هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

هیچکدام از کتابخانه های بافق استاندارد نیست

هیچکدام از کتابخانه های بافق استاندارد نیست


الهام آقایی، رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی بافق:

به گزارش خبرنگارهفته نامه افق کویر، الهام آقایی رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی بافق در خصوص برنامه های هفته کتاب و کتاب خوانی و کتابدارگفت: به همین مناسبت عضویت رایگان در کتابخانه، جلسه نقد کتاب، برگزاری همایشی تحت عنوان خانواده خوشبخت، اهداء کتاب در کتابخانه روستایی منتظران مهدی توسط یکی از مهد کودکها، افتتاحیه نمایشگاه تازه های کتاب و نمایشگاه نقاشی با موضوع «بفرمایید کتاب» توسط جلیل زعیمیان، دیدار کتابداران با امام جمعه شهرستان، بازدید مدارس از کتابخانه ها را داشتیم.
حدود یکسال است که نه کتاب برای کتابخانه آمده است و نه نشریه!
وی در خصوص مشکل اصلی کتابخانه های شهرستان گفت: استاندارد نبودن هیچکدام از کتابخانه ها، فضای مناسب مخصوصاً برای کودکان و دانش آموزان مقطع ابتدایی و راهنمایی نداریم. به خاطر نبود فضای مناسب کلاسهای آموزشی نمی توانیم برگزار کنیم، حدود یکسالی است که نه کتاب برای کتابخانه آمده است و نه نشریه.
آقایی در پاسخ به این پرسش که آیا کتابهای موجود در کتابخانه نیاز مراجعه کننده گان و افراد عضو را تأمین می کند گفت:کتابهای موجود در کتابخانه ها به روز نیست و قدیمی هستند، کتابهایی که متناسب با همه سلیقه ها باشد را نداریم، مثل کتابهای علمی و هنری در حوزه کودکان، کتابهای روانشناسی و ادبی برای جوانان.
متأسفانه در فضای بافق در بحث کتاب و کتابخوانی خیر نداریم
وی در پاسخ به این پرسش که اگر فردی بخواهد به کتابخانه کمک کند این کمک نقدی باشد بهتر است؟ یا از طریق اهداء کتاب؟ افزود: اگر کمک مالی باشد بهتر است. متأسفانه در فضای بافق در بحث کتاب و کتابخوانی خیر نداریم. برخی از خانواده‌‌ها کتابهایی که برای اهداء می آورند بیشتر کتابهایی هست که نگران هستند به خاطر نبود فضا در خانه بی حرمتی به آنها شود؟ مثل کتابهای قرآن درسی، خانواده‌ها کتابهای خوبی دارند و شاید در کتابخانه منزلشان خاک بخورد، ولی برای استفاده عموم به کتابخانه اهداء نمی کنند، نکته ای که مهم است در بافق انجمن خیری نداریم و فرهنگسازی نشده است که یک خیر زمینی را وقف کتابخانه کند، شاید خیلی موقوفات در یک حیطه خاص داشته باشیم، ولی درخصوص کتاب و کتابخانه موقوفاتی نداریم، بعضی از شهرستانها مثل اردکان 13 کتابخانه دارد، مهریز 12 کتابخانه دارد بهاباد 4 کتابخانه با فضای مناسب دارد، ولی بافق 3 کتابخانه دارد که به نظر من دو تا از این کتابخانه ها قابل استفاده نیست. از خانواده ها و شهروندان می خواهیم اگر نذری دارند در حیطه کتاب باشد. سال گذشته یک فرد گمنام دویست هزار تومان به کتابخانه به صورت گمنام کمک نمود و ما به واسطه آن تخته وایت برد و لوازمی که لازم بود برای کتابخانه خریداری نمودیم.
زمین مناسب برای ساخت کتابخانه پیدا نکردیم!
وی درخصوص احداث کتابخانه جدید در شهرستان گفت: بحث احداث کتابخانه در خیابان مهدیه را داریم، ولی متأسفانه زمین مناسب پیدا نکردیم و یا زمینهای که وقف هست وقف مسجد می باشد، در همه زمینه ها باید فرهنگسازی صورت بگیرد، متأسفانه معلمان مدارس در این زمینه کم کاری می کنند؛ تحقیق به دانش آموز می دهند و می گویند از اینترنت مطلب بگیرید. دانش آموز مطلب را از اینترنت گرفته و نخوانده تحویل معلم می دهد. این عمل باعث می شود که سواد اطلاعات عمومی دانش آموز ضعیف و باعث راحت طلبی دانش آموزان شود، ولی اگر از دانش آموز بخواهند تا چند کتاب را بخوانند و برداشت خود را از آن بنویسند بهتر هست. ناگفته نماند بعضی از معلم ها که تعداد آنها کم هست برای نوشتن داستان کوتاه از دانش آموز می خواهند تا کتابی را مطالعه کند، که کار بسیار خوبی هست، چراکه بسیاری از پیامها از طریق داستان به بچه ها منتقل می شود.
وی در پایان درخصوص کلاسهایی که در طول ایام هفته برگزار می گردد افزود: برگزاری کلاسهای محفل های ادبی مثل مثنوی خوانی:شنبه ها ساعت16:30 تا 17:30، حافظ خوانی دوشنبه ها ساعت:16:30 تا 17:30و سیری در گلستان را چهارشنبه ها ساعت 16:30 تا 17:30 داریم.