هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

وجود دکل های مخابراتی صددرصد مورد مناسبی برای احداث در مدارس نبوده و نیست

وجود دکل های مخابراتی صددرصد مورد مناسبی برای احداث در مدارس نبوده و نیست


دکتر رضا فراهت متخصص مغز و اعصاب:

برای آنتن دهی مناسب تلفن های همراه در بسیاری از نقاط شهر، دکل های مخصوص تلفن همراه راه اندازی شده است.  وظیفه اصلی این دکل ها، انتشار امواج الکترومغناطیسی تلفن های همراه می باشد که گفته می شود تا حدود 4 کیلومتر انتشار پیدا می کنند. شواهد علمی نشان می دهد که دکل های مخصوص تلفن همراه با انتشار این امواج، حتی در مقادیر کم، خطری جدی و مهم برای سلامتی انسان ها محسوب می شوند .طی تماس های تلفنی و مراجعات مکرر به دفتر هفته نامه افق کویر از سوی برخی خانواده های دانش آموزانی که این دکل ها در مجاورت مدسه فرزندانشان نصب گردیده، خبرنگار این هفته نامه را برآن داشت تا در این زمینه گزارشی تهیه نماید. مدارس بنت الهدی، بهار و مدرس از جمله مدارس شهرستان بافق هست که در مجاورت این دکل‌ها قرار گرفته اند به همین منظور خبرنگار هفته نامه افق کویر به سراغ مدرسه ابتدایی بهار واقع در شهرک مناجات رفت تا از نزدیک پیگیر این موضوع شود.
امیر حسین سالاری، علیرضا جمالی، محمدرضا دهقان دانش آموزان کلاس ششم در این گفتگو شرکت نموده و اظهار داشتند تحقیقاتی برای نصب دکل های مخابراتی انجام داده‌اند.
 امیر حسین سالاری گفت: همان گونه که تلفن همراه برای سلامتی ما مضر می باشد وجود این دکل نیز می تواند عوارض و زیان هایی را در بر داشته باشد.
وی از مرکز بهداشت شهرستان خواست تا در این باره تدابیری بیندیشد و پاسخی ارائه دهد.
برای تکمیل و پیگیری گزارش خبرنگار هفته نامه در محل بیمارستان ولیعصر(عج) حضور یافت و پیگیری بیشترموضوع را از دکتر رضا فراهت متخصص مغز و اعصاب جویا شد.
 وی گفت: بحث های زیادی روی این موضوع صورت گرفته، اما اثرات آن روی مغز هنوز تأیید نشده و کلاً هم رد نگردیده است، اما معتقدند شانس بروز توده های مغزی در برخی افراد بیشتر شده، ولی مطمئن باشید صددرصد مورد مناسبی برای احداث در مدارس نبوده و نیست. هر چه در معرض این «دوز» باشند احتمال عارضه بیشتر خواهد بود.
این متخصص مغز و اعصاب تصریح نمود: روی گوشی های مختلف مطالعاتی انجام گردیده و عوارض آن در اعضای بدن مثل گوش و غدد بزاقی بوده، اما بر روی مغز تأیید نشده است؛ شاید برخی افراد زمینه بیماری را داشته و با وجود این دکل عوارض افزایش یابد.
در عین حال علی اصغر رنجبر رییس آموزش و پرورش پیرامون دکل های مخابراتی که داخل یا اطراف بعضی از مدارس وجود دارد گفت: در خصوص مکان دکل ها تصمیم گیری توسط آموزش و پرورش صورت نگرفته و مسئولین مربوطه تصمیماتی را اتخاذ می نمایند. گفته می شود ضرر وزیان وجود نداشته و باز هم قابل بررسی هست پیگیر خواهیم بود تا در صورت مضر بودن حداقل از آن مکان جابه جا شود.    
راضیه بیگی- اکرم عباسی