هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

هنر! سرزندگی و نشاط

هنر! سرزندگی و نشاط



راضيه بيکي| نقاشي عمل بکار بردن رنگ دانه محلول در يک رقيق کننده و يک عامل چسپاننده (يک چسب) بر روي يک سطح (نگهدارنده) مانند کاغذ ، بوم يا ديوار است. اين کار توسط يک نقاش انجام مي شود. اين واژه بخصوص زماني به کار مي‌رود که اين کار حرفه شخص مورد نظر باشد. قدمت نقاشي در بين انسانها، شش برابر قدمت استفاده از زبان نوشتاري است.در قياس با نقاشي، طراحي، سلسله عمليات ايجاد يک سري اثر و نشانه با استفاده از فشار آوردن يا حرکت ابزاري بر روي يک سطح است.

هفته نامه افق کوير در اين شماره به سراغ يکي از هنرمندان درحوزه نقاشي رفته و گفتگويي با وي انجام داده است.

افق کوير لطفاً خودتان را معرفي کنيد.

مهشيد تقي زاده بافقي، فارغ التحصيل دانشگاه آزاد رشته مهندس معماري هستم. متأهل و يک فرزند پسر 2 ساله دارم.

افق کوير: درخصوص رشته نقاشي توضيحاتي ارائه دهيد.

از دوران ابتدايي علاقه به نقاشي داشته و در کلاس هاي نقاشي که در اداره ارشاد برگزار مي گرديد شرکت کرده ام همچنين در مسابقات نقاشي که در مدارس برگزار مي شد هميشه شرکت کرده و حائز مقام شده ام. در دوران راهنمايي نيز از طريق اداره ارشاد به مسابقات کشوري معرفي شده و توانستم مقام هاي خوبي را به دست آوردم. حدود يک سال و نيم است که در آموزشگاه باران فعاليت مي نمايم. چندين بار به اداره فرهنگ ارشاد اسلامي بافق مراجعه کرده و از طريق رييس اداره ارشاد به من پيشنهاد شد تا آموزشگاه آزاد راه اندازي نمايم. در خواست داده شد و بعد از 2 سال توانسته مجوز اين آموزشگاه را بگيرم. سختي ها و مشقت هاي که در دوران کودکي براي نبود کلاس نقاشي در بافق متحمل شد باعث گرديد تا در احداث اين آموزشگاه همت نمايم. آن زمان فقط در تابستان مي توانستي در کلاس شرکت نمايي و آموزش ببيني اما علاقه وافر من به نقاشي و قلم عاملي بود تا از فعاليت دست نکشيده و در منزل به اين کار ادامه دهم. استاد ياراحمدي نيز در اين راه مرا ياري نموده است. در زمان تعيين رشته نيز خودم علاقه داشتم که در هنرستان ادامه تحصيل دهم، اما ممانعت خانواده باعث گرديد تا در دبيرستان درس بخوانم اعتقاد آنان اين بود که چون من در مدرسه نمونه مشغول به تحصيل هستم حيف است که در هنرستان ادامه تحصيل دهم و به گونه اي از نقاشي مدتي دور بودم. در حال حاضر نيز در آموزشگاه فعاليت داشته اگرچه سودي ندارد، اما هنر دوست داشتني است و نمي توانم آن را رها نمايم.

افق کوير استقبال مردم بافق براي شرکت نمودن فرزندانشان در اين کلاس ها چگونه است؟

برخي از خانواده هاي بافقي واقعاً براي فرزند خود در هر زمينه اي که علاقه داشته باشد کوتاهي نمي‌کنند هنر جوي 10 ساله اي در آموزشگاه هست که در ترم 8 مشغول به فعاليت بوده و خانواده پشتيبان خوبي براي وي مي باشند، اما در بعضي از خانواده ها نقاشي به اسم کلاس تابستانه شناخته مي شود. همايش استعداديابي در بافق به زودي با همياري مسئولين شهرستان برگزار خواهد شد؛ به تنهايي نمي توان گام هاي مثبت برداشت چندين نمايشگاه برگزار گرديد، اما دريغ از اندک کمکي؛ براي من سؤال است که چرا در رشته هاي ورزشي فوتبال و هندبال هزينه هاي هنگفتي مي‌شود، اما زمينه اي فرهنگي هميشه غريب مانده و کمکي صورت نمي گيرد؛ البته نمي گويم به ورزش توجه نشود حمايت کننده اي؛ اگر باشد مي توان به صورت رايگان هنرجويان را آموزش داد. در بافق اساتيد نخبه در زمينه هاي عکاسي، نقاشي، ... وجود دارد. بافقي خود را دريابيم. استاد يار احمدي با وجود اين که در يزد ساکن است، اما هنوز دلش براي بافق و بافقي مي تپد. روزهاي آخر هفته در بافق حضور پيدا مي کند و حتي هنرجوياني نيز در همين آموزشگاه دارد.

افق کوير: آيا نقاشي مي تواند به روحيه انسان آرامش دهد؟

فردي که در حال نقاشي کشيدن است فکري آزاد دارد. آرامش خوبي نيز مي تواند در زندگي خود به دست آورد. زماني که ناراحتي داشته يا از نظر روحي وضعيت مناسبي ندارم روي برگه نقاشي مي کشم، نمي گويم فقط نقاشي؛ بلکه هنر باعث تخليه روحي شده و آرامش خاصي دارد. سرزندگي و نشاط در هنر است.

افق کوير آيا استعداد نقاشي را در فرزندانتان مشاهد مي نماييد؟ اگر روزي حس کنيد در زمينه هاي هنري و به قول شما هنرستان پيشرفت بهتري دارد باز هم مي گوييد در رشته ديگري ادامه تحصيل دهد؟

با اين که دو سال بيشتر ندارد، ولي مداد را درست در دست مي گيرد و حس مي کنم اين استعداد نيز در او وجود داشته باشد. بله اگر روزي بدانم در رشته هنري مي تواند رشد کند به او اجازه خواهم داد تا فعاليت خود را دامه دهد. هنوز که هنوز است به پدرم مي گويم اگر در هنرستان درس خوانده بودم حالا موفقيت هاي بيشتري داشتم شوق و ذوق در من کور شد.

افق کوير اشکال ندارد صحبت هايي که در مورد خانوده ها گفته ايد در هفته نامه درج گردد؟

(با خنده)نه! ولي من حمايت آنان را هرگز فراموش نخواهم کرد. در حال حاضر هم اگر نقاشي بکشم به پدرم آن را نشان مي دهم مدرک مهندس معماري دارم، اما دوباره به جايي بازگشتم که به آن علاقه داشته ام.

افق کوير چه تعداد هنرجو داريد؟ ساعت کاري آموزشگاه چگونه مي باشد؟

تعداد هنرجويان در زمان مدارس متغير مي باشد. تابستان هنرجويان به 60 نفر نيز مي رسد، اما متاسفانه و متاسفانه مسير پيشرفت خود را ادامه نمي دهند نيمه ترم تعداد کاهش مي يابد روزهاي فرد، پنج شنبه و جمعه کلاس برگزار مي شود.

افق کوير حرف پاياني؟

مسئولين پشتيبان هنرمندان باشند. به تمام زمينه ها اهميت بدهند تا قدم هاي مؤثري براي نسل آينده برداشته شود.