هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

وسط سبزیهای برگ دار را نخورید

وسط سبزیهای برگ دار را نخورید



برگ کاهو دارای  سطح بسیار بالایی از ویتامین ها  است و  یک خواص سبزیجات-خواص میوه ها سبزیجات و سلامت - فوق العاده ویتامین A و نیز بتا کاروتن است. در 100 گرم کاهو  بیش از دو  درصد  ویتامین A وجود دارد که برای تامین روزانه بدن کافی است. همچنین  کلسیم بسیار زیاد دارد که  به تراکم استخوان کمک میکند.کاهو می تواند از سرطان ریه و سرطان دهان پیشگیری کند
دکتر "فرشاد دشتی" ، افزود: تجمع نیترات در سبزی هایی مانند کاهو و اسفناج بیشتر از سایر سبزی هاست.
عضو هیات علمی دانشکده کشاورزی دانشگاه بوعلی سینا گفت: تجمع نیترات در سبزی های برگی بیشتر از سبزی های میوه ای و پیازی است.
دکتر "فرشاد دشتی" ، افزود: تجمع نیترات در سبزی هایی مانند کاهو و اسفناج بیشتر از سایر سبزی هاست.
وی ادامه داد: میزان نیترات موجود در اندام های مختلف سبزیجات نیز متفاوت بوده، به طوری که میزان آن به ترتیب در ساقه، دمبرگ، پهنک برگ، اندام های زیرزمینی، پیاز، ریشه ها و غده ها بیشتر است.
دشتی تاکید کرد: در میوه ها و سبزی های میوه ای، مشکل زیادی از نظر تجمع نیترات وجود ندارد و مشکل اصلی بیشتر در سبزی هایی است که اندام رویشی آنها مصرف می شود.
وی خاطرنشان کرد: نیترات باعث بیماری هایی از قبیل کم خونی، سقط جنین و انواع سرطان ها می شود.
وی گفت: میزان مجاز ورود نیترات به بدن هر فرد ۳٫۶۵ میلی گرم بر هر کیلوگرم وزن بدن در روز است و با توجه به این که نسبت به وزن بدن سنجیده می شود میزان مصرف در کودکان حائز اهمیت است.
این مدرس دانشگاه راه های انتقال نیترات به بدن را آب آشامیدنی و سبزی ها عنوان کرد و گفت: در مورد آب ها نظارت زیادی وجود دارد و میزان نیترات در آب اندازه گیری می شود، ولی در خصوص سبزی ها کنترلی صورت نمی گیرد این درحالی است که در کشورهای توسعه یافته بر روی سبزی ها نیز کنترل انجام می شود.
دشتی در خصوص دلایل تجمع نیترات در سبزی ها یادآور شد: کاربرد زیاد کودهای شیمیایی ازته در مزارع از دلایل اصلی تجمع نیترات در سبزی هاست چراکه کودهای نیتروژنه باعث افزایش تولید می شود بنابراین کشاورزان از این کود زیاد مصرف می کنند.
وی اظهار کرد: میزان مجاز نیترات در کشورهای مختلف فرق دارد؛ به طوری که در برخی کشورها میزان نیترات مجاز در اسفناج ppm 400 و برای کاهو ۱۰۰۰ ppm تعیین شده است، این درحالی است که در کشور ما مقدار نیترات موجود در این سبزی ها خیلی بیشتر از حد مجاز است.
وی با بیان این که پرورش سبزی ها در باغچه منازل، بهترین شیوه برای کنترل نیترات است به شهروندان توصیه کرد، تاجایی که امکان دارد سبزی ها را خودشان پرورش دهند و یا این که از محصولات ارگانیک استفاده کنند.هم چنین از بخش هایی که نیترات زیادی دارند استفاده نکنند و در اسفناج ساقه و دمبرگ و در کاهو ساقه وسط را مصرف نکنند.
دشتی افزود: نگهداری سبزی ها به صورت پخته در فریزر نیز باعث ترکیب نیترات با اسیدهای آمینه می شود که ماده ای به نام نیتروزامین تولید می کند، این ماده سرطان زاست و فرآیند تولید آن در یخچال و فریزر رخ می دهد.