هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

هنر استفاده از مطالعه و افزایش آگاهی، از وظایف مهم روابط عمومی ها

هنر استفاده از مطالعه و افزایش آگاهی، از وظایف مهم روابط عمومی ها



به گزارش هفته نامه افق کویر، روابط عمومی نهاد بسیار مهمی است که در روند رشد سازمان ها، برای آسان نمودن ارتباط با محیط درونی و بیرونی، مخاطبان، گروه های تاثیرگذار و تاثیرپذیری افکار عمومی، رسانه ها و سازمان های دیگر به وجود آمده است.این نهاد یک پل ارتباطی بین دستگاه‌های اجرایی و مردم محسوب می‌شود. پلی که باید دو سویه باشد و مردم نقش پررنگی در آن داشته باشند…… این مطلب قسمت کوتاهی از‌ گفته های" سید‌مصطفی فخری بافقی" مدیر روابط عمومی شرکت سنگ آهن مرکزی ایران _بافق است که بمناسبت ۲۷ اردیبهشت روز ملی ارتباطات و روابط عمومی نوشته است. در ادامه گفتگوی خبرنگار افق کویر را با وی می خوانید.
افق کویر:تا چه اندازه روابط عمومی درپیشرفت سازمان مربوطه نقش دارد؟
نقش روابط عمومی در سازمان طراحی شده است و به روابط بین سازمان و محیط انسانی می پردازد و سیاست ها، روش ها و اقدامات سازمان را تحلیل می کند. روابط عمومی نقش مشاور سازمان را دارد و برقرار کننده ارتباط بین سازمان و مردم است. همچنین تأثیر خاصی در آگاهی ها، عقاید، نگرش ها و رفتارها در درون و بیرون سازمان دارد و به روابط بین سازمان و محیط کمک می کند. مهمترین نقش روابط عمومی حرفه ای، توانمندی در ایجاد تغییر و تحول توسعه ای سازمان به سوی پایداری، تعالی و پیشرفت است. روابط عمومی باید بستر ساز تغییر و اصلاح روش ها، سیاست ها و برنامه های سازمان در راستای رضایت مخاطبانش باشد و به عنوان عامل تغییردهنده مثبت سازمانی عمل کند و با به کارگیری شیوه های نوین ارتباطی و تعاملی، همزمان بین مخاطبان و مدیران سازمان،تغییرات رو به توسعه و پایدار سازمانی ایجاد نماید. روابط عمومی دیده بانی است که باید ضعف ها و کاستی ها و نوع قضاوت افکار عمومی نسبت به سازمان را بدون پرده پوشی به همراه پیشنهادهای کاربردی به آگاهی مدیریت رسانده و کمک کننده سودمندی به سازمان برای رفع کاستی ها باشد. یک روابط عمومی کارآمد باید با ایجاد محیطی بانشاط و پویا و باانگیزه برای مدیران و کارشناسان سازمان را به سمت رشد و بالندگی هدایت کند. نقش پررنگ روابط عمومی در سازمان، زمانی نمود پیدا می کند که سازمان موفق است. چون یک روابط عمومی بالنده، تولید اندیشه دارد و کارهایش را با خلاقیت و نوآوری همراه می سازد و در راستای اعتبار و پیروزی سازمان گام برمی دارد.خوشبختانه امروزه روابط عمومی با یاری تکنولوژی نوین ارتباطی، از امکانات گسترده ای در حوزه اطلاع رسانی و ارتباط با مخاطب بهره مند شده و توانسته به افق بالاتری از کارآیی در زمینه اطلاع رسانی و اطلاع یابی دست پیدا کند. روابط عمومی نقش تأثیرگذار و مستقیمی در پیشرفت سازمان خود ایفا می کند.

ترویج فرهنگ مطالعه، آگاهی عمومی
را در جامعه افزایش می دهد
افق کویر تا به حال شده احساس کنید برای ارتباط بیشتر و افزایش تعاملات خود نیاز به مطالعه و افزایش آگاهی در خصوص شغل خود دارید؟
روابط عمومی از واحدهای پرکار و فعال سازمان است که وظیفه مهم اطلاع رسانی را بر عهده دارد. به طور حتم برای اطلاع رسانی درست و آگاهی از سیاست های روز و همکاری های متناسب با قشرهای مختلف مردم، باید آگاهی خود را افزایش دهیم و اندیشه خود را صیقل نمائیم تا بتوانیم درست تصمیم بگیریم و به موقع به یاری سازمان خود بشتابیم. هر چه روابط عمومی قوی تر باشد و سطح آگاهیش به روز، بهتر می تواند به وظایف خود در قبال سازمان یاری برساند. ترویج فرهنگ مطالعه، آگاهی عمومی را در جامعه افزایش می دهد و ما باید با انجام اقدام های فرهنگی و تبلیغی و همکاری رسانه ها، آگاهی جامعه را از طریق نشر فرهنگ مطالعه افزایش دهیم. به طور حتم برای آنکه در شغل خود پیشرو باشیم، نیاز است دانش خود را به روز کنیم و با مطالعه و افزایش آگاهی روزانه، احساس بهتری پیدا کنیم. اگر ذهنمان مطالعه نداشته باشد، زنگ می زند و نابود می شویم. هنر استفاده از مطالعه و افزایش آگاهی، از کارهای مهم روابط عمومی است. من نیاز به مطالعه دارم چون دانش جدیدی به حافظه ام افزوده می شود و راه حل های بهتری برای موفقیت در کارم و انجام وظایف پیدا می کنم
افق کویر آیا مسئولان روابط عمومی به معنای واقعی در ادارات ما فعالیت دارند؟
به طور حتم رد پای روابط عمومی سازمان ها در اداره های مختلف به چشم می خورد. از آنجا که سازمان ها وظیفه مهمی به نام مسئولیت اجتماعی بر عهده دارند ونیم بیشتر این مسئولیت بر عهدهٔ روابط عمومی سازمان است، در بیشتر اداره ها نقش پررنگ روابط عمومی را به عنوان اطلاع رسان و مشاور سازمان مشاهده می کنیم. روابط عمومی سازمان ها نسبت به محیط داخلی سازمان، کارکنان، گروههای مخاطب، جامعه، محیط زیست و در نهایت نسبت به بازار، صنعت و اصناف مشابه مسوولیت و وظیفه ای که دارند، شاید در اساس نامه شرکت و شرح فعالیت آن نباشد؛ اما از نظر وجدان و اخلاق نباید از آنها غافل باشند. اما سوالی اینجا مطرح میشود که چه ارتباطی بین روابط عمومی و مسوولیت اجتماعی شرکت ها وجود دارد؟ پاسخ کوتاه و مشخص است؛ چراکه این روابط عمومی است که باید با شناخت افکارعمومی، محیط اجتماعی، سیاسی و اقتصادی جامعه به تعهدات اجتماعی سازمان بیندیشد. به عنوان مثال اگر در اثر اجرای یک طرح یا یک اقدام سازمان مشکلاتی به وجود آید و این امر گریبان یک سازمان را بگیرد این " روابط عمومی" است که در معرض اتهام و پاسخگوی مردم و رسانه ها قرار می گیرد. بنابراین روابط عمومی در بیشتر اداره ها فعالیت های سودمند و خوبی بر عهده دارد.
افق کویر لطفا به افتخارات روابط عمومی شرکت سنگ آهن در سال ۹۹ اشاره ای داشته باشید:
کسب عنوان روابط عمومی برتر در چهارمین رخداد و جشنواره ملی بررسی مسائل و چالش های روابط عمومی با موضوع کرونا، کسب عنوان روابط عمومی برتر در پانزدهمین جشنواره ملی انتشارات روابط عمومی کشور، کسب دیپلم زرین افتخار پانزدهمین جشنواره ملی انتشارات روابط عمومی کشور به پاس تولید مجموعه آموزشی مبارک و کرونا، کسب عنوان غرفه برتر در نمایشگاه سمپوزیوم فولاد ۱۳۹۹، تقدیر دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد به واسطه اقدامات فرهنگی آموزشی روابط عمومی در بحث کرونا، تقدیر نهاد امام جمعه استان یزد جهت اقدامات فرهنگی روابط عمومی در ترویج فرهنگ نماز و اقامه نماز جمعه.
افق کویر اهم اقدامات روابط عمومی در سال ۹۹ چه بوده است؟
فضاسازی و نصب بنر و تراکت به منظور افزایش آگاهی پرسنل برای مقابله با ویروس کرونا، ساخت دو فصل از مجموعه آموزشی مبارک و کرونا در بیست قسمت و انتشار در فضای مجازی، برگزاری محفل مجازی قرآن کریم در فضای مجازی در رده های نونهالان، نوجوانان و جوانان، برگزاری مسابقه عکاسی با تلفن همراه تحت عنوان کار من و جهش تولید به مناسبت روز کارگر، برگزاری مسابقه پیامکی گرامیداشت هفته معلم، برگزاری دو دوره مسابقه تلفنی حفظ قرآن کریم در رده های سنی مختلف، برگزاری آیین تجلیل از برترین های آزمون سراسری سال ۹۹ شهرستان، برگزاری ۵ دوره مسابقه کتابخوانی با عناوین مختلف در طول سال ۹۹، برگزاری نشست خبری و مراسم تجلیل از خبرنگاران شهرستان بافق به مناسبت روز خبرنگار، برگزاری برنامه کاروان شادی و اجرای میدانی گروه های سرود شهرستان به مناسبت های مختلف، برگزاری نخستین جشنواره داستان کوتاه چغارت به مناسبت روز صنعت و معدن و روز قلم، اجرای طرح تبریک پیوند ویژه پرسنل شرکت (به مناسبت سالروز ازدواج پرسنل)، برگزاری آیین رونمایی از کتاب حیات وحش بافق، برگزاری آیین تجلیل از جانبازان و آزادگان و فرزندان شاهد شاغل در شرکت، برگزاری مسابقه طراحی روی ماسک با موضوع ۱۳ آبان، برگزاری آیین تجلیل از دانش آموزان و دانشجویان ممتاز (فرزندان و همسران کارکنان شرکت)، تجلیل از خانواده های شهدای والامقام شرکت و شهرستان بافق، برگزاری آیین افتتاح و بهره برداری از کارخانه ۵ میلیون تنی سه چاهون، برگزاری و اکران فیلم های جشنواره فیلم فجر برای اولین بار در شهرستان در سینما قدس آهن شهر، مجموعه آموزشی مبارک و دخانیات در راستای کاهش آسیب های دخانیات، چاپ و انتشار ۶ شماره نشریه داخلی آهن (ندا).

الهام نصیرزاده|