هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

وضعیت برخی شهرستان ها مانند بافق به لحاظ درمانی نامطلوب

وضعیت برخی شهرستان ها مانند بافق به لحاظ درمانی نامطلوب



به گزارش هفته نامه افق کویر؛ شنبه هفته گذشته مورخ 20 فروردین ماه 1401 نخستین نشست خبری استاندار یزد با خبرنگاران استان، اصحاب رسانه و مطبوعات استان و شهرستان ها برگزار گردید.
دکتر مهران فاطمی در ابتدای این نشست ضمن تبریک حلول ماه رمضان گفت: دنیای امروز دنیای رسانه و یکی از پایه های حکم رانی در عصر جدید مسئله رسانه است و مدیری که رسانه ای و با رسانه ارتباط نداشته باشد یک پایه کار وی لنگ می زند.
نقد باید سازنده و در موضع خود کارشناسانه و عالمانه و بدون سوگیری خاص باشد
وی در ادامه افزود: نقد سازنده بهترین هدیه ای است که از سمت مردم و رسانه ها می تواند به مجموعه مدیران منتقل و باید با آغوش باز از آن استقبال شود. معتقدیم نقد باید سازنده و در موضع خود کارشناسانه و عالمانه و بدون سوگیری خاص باشد، اگر فضای نقد و رسانه ای یک فضای سالم، علمی، دلسوزانه و منصفانه بود قطعا فضا و اکوسیستم رسانه ای استان رشد و استقبال ادارات و مجموعه ادارات زیاد خواهد شد واگر برعکس آن یک فضای مخرب و غیر کارشناسی حاکم شد به فضای رسانه ای استان ضرر و خود آن مخرب این اکوسیستم خواهد بود.
استاندار یزد اظهار داشت: ما از نقد سازنده استقبال حتی از نقدهایی که ممکن است منصفانه نباشد نمی رنجیم و توضیحاتی هم لازم باشد وظیفه خود می دانیم که ارائه دهیم.
۱۳٫۲۹ درصد اعتبارات سفر رئیس جمهور به استان به بافق اختصاص یافته است
فاطمی در خصوص مصوبات سفر ریاست جمهوری به شهرستان نیز خاطرنشان کرد: 13.29 درصد کل اعتبارات سفر رئیس جمهور به استان یزد که در آذرماه سال گذشته انجام شد، به شهرستان بافق اختصاص یافت.
وی ادامه داد: شهرستان بهاباد با 17 درصد و شهرستان بافق با 13 درصد رتبه های اول و دوم مصوبات این سفر را دارند که بیشترین سهم به مناطق کمتر توسعه یافته استان در مصوبات این سفر اختصاص یافته است.
فاطمی عنوان کرد: از این سفر ۸۶۶٫۴ میلیارد تومان اعتبار به شهرستان بافق اختصاص یافت که از این محل طرح هایی نظیر بیمارستان بافق، طرح های راهداری و برخی طرح های خیرساز و در مجموع ۲۰۰ طرح کوچک و بزرگ اجرا می شود.

موضوع مرزهای جغرافیایی یک کار کارشناسی دارد و این نیست که استان تصمیم گیری کند
بالاترین مقام اجرایی دولت در استان یزد در خصوص مرزهای جغرافیایی بافق نیز اظهار داشت: موضوع مرزهای جغرافیایی یک کار کارشناسی دارد و این نیست که استان تصمیم گیری کند، در استان پیشنهادات و کارهای کارشناسی شده توسط دفتر تقسیمات به وزارت کشور ارسال و در وزارتخانه باید تصمیم گیری شود که شاید بسیاری از آنها نیاز به مصوبه دولت داشته باشد.
اینکه تصور شود ظرف مدت شش ماه مشکلات مرزی که شاید محصول چهل سال است حل شود شایدبه دور از واقع باشد
فاطمی ادامه داد: این پروسه فرآیندهای خیلی پیچیده و زمان بر دارد و اینکه تصور شود ظرف مدت شش ماه مشکلات مرزی که شاید محصول چهل سال است در مدت زمان ۶ ماه حل شود به دور از واقع باشد و ما کار کارشناسی و عالمانه ای که وجود دارد را حتما پیگیری خواهیم کرد.
استاندار یزد به ساخت نیروگاه خورشیدی در بافق هم اشاره و بیان داشت: در این حوزه برای ۲ هزار مگاوات در حال برنامه ریزی هستیم، ۸۱ مگاوات وارد شبکه شده و این نکته هم باید مدنظر باشد که این حوزه سرمایه گذار بخش خصوصی می خواهد و این نیست که دولت سرمایه گذاری کند. ما پهنه ها، اتصالات و فیدرهای شبکه را تامین می کنیم.
بیش از ۴ جلسه شورای معادن و دهها جلسه کارشناسی با نهادهای نظارتی برگزار و سهم یک درصد و ۲۰ درصد را مشخص و قرار است از معادن وصول شود
استاندار یزد به موضوع حقوق دولتی معادن اشاره و خاطرنشان کرد: بیش از ۴ جلسه شورای معادن و دهها جلسه کارشناسی با نهادهای نظارتی برگزار و سهم یک درصد و ۲۰ درصد را مشخص کردیم و قرار است از معادن وصول شود. در سال جدید براساس مصوباتی که صورت گرفته و صندوق پیشرفت عدالت قرار است در استان تشکیل و بخشی از حقوق دولتی بر اساس قانون عودت داده شود.
تمام صنایع ومعادن استان باید حساب های خود را به مرکز استان منتقل در صورت عدم انتقال مواد ناریه، سوخت و پروانه آنها تمدید نمی شود
فاطمی افزود: تمام صنایع و معادنی که در استان هستند باید حساب ها و گردش مالی آنها در مرکز استان تجمیع و شرکت هایی که اقدام نکردند هم پروانه آنها تمدید نشد و هم به آنها سوخت و موارد ناریه نمی دهیم و گام دوم اگر اقدامی صورت نگرفت قطع آب، برق و گاز صنایع را هم خواهیم داشت. در شهرستان هایی که معادن دارند آنها را دعوت و مکلف کردیم که یک درصد و ۲۰ درصدی که سهم آنها می شود را در پروژه های شهرستان هزینه کنند.
مهم ترین مطالبه استان یزد مسئله آب است و باید در این دولت حل شود
استاندار یزد در بخشی دیگر از صحبت های خود به مسئله آب اشاره و بیان داشت: مهم ترین مطالبه استان یزد مسئله آب است و پیشرفت، تعالی و آینده استان به مسئله اب بستگی دارد. مسئله آب را باید در این دولت حل شود.
وی با بیان اینکه خط ۲ انتقال آب نیاز به اعتبار ۲۴ هزار میلیارد تومان دارد، گفت: خط سوم نیز بالغ بر ۸۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و طبیعی است که تامین ۱۰۴ هزار میلیارد تومان از عهده دولت خارج و سالها زمان می‌برد.
یکی از معادن استان از طریق مزایده واگذار شود و درآمد این معدن طی دو سال به بحث انتقال آب اختصاص یابد
فاطمی عنوان کرد: پیشنهاد ما این است که یکی از معادن استان از طریق مزایده واگذار شود و درآمد این معدن طی دو سال به بحث انتقال آب اختصاص یابد.
وی تصریح کرد: هرکس مرد این میدان است می تواند به میدان بیاید اما به طور قطع، اولویت ما با بهره برداران بومی است.
ما به هیچ عنوان نسبت به تامین خوراک واحدهای معدنی خود بی تفاوت نیستیم
وی در خصوص تامین خوراک واحدهای معدنی نیز تصریح کرد: ما به هیچ عنوان نسبت به تامین خوراک واحدهای معدنی خود بی تفاوت نیستیم، پهنه های امیدبخشی که بعضا مشکلات منابع طبیعی، هسته ای دارند را با رعایت ملاحضات زیست محیطی و انرژی اتمی آزاد و خوراک مجموعه های معدنی را تامین کنیم. مگر می توانیم نسبت به ۶ هزار کارمند معدن چغارت بی تفاوت باشیم.
وضعیت برخی شهرستانها نظیر بافق به لحاظ درمانی بسیار نامطلوب است و بیمارستانهای فعلی پاسخگوی بیماران نیست
فاطمی در مورد توسعه شهرستان های استان یزد نیز بیان کرد: وضعیت برخی شهرستانها نظیر بافق به لحاظ درمانی بسیار نامطلوب است و بیمارستانهای فعلی پاسخگوی بیماران نیست و چه بسیار بیمارانی که در مسیر انتقال به مرکز استان، جان خود را از دست داده اند و ما در این زمینه باید پاسخگوی خدا و مردم باشیم.
با هیچ کدام از مدیران عهد اخوت نبستیم و باید مسئولیتی را که به وی محول شده را انجام دهد
این مقام مسئول در مورد کندی تغییر و تحولات در مدیران استان و شهرستان ها گفت: در حوزه تغییر وتحولات در ادارات استان مسئله توان کارشناسی، مدیریتی، همراهی و همگرایی، طهارت اخلاقی و اقتصادی و سالم بودن مهم است، البته با هیچ کدام از مدیران عهد اخوت نبستیم و باید مسئولیتی را که به وی محول شده را انجام دهد و در صورتیکه نتوانست تغییر خواهیم داد. البته تغییرات مدیریتی ادارات کل در دست وزرا است و ما در استان تنها به معرفی گزینه‌ها می پردازیم و تصمیم نهایی با وزیر مرتبط است.
اولویت ما انتخاب مدیران بومی است اما گاهی افتراق آنقدر زیاد می شود که تصمیم گیری برای انتخاب مدیر بومی دشوار است
فاطمی در مورد علت عدم انتخاب مدیران غیربومی برای بافق اظهار داشت: در زمینه مدیران خود شهرستان اولویت ما استفاده از ظرفیت های درون شهرستان بوده است اما گاهی برای یک مسؤلیت سیاسی در یک شهرستان آنقدر اختلاف نظر زیاد می شود و تکثر آراء پیش می آید که امکان تامین همه نظرات نیست و فرماندار به عنوان شخصی که باید محور وفاق در شهرستان باشد نمی تواند عمل کند، لذا در برخی از شهرستانها که تکثر آراء توسط مردم عزیز آنجا زیاد بوده است از افراد دیگر استفاده کرده ایم ضمن اینکه فرمانداری که برای بافق تعیین شده است سالیان مدید بخشدار بخش مرکزی بافق بوده و مردم از ایشان به خوبی یاد می کنند.
فاطمی درباره انتخاب مدیران کل نیز گفت: هم اکنون در دولت هیچ وزیر یا معاون یزدی وجود ندارد، آیا ما باید برویم و به دولت گیر بدهیم که چرا وزیر یزدی انتخاب نکرده اید؟ بنابر شایسته سالاری است و البته هنوز چینش ها تمام نشده و از ظرفیت تمام شهرستانها استفاده خواهیم کرد.
استاندار در پایان به موضوع جاده سیروس آباد سبزدشت اشاره و بیان داشت: با ایمیدرو جلسه آن برگزار شد و احداث آن از محل اعتبارات معدن چادرملو شرکت سنگ آهن مرکزی انجام خواهد شد.