هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

هنوز نتوانستیم مشتریان را به رعایت نوبت عادت دهیم

هنوز نتوانستیم مشتریان را به رعایت نوبت عادت دهیم


در گفتگو با نانوای نمونه عنوان شد:

اکرم عباسي| نانوايي از جمله شغل هاي سختي هست که در جامعه وجود دارد. در اين ميان نانوانهايي وجود دارند که کارشان را با عشق و علاقه انجام مي دهند. مدتي پيش اداره صنعت معدن و تجارت بافق دو تن از نانواهاي بافق را به عنوان نانواي نمونه معرفي نمود. هفته نامه افق کوير در اين شماره گفتگويي با يکي از اين نانواها انجام داده است.

«محمد معصومي» به همراه همسرخود، خديجه محمودي در بافق مشغول به پخت نان هستند.

محمد معصومي براي معرفي خود گفت: متولد سال 1361 در اردبيل و داراي دو فرزند، دختر 11 ساله و پسر 4 ساله هستم، 20 سال سابقه نانوايي دارم و نان بربري پخت مي کنيم.

خديجه محمودي 7 سال هست در نانوايي به همراه همسرش کار مي کند. متولد 1372 مي باشد و دوازده سال هست که با محمدمعصومي ازدواج کرده است.

معصومي درمورد انتخاب شهرستان بافق براي زندگي گفت: اوايل در يزد زندگي مي کردم، ولي به خاطر برادرم که در بافق نانوايي داشت ما هم به بافق آمديم.

خديجه محمودي در ادامه گفت: همسرم کارگر داشت، ولي وقتي ديدم کارگر يک روز مي آيد و يک روز نمي آيد تصميم گرفتم خودم با همسرم کار کنم. در ابتدا پخت نان فانتزي را شروع کرديم. شش سال در نان فانتزي با هم کار کرديم بعد از شش سال چون کار نان فانتزي سخت بود بر آن شديم تا در بافق نان بربري پخت کنيم. اوايل کار ما رونق نداشت و همسرم نااميد شده بود، ولي به وي اميدواري دادم تا در بافق بمانيم. بعد از دو ماه بازار کار خوب شد و به لطف مسئولين سهميه آرد نانوايي اضافه شد و در حال انجام کار هستيم.

خديجه محمودي پيرامون نحوه برخورد مشتريان با وي به عنوان کارگر نانوايي مي گويد: در ابتدا براي مردم تعجب آور بود خودم نيز اوايل خجالت مي کشيدم.

معصومي در پاسخ به اين پرسش که آيا تا به حال از طرف خانم ها پيشنهاد شده که در نانوايي با همسر شما کار کنند؟ گفت: چند مورد بوده، ولي با هم که کار مي کنيم راحت تر هستيم، چون دو تايي هم کارمان خوب پيش مي رود و هم دلمان براي کار مان مي سوزد و سليقه هم خرج مي دهيم.

خديجه محمودي در پاسخ به اين پرسش که در طول روز چند ساعت در نانوايي هستيد؟ افزود: صبح ها از ساعت 6 تا 9و بعد از ظهرها از ساعت 5 تا 8:30 شب.

محمد معصومي در پاسخ به اين پرسش که آيا تا به حال به شما پيشنهاد شده با توجه به اينکه کار در نانوايي سخت هست بخواهيد در معدن مشغول به کار شويد؟ عنوان نمود: چند مورد پيشنهاد شده است، ولي چون اصالتاً شغل خانواده ما نانوايي هست و پدرم و همچنين جد پدري ام همگي در شغل نانوايي بودند و هستند من نيز دوست دارم اين راه را ادامه دهم. کار ديگري از دست ما بر نمي آيد. هميشه پدرم به ما مي گويد اگر مي خواهيد در زندگيتان پيشرفت کنيد کاري که در آن تخصص داريد را انجام دهيد نه اينکه به کاري دست بزنيد که در آن تخصص و مهارتي نداريد.

وي در پاسخ به اين پرسش که برخي از نانواها گله مند هستند که با توجه به اينکه کارگر نداريم و به خاطر کارمان در طول سال نمي توانيم به مسافرت برويم، شما به چنين مشکلي برخورد نکرديد؟ نه، عيد نوروز امسال ما 15 روز در بافق نبوديم و به مسافرت رفتيم. قبل از رفتن نيز به فرمانداري و اداره صنعت و معدن وتجارت اعلام کرديم. بعد از برگشتن از مسافرت حتي کار ما بهتر نيز شده بود، اگر کار خوب باشد مشتري استقبال مي کند و مسافرت رفتن خللي در کار به وجود نمي‌آورد.

معصومي در پاسخ به اين پرسش که در طول يکسالي که در بافق هستيد مردم بافق را چگونه ديده ايد گفت: در همه جا خوب و بد وجود دارد، ولي ما از مردم بافق راضي هستيم با اينکه در کرج خانه و نانوايي از خودمان داريم، بافق را براي زندگي انتخاب کرديم، چون شهر امنيت دارد و مردم آن خوب هستند اينجا را دوست داريم.

خديجه محمودي در پاسخ به اين پرسش که در طول مدتي که در بافق هستيد از مشتريان خود راضي هستيد؟ تصريح نمود: بله، ولي تنها ناراحتي ما عدم رعايت نوبت هنگام خريداري نان هست؛ هنوز نتوانستيم مشتريان را به صف و همچنين رعايت نوبت عادت بدهيم.

در ادامه معصومي به عنوان حرف پاياني افزود: نبايد مشکل نانوايي هاي ديگر را هم ناديده گرفت. آنها يکي از مشکلاتي که دارند کارگر هست و اين مشکل بزرگي هست. يکي از عواملي که باعث مي شود کيفيت نان خراب شود خود مشتري است، وقتي دائم عجله مي کند نانوا مجبور مي شود حرارت فر را بالا ببرد تا مشتري خود را از دست ندهد از مشتريان مي خواهم در هنگام خريدن نان صبر و حوصله خرج دهند. در پايان از اينکه مسئولين سهميه آرد ما را اضاف کردند ممنون هستم. ولي اگر سهميه از اين بيشتر شود بهتر است به خاطر مردم مي گويم، اگر مشتري از ما دلخور و ناراحت مي شود به خاطر اين هست که نان به آنها نمي رسد. خدا مي داند که سعي مي کنيم همه از ما راضي باشند کار وقتي خوب باشد بايد همه از آن حمايت کنند. تنها مشکل و ناراحتي ما سهميه آرد مي باشد.