هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

واکسن آنفولانزا

واکسن آنفولانزا



با شروع فصل پاییز و لزوم پیشگیری از بیماری آنفولانزا با واکسینه سالانه،در شماره قبلی هفته نامه توضیحاتی ارائه گردید و این هفته درباره عوارض،نحوه و میزان تزریق واکسن ادامه می دهیم.
نحوه تزریق واکسن آنفولانزا معمولا عضلانی هست؛ ولی جهت اطمینان قبل از تزریق اطلاعات موجود روی جلد و بروشور واکسن را بخوانید.(به طور مثال واکسن آنفولانزا شرکت سانوفی تزریق زیرجلدی هست)
فرم اسپری بینی فعلا در بازار دارویی ایران موجود نیست.
لازم به ذکر است چنانچه دچار تب و یا بیماری عفونی شدید هستید، صبر کنید تا سلامتی کامل حاصل شود.در صورتی که تحت دوره واکسن دیگری هستیدبا پزشک معالج مشورت نماید.
برای میزان و تعداد دوره های واکسینه کردن لازم هست به چند نکته توجه کرد.برای کودکان بین شش ماه تا هشت سال(در برخی منابع تا دوازده سال ذکر شده است) که دفعه اول تزریق واکسن آنفولانزا هست باید در دو دوز با فاصله چهار الی شش هفته تزریق شود.اگر سن فرزندتان بین شش تا ۳۵ ماه هست باید نصف یک واکسن تزریق گردد و یک نصف دیگر بعد از یک ماه.
به این صورت که نصف اول را دور ریخته و نصف باقی مانده در سرنگ تزریق گردد.
برای کودکان بالای سه سال و سایرین یک دوز کامل نیاز هست.
برای بزرگسالان که دفعه اولی هست تزریق می کنند نیاز به دو دوز از تزریق نیست.
واکسن آنفولانزا در افراد با شرایط زیر منع مصرف دارد.
سن کمتر از شش ماه.
حساسیت شدید به تخم مرغ.
افرادی که دچار سندرم گیلن باره هستند
حساسیت به بعضی آنتی بیوتیک ها مثل جنتامایسین، نئومایسین، کانامایسین
لازم به ذکر است واکسن آنفولانزا در تمام دوره بارداری و شیر دهی قابل تزریق است.البته اطلاعات عمده تری در مورد بی خطری این واکسن در دوره سه ماه دوم و سوم بارداری در دسترس هست و در دوران شیردهی تزریق آن منعی ندارد.
در بازار دارویی ایران دو نمونه واکسن آنفولانزا آفلووک از کمپانی ابوت ساخت هلند که سه ظرفیتی (تزریق بالای شش ماه مجاز هست)و چهار ظرفیتی (بالای سه سال مجاز هست) و وکسی گریپ ساخت شرکت سانوفی فرانسه به فرم چهار ظرفیتی(بالای شش ماه مجاز هست)موجود است و باید در دمای دو تا هشت درجه سانتی گراد نگه داری شود.
مانند تمام داروها،واکسن آنفولانزا هم دارای عوارضی هست مانند سردرد،ضعف،تعریق،بدن درد،ورم در محل تزریق که بعد یک الی دو روز بدون درمان برطرف می شود و عوارضی مانند تب بسیار بالا ، تغییر در رفتار و هوشیاری،کهیرو ضایعات پوستی منتشره، مشکلات تنفسی و فشار خون،تورم اطراف لب و چشم ها و… به پزشک معالج مراجعه کنند.
در پایان باید توجه نمود که هیچ کس دربرابر بیماری انفولانزا مصون نیست و هر ساله با تغییر ساختار سطحی خود باعث بیماری می شود و اهمیت تزریق سالانه آن بر همین اساس است و در مقابل تزریق به موقع و مناسب واکسن آنفولانزا صدرصد باعث پیشگیری نمی شود.

 

دکتر محمد حسین جمالی
دکترای حرفه ای داروسازی