هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

واگذاری بخش ریلی به بخش خصوصی اشتباه بود

واگذاری بخش ریلی به بخش خصوصی اشتباه بود


معاون مسافری راه‌آهن در گفت‌گو با تسنیم:

 سید محمد راشدی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی، با طرح این پرسش که کدام سرمایه‌گذاری آمده و واگن نو خریداری کرده است، اظهار کرد: بنا بوده متوسط سن ناوگان ریلی در برنامه چهارم و پنجم توسعه به 15 سال برسد، چرا هم‌اکنون 29 سال است. در سال‌های 85 و 86 با ورود واگن‌های نو که توسط شرکت رجای دولتی انجام شد میانگین سن ناوگان به 23 سال رسید، ولی بعد از آن سه قرارداد داشتیم که عملیاتی نشد.

وی با اشاره به این‌که این سه قرارداد برای تامین 600 واگن بود که عملیاتی نشد، افزود: آیا ما باید با اعمال خودمان بخش ریلی به نابودی بکشانیم. خیلی از جاهای دنیا دوباره به این مسئله رسیده‌اند که واگذاری بخش ریلی به بخش خصوصی اشتباه بوده است. این بخش را باید دولت حمایت کند و در خیلی از کشورهای اروپایی این‌گونه است.

وی ادامه داد: یا باید بگوییم که دولت در این بخش سرمایه‌گذاری کند و بخش ناوگان و مسافری در اختیار دولت باشد که قطعا از نظر سن ناوگان وضعیت بهتر خواهد شد. یا اگر بناست از بخش خصوصی حمایت کنیم که در این راستا حق دسترسی را نگیریم و یک سری هزینه‌ها را کاهش دهیم.

معاون مسافری راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر این‌که را‌ه آهن هنوز پول واقعی دیزل را دریافت نمی‌کند، بیان کرد: اگر دیزل را به بخش خصوصی واگذار کنیم و این بخش بخواهد برای قطارها دیزل تامین کند قیمت‌ها خیلی بالاتر از این قیمت کنونی است.

راشدی با تاکید بر این‌که راه‌آهن همچنان از بخش خصوصی حمایت می‌کند، تصریح کرد: اما با این حال یک دستگاه واگن سرمایه‌گذاری جدید نداشته‌ایم.