان مامای همراه نیز در پیجم فعالیت می کنم.
افق کویر:آیا بیمارستان بافق در این زمینه از امکانات کافی برخوردار است؟
با توجه به اینکه در سال‌های گذشته بخش زایمان شهرستان امکانات فعلی را نداشت بسیاری از مردم به ناچار جهت زایمان به مرکز استان می رفتند. اما خوشبختانه امروز بخش زایمان مجهز به سیستم LDR( اتاق های تک نفره) زایمان‌دراب و زایمان بی درد می باشد همچنین کادر بسیار جوان و مجرب و با انگیزه و پزشکان ماهر در بیمارستان حضور دارند که دیگر نیازی به طی کردن مسیر تا مرکز استان برای فرایند زایمان نمی باشد.

الهام نصیرزاده|