هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

وضعیت قابل تأمل طلاق و تصادفات در یزد

وضعیت قابل تأمل طلاق و تصادفات در یزد


مدیرکل دفتر امور اجتماعی استاندار یزد مطرح کرد:

ایسنا|"مجید جوادیان‌زاده" افزود: به عبارتی، کمک‌های خیریه‌ای و خیرین، کمتر به مسائل و آسیب‌های مشخص اجتماعی معطوف شده و عمدتاً مسائل عمرانی را در برگرفته‌ که آنهم قابل نقد است.
وی از پایین بودن شاخص طلاق استان یزد در کشور خبر داد و گفت: استان یزد خوشبختانه رتبه پایینی به لحاظ رتبه‌بندی طلاق در کشور دارد به نحوی که از هر هفت ازدواج در یزد، یک ازدواج به طلاق منجر می‌شود و این در حالی است که در متوسط کشوری از هر پنج ازدواج، یک ازدواج به طلاق منجر می‌شود و این نسبت در استانی مانند تهران به سه ازدواج و یک طلاق نیز می‌رسد.
جوادیان‌زاده ادامه داد: البته با توجه به پیشینه تاریخی استان یزد، طلاق یکی از آسیب‌های بسیار محدود فرهنگی در استان بوده بنابراین این آمار نیز قابل تأمل است و باید یک سری برنامه‌ها و فرهنگ‌سازی‌ها در این رابطه انجام شود.
مدیر کل امور اجتماعی استانداری در ادامه به سرمایه‌های اجتماعی استان اشاره کرد و گفت: سرمایه‌های اجتماعی در واقع یا به اصطلاح، چسب جامعه هستند یعنی عواملی هستند که باعث می‌شوند تا جامعه انسجام و یکپارچگی خود را حفظ کند و از تفرق و چندپارچگی آن جلوگیری شود.
وی خاطرنشان کرد: براساس پیمایش‌های صورت گرفته، متوسط سرمایه اجتماعی استان یزد از میانگین کشوری بالاتر است اما در مجموع، وضعیت قابل نقدی داریم چرا که نسبت به گذشته در این حوزه شاهد کاهش هستیم و کاهش سرمایه اجتماعی به معنای کمتر شدن انسجام اجتماعی نسبت به گذشته است.
جوادیان‌زاده یکی دیگر از مباحث اجتماعی استان را موضوع حوادث رانندگی و تلفات ناشی از آن ذکر کرد و برای آن سه عامل تاثیرگذار برشمرد.
به گفته‌ی وی، عامل فرهنگی یا به عبارتی فرهنگ رانندگی، اولین نکته در رابطه با تصادفات در استان است و قوانین بازدارنده و موضوع مهندسی معابر و راه‌ها نیز دو عامل دیگر دخیل در این رابطه هستند که از بین این سه عامل، فرهنگ راهنمایی و رانندگی یک موضوع اجتماعی محسوب می‌شود که 70 درصد علل تصادفات را تشکیل می‌دهد و دو عامل دیگر مسبب 30 درصد باقیمانده تصادف هستند.
وی اظهار کرد: این در حالی است که متاسفانه استان یزد در پایش‌های مختلف جزو استان‌های پرآسیب در مقوله حوادث رانندگی است و هر چند طی سال جاری با کاهش تلفات رانندگی مواجه بوده‌ایم ولی همچنان به لحاظ  آسیب تصادفات رانندگی به ویژه در حوزه دورن شهری، جزو استان‌های دارای مشکل هستیم.
وی در این باره تصریح کرد: متاسفانه یزد در زمره‌ی استان‌هایی است آمار تصادفات درون‌شهری‌ آن بیشتر از تصادفات برون‌شهری است و عمده دلیل این حوادث نیز مسائل اجتماعی و فرهنگی یا در واقع فقدان یک فرهنگ صحیح رانندگی است.
این مقام مسئول استان یزد به لحاظ مسائلی مانند موضوعات علمی و نرخ پایین بیکاری جزو استان‌های دارای وضعیت مناسب در کشور خواند و در ادامه گفت: در حوزه سلامت به ویژه سلامت اجتماعی نیز وضعیت خوبی را در استان یزد شاهد هستیم به نحوی که موضوع سلامت به سطح جامعه آورده شده است و همه مردم از آن برخوردار هستند.
وی افزود: برخورداری بخش اعظمی از مردم، نسبت به خدمات حوزه سلامت، یزد را در جایگاه بسیار مطلوبی در کشور قرار داده ‌به گونه‌ای که امروز بحث تبدیل استان یزد به قطب سلامت کشور مطرح است.
جوادیان‌زاده با اشاره به صنعتی بودن استان یزد، وجود برخی از آسیب‌های اجتماعی ناشی از صنعتی بودن مانند تکدی‌گری در مقایسه با استان‌های غیرصنعتی را طبیعی دانست و تاکید کرد: البته با این وجود نیز استان یزد در مجموع به نسبت استان‌های دیگر، متکدیان بسیار کمتری دارد و علاوه بر این نیز تقریباً تمامی متکدیان استان، غیربومی هستند.
وی با اشاره به فعالیت قریب 200 سازمان مردم نهاد(سمن) در استان، عنوان کرد: عمده سازمان‌های مردم‌ نهاد استان یزد در امور خیریه و حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی مشغول به فعالیت هستند.
وی در پایان نیز به گروه‌های نیازمند اجتماعی در استان نیز اشاره و تصریح کرد: یکی از این گروه‌ها، بیماران خاص هستند که استان یزد جزو استان‌هایی بشمار می‌آید که خدمات مناسبی را به آنها ارائه می‌دهد.
جوادیان‌زاده در این رابطه گفت: استان یزد حدود یک‌هزار و 700 بیمار خاص دارد که عمدتاً شامل بیماران هموفیلی، کلیوی، ام ‌اس و مبتلایان به تالاسمی هستند و خوشبختانه با توجه به امکانات درمانی و نیز امکانات ورزشی و اجتماعی مطلوب در استان، خدمات نسبتاً خوبی به آنها ارائه می‌شود به طوری که استان یزد به محل رجوع برخی بیماران خاص سایر استان‌های منطقه جنوب شرق کشور نیز تبدیل شده است.