هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

هنر نه گفتن را بیاموزیم

هنر نه گفتن را بیاموزیم


هنر نه گفتن را بیاموزیم

چرا «نه» تلفظش آسان است اما گفتنش سخت؟کلمه «نه» یکی از کوتاهترین و ساده‌ترین کلمات برای تلفظ در فارسی است. اما دقیقاً همین کلمه، به زبان آوردنش سخت است. وقتی می‌خواهیم به دیگران «نه» بگوییم، می‌ترسیم که احساساتشان را جریحه‌دار کرده یا ناامیدشان کنیم یا حتی بدتر، دیگر دوستمان نداشته باشند. در این مورد هم مثل همه کارهای دیگر، با تمرین مهارت بیشتری پیدا خواهید کرد. برای اینکه «نه» گفتن برایتان راحت‌تر شود، این راهکارها را امتحان کنید.
1- کلمه «ممنونم» را اضافه کنید. با اینکه کلمه «نه» به تنهایی خیلی خشن است اما اضافه‌کردن یک «ممنونم»، آن را بسیار دلپذیرتر می‌کند. وقتی از شما می‌خواهند کاری را انجام دهید که نمی‌خواهید، از طرف مقابل برای اینکه به فکر شما بوده تشکر کنید. 2- یک برنامه دیگر پیشنهاد دهید وقتی کسی از شما می‌خواهد کاری را انجام دهید که چندان رغبتی به آن ندارید، کار دیگری را پیشنهاد دهید که می‌توانید برای او انجام دهید. 3- وقت بخواهید. به جای اینکه فوراً بگویید «بله» (و بعد بخاطر آن پشیمان شوید)، از طرف مقابل بخواهید چند روز به شما وقت بدهد که فکر کنید. 4- بگویید که نیاز ندارید به جای اینکه به خاطر خوردن لازانیایی که خواهرشوهرتان مدام تعارفتان می‌کند، خودتان را اذیت کنید، بگویید که سیر شده‌اید. 5- ساده بگیرید. گاهی وقت‌ها مؤدبانه‌ترین راه برای «نه» گفتن این است که خیلی ساده بگویید «نه»! بدون هیچ توضیحی. مثال: «متأسفم، نمیتونم»
مهمترین چیزی که باید بفهمید این است که گفتن «نه» کار زشت یا خودخواهانه‌ای نیست. در واقع اگر زیاد «بله» بگویید، ممکن است سلامت احساسی و جسمی خودتان را به خطر بیندازید و وقت کمتری را بتوانید صرف رسیدگی به کارها و اهدافی که برای خودتان مهم است صرف کنید. ناتوانی برای «نه» گفتن همچنین ممکن است سطح استرس شما را هم بالا ببرد. اگر «نه» گفتن برایتان سخت است، بعضی از این روشهای مؤدبانه را امتحان کنید. حتی می‌توانید با یکی از دوستان نزدیکتان این کار را تمرین کنید و یادتان باشد که توانا بود هر که تمرین کند.  
عباس ابراهیمی خوسفی