هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

وجود پتانسیل‌های لازم در بافق = ماندگاری یک متخصص

وجود پتانسیل‌های لازم در بافق = ماندگاری یک متخصص



یکی از مباحثی که در شهرستان بافق در مورد سلامت شهروندان مورد توجه هست، بحث پزشک متخصص در شهرستان می‌باشد. خبرنگار هفته‌نامه افق‌کویر به همین منظور گفتگویی با یکی از پزشکان متخصص انجام داده است که در ادامه این گفتگو را می‌خوانید:
افق‌کویر: لطفاً خودتان را معرفی کنید؟
دکتر حسین اعراب شیبانی هستم. متخصص قلب و عروق از دانشگاه شهید بهشتی تهران.
افق‌کویر: از سوابق کاری خود بگویید؟
پس از فارغ التحصیلی به عنوان پزشک عمومی به مدت هشت سال در شهرستان طبس (زادگاهم) به عنوان رییس بیمارستان و شبکه بهداشت و درمان مشغول انجام وظیفه بودم و مدت کوتاهی نیز به عنوان کارشناس حوزه‌ی رسیدگی به شکایات دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد فعالیت داشتم.
افق‌کویر: از تحصیلات دانشگاهی خود بگویید؟
ورودی سال 1370 دانشگاه علوم پزشکی مشهد می‌باشم که در سال 1377 از دانشگاه علوم پزشکی خراسان جنوبی فارغ‌التحصیل شدم و در سال 1388 به عنوان دستیار قلب در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بیمارستان مدرس مشغول آموزش شدم.
افق‌کویر: اگر امکان دارد کمی از خانواده خود برای خوانندگان ما بگویید؟
همسر اینجانب متخصص زنان و زایمان، فلوشیپ فوق تخصصی ناباروری هست؛ که به عنوان عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران در مرکز شهید اکبر آبادی تهران مشغول به خدمت می باشد. دو فرزند دختر دارم که 12 ساله و 9 ساله هستند.
افق‌کویر: چه مدت است که وارد شهرستان بافق شدید و انگیزه شما از انتخاب این شهرستان چه بوده است؟
هشت ماه، با توجه به توصیه دوستان در مورد حسن خلق مردم بافق، پشتیبانی بچه‌های محلی و شرایط زندگی خودم این شهرستان را انتخاب نمودم.
افق‌کویر: آیا از امکانات بیمارستان بافق راضی هستید؟
در حوزه کاری اینجانب امکانات موجود بد نیست؛ اما هنوز نواقصی وجود دارد که باید تأمین و برطرف شود.
افق‌کویر: شهرستان بافق و مردم آن را چگونه می‌بینید؟
گرچه کنار آمدن با آب و هوای بافق کمی مشکل است؛ اما با توجه به تجربه اینجانب در مناطق مشابه و خونگرمی مردم، این مشکل قابل تحمل می‌گردد.
افق‌کویر: کمکهایی که از سوی مسئولین برای رفاه و آسایش شما در نظر گرفته شده در چه میزان است؟ آیا رضایت کامل دارید؟
با توجه به تجربه اینجانب در مدیریت بیمارستان یقین دارم آنچه در اختیار اینجانب است حداکثر بضاعت مسئولین محترم حوزه بهداشت و درمان است.
افق‌کویر: آیا مراجعه کننده به مطب در حدی است که بتوانید کار را ادامه دهید؟
با توجه به فاصله نزدیک بافق تا یزد مدت نسبتاً طولانی باید صرف اعتمادسازی و بسترسازی مناسب جهت جلب بیماران شود؛ که سعی کرده‌ایم این دوره را به خوبی طی کنیم؛ اما در عین حال در صورت فعال بودن مطب در تمام ایام هفته تعداد بیمار کافی نیست.
افق‌کویر: چه توصیه‌ای به مردم دارید که برای مراجعه به متخصص به یزد می‌روند؟
خوشبختانه از ابتدای سال جاری مطب با امکانات کاملی در حوزه قلب راه‌اندازی شد؛ سعی کردیم امکاناتی که تابحال در بافق وجود نداشته؛ مثل: پروب ویژه اکو برای اطفال و نوزادان، دستگاه ثبت 24 ساعته فشارخون، دستگاه ثبت 24 ساعته نوار قلب و ... را نیز در مطب داشته باشیم که این مسئله خوشبختانه امکان‌پذیر شد. در حال حاضر امکان تشخیص و درمان اغلب بیماریهای قلبی و عروقی تهدید کننده حیات در بافق وجود دارد؛ البته طبیعتاً بیماران نیازمند به فعالیت‌های فوق تخصصی به موقع ارجاع یا اعزام می‌گردند. جهت انجام آنژیوگرافی بیماران بافقی، زمانی در بیمارستان شهید صدوقی با هماهنگی معاونت محترم درمان دانشگاه اختصاص ‌یافته که توسط اینجانب در اتاق عمل آنژیوگرافی آن مرکز روزهای سه‌شنبه قابل انجام گردیده است.
افق‌کویر: به نظر شما با توجه به اینکه پزشکان متخصص بافقی تعدادشان در مرکز استان کم نیست، آیا سزاوار است که مردم خود شهرستان از کمبود پزشک متخصص رنج ببرند؟
در هر صورت هر متخصص شرایط زندگی خاص خود را دارد و نمی توان برای همه یک نسخه پیچید؛ ولی من شاهد هستم که دانشگاه تمام تلاش خود را در جهت تأمین نیروی متخصص این شهرستان دارد؛ اما طبیعتاً باید خود شهرستان پتانسیل‌های لازم را داشته باشد تا بتواند ماندگاری یک متخصص را تضمین کند.
 افق‌کویر: پیشرفت شهرستان بافق را از دید یک فرد غیر بومی چگونه می‌بینید؟
در مقایسه باشهرستان‌های مشابه خود و با توجه به امکانات معدنی قابل توجه؛ برای آن پیشرفت بیشتری مورد انتظار است؛ امیدواریم هر چه زودتر امکانات ضروری مثل گازکشی، فرودگاه و ... را در این شهرستان نیز داشته باشیم.
افق‌کویر: از مسئولین شهرستان بافق چه درخواستی دارید؟
یکی از موارد آزاردهنده، عدم وجود ساختمان پزشکان و مطب‌های آماده جهت ارائه خدمت است، مورد دیگر هزینه رفت و آمد پزشکان غیر بومی می‌باشد؛ مثلاً هزینه‌های پرواز هر هفته از تهران به یزد و برعکس؛ که به گونه‌ای باید تأمین شود و تأمین منابع مالی ویژه یا تسهیلات جهت ماندگاری پزشکان.
افق‌کویر: حرف پایانی؟
چند توصیه به بیماران قلبی:
1-کنترل فاکتورهای خطر و زمینه‌ساز بیماری‌های قلبی بخصوص فشارخون و قند خون را جدی بگیرید.
2- مصرف منظم داروهای قلبی عمدتاً مانع بستری مکرر بیماران قلبی خواهد بود؛ لذا مصرف منظم آنها مورد تأکید و توصیه است.
3- انجام آنژیوگرافی به عنوان یک روش تشخیص قطعی بیماری‌های عروق قلب در زمان خود لازم و ناگزیر است و بخصوص در حال حاضر با توجه به وجود کت‌لب‌های (اتاق عمل آنژیوگرافی) مجهز و تبحر تیم‌های آنژیوگرافی به یک روش مطمئن و بسیار کم عارضه تبدیل شده و لذا تأکید من به خوانندگانی که احیاناً جهت آنها آنژیوگرافی توصیه شده؛ ولی به علت ترس از عوارض انجام نمی‌دهند این است که با اطمینان خاطر و فارغ از استرس این توصیه را بپذیرند و نگرانی بیهوده نداشته باشند.