هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

هیـچ‌کس به درد دل آنان نرسید

هیـچ‌کس به درد دل آنان نرسید


هیـچ‌کس به درد دل آنان نرسید

به گزارش خبرنگار هفته‌نامه افق‌کویر، کارگران شرکت سنگ‌آهن مرکزی از بیست و هفتم اردیبهشت ماه به منظور عدم رضایت خود از خصوصی سازی شرکت سنگ آهن مرکزی بافق و جلوگیری از آن، به نشانه اعتراض دست از کار کشیدند. حال پس از گذشت 29 روز هیچ مسئولی از پایتخت برای رسیدگی به این تحصن به بافق سفر نکرده است. درحالیکه بیم و نگرانی نه تنها بر سر سنگ آهن بلکه بر خانواده های کارگران نیز سایه افکنده، این هفته خبرنگار هفته نامه افق کویر به منظور بررسی تأثیر تعطیلی شرکت سنگ‌آهن مرکزی بر روی بازار شهر بافق به سراغ تعدادی از کسبه و صنوف بازار بافق رفته است و نظر آنها را درباره این که آیا تحصن کارگران و به تبع رکود شرکت سنگ‌آهن تأثیری بر بازار بافق داشته یا خیر؟! گفتگویی با آنها انجام داده است که در ادامه این گفتگو را می خوانید.
فروشنده لبنیاتی ثامن واقع در بلوار امام خمینی(ره) گفت: قبلاً روزانه 2 میلیون تومان فروش داشته‌ایم که در حال حاضر به 1 میلیون هم نمی‌رسد و حدود 50 درصد ضرر باید بدهیم. حساب‌های دفتری نیز همین‌طور باقی مانده و مردم برای خرید دست نگه داشته‌اند.
صاحب طلافروشی اسلامی که از طلافروشان قدیم بافق هست گفت: در کل خرید مردم کم شده است. چک‌هایی که مربوط به کارکنان شرکت سنگ آهن می باشد را خواسته‌اند که چند ماهی به بانک برده نشود تا تکلیف شرکت مشخص شود. افراد غیر بومی که به بافق می‌آیند در تعجب هستند. آنان می‌گویند با وجود چنین سرمایه‌هایی چرا هنوز از لحاظ مبلمان شهری و فضای سبز این شهر عقب مانده و توسعه چندانی پیدا نکرده است! 
یکی از دوستان من می‌گفت: چندی پیش پس از عمل جراحی به پزشک مربوطه مراجعه کردم از سوغات بافق مقداری تلف و کشک برای وی بردم. از من پرسید: اینها متعلق به کدام منطقه است. گفتم: بافق. تمام این سوغات را به من پس داد و گفت: آن منطقه تشعشعات زیادی دارد؛ بله، حتی اگر به سازمان انتقال خون یزد هم مراجعه کنید و بگویید در بافق زندگی می‌کنید هرگز حاضر نیستند که از شما خون‌گیری کنند و عملیات اهداء خون بر روی شما انجام دهند! 
پوشاک دهقان هم که در خیابان وحشی بافقی به این شغل، مشغول می‌باشد چنین دیدگاهی دارد: نزدیک چند سالی هست فروش آنچنانی نداریم، صبح تا شب هم نمی توانیم؛ حتی یک جوراب بفروشیم. اعتصابات نیز به این امر افزوده شد. 70 الی 80 درصد فروش کاهش یافته است. از مسئولین می خواهیم به خواسته‌ی به حق معترضین توجه کنند. یک ماه است معدن کار نمی کند. هیچکس به درد دل آنان نرسید. نزدیک چندین سال است که معدن مشغول به فعالیت است؛ چرا تابحال این حرف نبوده، پس بدانید اعتراض آنان بابت مطلبی به حق است که باید به آن رسیدگی شود.
فروشنده جواهری محمودی در این رابطه گفت: تأثیر چندانی نداشته است چون این برجی حقوق کارگران را داده‌اند. هنوز مشکلی به وجود نیامده است. شایعه و هیاهویی انداخته‌اند؛ ولی این برجی همگی حقوق دریافت کرده‌اند. اگر ماه آینده حقوق آنها را ندهند در آن صورت مشکل به وجود می‌آید.
افق‌کویر: چک‌هایی که شاغلان  شرکت سنگ‌آهن بابت خرید اجناس به شما داده‌اند وصول شده‌ است؟!
بله- مشکلی نداشته است.
افق‌کویر: از لحاظ فروش، فروش شما مانند قبل بوده است؟
بله- تغییر آنچنانی نکرده است.
افق‌کویر: شما رضایت کامل بابت فروش و سود دارید؟
بله- ما همیشه رضایت داشته‌ایم. خداراشکر! کار معترضین اشتباه است. اگر بخواهید دقیقاً بدانید کار آنها اشتباه است. راه دیگری نیز وجود داشت که مردم خواسته‌های خودشان را بگویند. هیچوقت با اعتصاب و درگیری چیزی بدست نمی‌آید.
افق‌کویر: ولی کارگران درگیری ندارند؟
چرا این خودش درگیری است. اگر ما کمتر صحبت کنیم و عقلمان را به کار بیندازیم خیلی بهتر است. آن دفعه‌ای هم که آمدند اعتصاب کردند درگیری به وجود آمد و تمام طرحهای ما را برداشتند و بردند. الان هیچ سرمایه‌گذاری در بافق سرمایه‌گذاری نمی‌کند؛ چون نه آب و هوای خوبی داریم نه کارگر خوبی؛ نه خیلی خوب هستیم برای یکدیگر. به همین دلیل کسی در بافق سرمایه‌گذاری نمی‌کند، شما اگر در مهریز بروید با اینکه سنگ‌آهن ندارند، دارند زندگی می کنند و معلوم هم نمی‌شود. تمام سرمایه‌گذاران در میبد سرمایه‌گذاری می‌کنند و خود بافقی نیز درمیبد و اردکان سرمایه‌گذاری می‌کند وقتی می‌گوییم؛ چرا در آنجا سرمایه‌گذاری می‌کنید؟ می‌گویند: آب و هوا در آنجا بهتر است و به استان هم نزدیکتر است. کارگرها هم اذیتمان نمی‌کنند  مشکل جامعه دو قشر هستند. گروه اول: می‌خواهند بیایند سر کار و تعدادی را می‌اندازند جلو. گروه دوم: باند باز هستند. آنها هم می‌خواهند باشند و برنامه‌ها را پیاده کنند کلی می‌گویم. من موافق خیلی چیزها هستم و اگر می‌خواهد معدن خصوصی شود باید حق و حقوق در نظر گرفته شود و این مهمترین چیز است؛ ولی خواسته مردم نباید به این صورت باشد.
موبایل پارسه که چندی است، صاحب آن، مغازه‌ای راه انداخته و به فروش موبایل و وسایل جانبی آن می‌پردازد گفت: قبل از اعتصاب کارکنان شرکت سنگ‌آهن خوب بود. ما مغازه‌مان را تازه زدیم، ولی فروشمان قبل از اعتصاب بد نبود، ولی دقیقاً از روزی که اعتصاب شروع شده است سنگ‌آهن روی زندگی مردم تأثیر گذاشته است و فروش ما از نصف هم کمتر شده است.
افق‌کویر: از کارگران و کارکنان شرکت سنگ‌آهن چک یا طلبی دارید؟
فروش جنس در مغازه ما به صورت نقد و اقساط است. چک‌های این ماه ما وصول شده است؛ ولی چند نفر ازآشنایان آمدند و گفتند که اگر چک‌ها را برای ماه بعد نگه بدارید، خودمان می‌آییم، پرداخت می‌کنیم. 
افق‌کویر: به نظر شما خواسته کارگران قانونی هست و کاری که انجام می‌دهند به حق می باشد؟
کار آنها به حق است و روشی هم که پیش گرفته اند درست می‌باشد.
افق‌کویر: می توانستند کارگران خواسته خود را به روش دیگری پیگیری کنند؟
بله، می‌توانستند، زودتر از این‌ها باید مردم به فکر سنگ‌آهن می‌افتادند. البته مسئولین نیز خیلی کم لطفی کردند. از مسئولین که گذشته و از آنها نمی‌شود توقعی داشت، ولی مردم باید زودتر به فکر می‌افتادند و بیشتر از این هم فعال باشند و صرف اینکه سنگ آهن تعطیل باشد و فقط بروند کارت بزنند و برگردند خانه. با شرایط کنونی مملکت فکر می‌کنم چندان تأثیری نداشته باشد و فرقی به حال کسانی که از سنگ‌آهن استفاده‌می‌کنند، نمی‌کند؛ چون کارخانه و معادن دیگری نیز وجود دارد و آنها خریدشان را از جای دیگری انجام می‌دهند. مملکت هم چون رکود است، تولید چندانی ندارد و چندان نیازی به این سنگ‌آهن نیست!
افق‌کویر: توصیه شما به مردم، کارکنان، مسئولین چه می‌باشد؟
به مسئولین که نمی‌شود توصیه کرد؛ چون توصیه شود یا خیر، دارند کار خودشان را انجام می‌دهند و کلاً اصلاً بحث آنها جداست؛ ولی مردم باید همبستگی بیشتری داشته باشند و حرکتی که بازاریان برای اعتصاب کردند خیلی خوب بود هر چند اطلاع رسانی درستی نشد و حتی خود من هم متوجه نشدم، ولی در نهایت خیلی خوب بود، تقریباً می شود گفت 60 تا 70 درصد بحث مالی شهرستان وابسته به سنگ‌آهن می‌باشد و وقتی سنگ‌آهن کار نکند، شرکتها هم تعطیل می‌شوند و مالیات به آنها نمی‌رسد، بودجه عمومی شهرستان پایین می‌آید.
وقتی سنگ‌آهن نباشد نیروهایش فعال نمی‌باشند و حتی شرکت‌های باربری و رستوران‌ها تعطیل می‌باشند، نسبت خرید کمتر می‌شود و به تبع آن جاهای دیگر هم که تعطیل شود در شهرستان رکود به وجود می‌آید و مردم باید با هم بیشتر از این متحد شوند و صرف اینکه کار را تعطیل کنند؛ اصلاً جالب نیست.
افق‌کویر: شما فکر می‌‌کنید اعتراض الان آنها درست است یا اردیبهشت 90 ؟
هر دو تا اعتراض آنها به جا بود؛ ولی متأسفانه گروهی که الآن می‌خواهند معدن را خصوصی کنند در اردیبهشت 90 موج‌سواری کردند و مردم کشاندند به سمت یک سری شورش و البته شورش نمی‌توان گفت. افرادی که آن موقع موج‌سواری کردند الآن می‌گویند؛ چرا اعتصاب می‌کنید؟ و به نظر من هردو تا آنها به جا بود. هر دو آنها باید انجام می‌شد نه اینکه به این مرحله می‌رسید که ما از طریق راه‌آهن ضرر کنیم و نه اینکه شرکت، الآن 25 روز کار نمی‌کند و در هر صورت اگر نتیجه برای مردم بافق خوب باشد؛ ولی باید در نظر گرفت که 25 روز که کار خوابیده است و درآمد مردم کم شده و تولیدی نداشته است و بر روی درآمد کشور هم تأثیر داشته و این هم به نظر من اشتباه می‌باشد.
تقی کوشکی، صاحب بزرگترین سوپرلبنیاتی بافق گفت: 50 الی 60 میلیون تومان از شرکت‌های خصوصی که در معدن کار می‌کنند طلب داریم که پولمان وصول نشده؛ ولی خیلی مردم هستند که چک‌ها پیش آنها مانده و وصول نمی‌کنند به خاطر سنگ‌آهن بافق تأثیر صددرصد گذاشته است. اگر از سنگ‌آهن پولی بدست من بیاید من هم می‌توانم به غیراز 4 تا کارخانه، از جاهای دیگر نیز خرید کنم و همه این‌ها تأثیر دارد. الان ابزارفروشی ولاستیک‌فروشیها که جنسشان را به سنگ آهن فروخته اند پول همه اینها هنوز وصول نشده است.
از میان کاسب‌کاران در بافق چند میلیارد تومان پولشان به خاطر سنگ‌آهن در کش و قوس مسائل مالی است؛ شاید شرکت‌ها پولشان را قبلاً گرفته باشند؛ ولی بهانه دارند که پول مغازه‌دارها را ندهند. من خودم از شرکتی که در اینجا 3 تا 4 میلیون تومان حواله‌اش می‌باشد، طرف حساب اصفهانی است و چندین بار زنگ به او زده‌ام می‌گوید: من لنگ سنگ‌آهن شما هستم.
بلندیان، صاحب فروشگاه لوازم یدکی، در این باره چنین گفت: نسبتاً روی بازار تأثیر گذاشته است. یک مقداری بازار راکدتر شده است و مردم چون پولی ندارند کمتر می‌خواهند خرج کنند.
افق‌کویر: در فروش شما چه تأثیری داشته است؟
فروش آمده پایین‌تر و خرید هم کم‌تر شده است.
افق‌کویر: فکر می‌کنید مسئولین باید چه راهی را پیش گیرند که حق مردم بافق پایمال نشود؟
اولین مشکلی که وجود دارد این است که شفاف‌سازی نیست و همه معترض هستند و کسی نمی‌داند که برای چه اعتراض رخ داده است. اگر کسی از من بپرسد برای چه معترض هستی دقیقاً نمی دانم، اول باید شفاف‌سازی کنند و مشخص کنند شاید خصوصی‌سازی به نفع بافق باشد و شاید هم به ضرر باشد؛ ولی همه ندانسته دارند از پیش قضاوت می‌کنند.
افق کویر: یعنی به نظر شما اعتراض مردم نابجاست؟
نه، اعتراض نابجا نیست. اعتراض به جا است؛ ولی باید عقلانی باشد؛ به نظرم بیشتر مردم از ندانستن آینده نگران هستند. الآن 25 روز از این مسئله می‌گذرد، ولی شفاف‌سازی نشده است.
افق‌کویر: یعنی از مسئولین بالاتر می خواهید که شفاف سازی کنند؟
بله، چون همه در ذهن خودشان یک تصوری دارند، یکی می‌گوید آقا بردند! و یکی می‌گوید آقا خوردند! می‌گویند معدن تمام شد. دو سال دیگر درب آن را می‌بندند! واقعیت ندارد. چنین چیزی مگر می‌شود؟؟!! مگر می شود یک شهر را همین‌طوری تعطیل کرد؟! مسئولین باید شفاف‌سازی کنند، 4 نفر بزرگتر باید بیایند با مردم صحبت کنند و کار مردم را، راه بیاندازند.
افق‌کویر: مشتریان همیشه خرید نقدی از شما دارند؟!
بله. الان مردم می‌ترسند، خرید کنند، چک هم نمی‌دهند. دارند دست به عصا راه می‌روند.
افق‌کویر: توصیه شما به مسئولین بافق چیست؟
توصیه اینکه اولاً وحدت رویه است. الان شاهدیم کاملاً عکس این قضیه اتفاق می‌افتد و شایعات به شدت زیاد شده است و تعدادی افراد فرصت‌طلب، وقت‌گیر آورده‌اند که تسویه حساب شخصی خود را مطرح کنند. آنچه که من شنیدم افرادی که مرتبط نیستند دارند دخالت نابجا می‌کنند و اینها خیلی بد است. مشکل‌ساز برای شهر می‌باشد، چون آینده شهر وابسته به شرکت سنگ‌آهن است.
افق کویر: فکر می کنید شورای شهر در این راستا عملکرد خوبی داشته است؟
بله. شورای شهر در این زمینه اقداماتی انجام داده است؛ ولی اطلاع‌رسانی خیلی انجام نگرفته است.        
   راضیه بیگی- اکرم عباسی