هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

همه کارها را با هزینه شخصی ساختم

همه کارها را با هزینه شخصی ساختم



الهام نصیر زاده| احساسات جوهره وجودی هر انسانی است و آواز خواندن زیباترین دریچه ی قلیان این احساسات. تاریخ آواز خوانی با تاریخ بشریت گره خورده است؛ چرا که از لحظه ایی که انسان ها ناگزیر گشتند برای برقراری ارتباط، بیان هیجانات، حالات خوشی و غم شان به اصوات متوسل شوند، موسیقی و آواز خوانی نیز پدید آمد. موسیقی و بالاخص خوانندگی همواره مورد توجه انسان ها بوده؛ چراکه با خواندن آواز می توانستند هر آنچه از احساسات و عواطف انسانی است را به شیوه ایی تأثیر گذار بیان کنند. در ادامه گفتگوی هفته نامه افق کویر با یکی از جوانان فعال و موفق این عرصه را می خوانید.                                                                                                          

افق کویر: برای شروع، مختصری از زندگی نامه خود برای مخاطبان بفرمایید و اینکه از چه زمانی پای در عرصه موسیقی گذاشتید؟

 طاها فتوحی هستم، در مرداد ماه 1377 در خانواده ای مذهبی در روستای مبارکه چشم به جهان گشودم به گفته پدرم که بزرگترین افتخارش نوکری امام حسین علیه السلام است؛ اولین چیزی که من یاد گرفتم این بود که هر وقت آب می نوشم ذکر یا حسین را  بر زبان جاری کنم . تا حافظه ام یاری می کند در زندگیمان ذکر مناقب و مصائب اهل بیت علیهم السلام به ویژه سالار شهیدان حضرت ابا عبدا... الحسین(ع) بود.حدوداً پنج ساله بودم که در کنار پدرم در هیئت بنی فاطمه به نوحه سرایی پرداختم .در دوران ابتدایی با تشویق استاد دهقان و استاد کاظمی قرائت قرآن به سبک عبدالباسط را شروع کردم و در کنار قرآن نوحه خوانی و مداحی را ادامه دادم و در مسابقات کشوری نواهای عاشورایی شرکت می کردم تا به مقطع دبیرستان رسیدم و دوسال پی در پی در مسابقات مداحی استان رتبه اول را کسب و به مسابقات کشوری راه پیدا کردم. با مطرح شدن آقای حامد زمانی به عنوان خواننده ی آهنگهای انقلابی و حماسی ،چون با اعتقادات خانوادگی ما سازگاری داشت به این سبک علاقمند شدم و در ابتدا آهنگهای ایشان را به صورت کاملاً تقلیدی اجرا می کردم که مورد توجه و تشویق خانواده و دوستان قرار گرفت و از آن پس در کنار مداحی،

 

آهنگهای انقلابی و حماسی را هم می خوانم. حدود یک سال هست که سبکهای جدید و بدون تقلید را می خوانم. اولین اجرای من بدون آهنگ کار "از امروز یه باری روی دوشته" ساخته حامد زمانی بود که در اردوی راهیان نور در کنار استاد ارجمندم جناب حجت الاسلام والمسلین سید محمود هاشمی در شلمچه اجرا کردم؛ اگر موفقیتی هم هست از برکت همان اردو شهداست.

افق کویر: موسیقی‌ سبک و مسیرهای مختلفی دارد که امروزه در بین جوانان خیلی طرفدار دارد؛ چرا موسیقی ارزشی را انتخاب کردید؟  

نظر من این است که بجای کلمه ی ارزشی، از واژه ی انقلابی و حماسی استفاده شود. این سبک خواندن یکی از سبکهای ارزشی خواندن هست. بسیاری از خوانندگان که جز اساتید به نام کشور هستند، حتی افتخار شاگردی آنها را هم ندارم ارزشی می خوانند؛ البته متأسفانه خوانندگانی هم هستند که از نظر سبک و محتوا و آهنگ ارزشی نمی خوانند؛ اما مهمترین دلیلی که من این سبک را انتخاب کرده ام لبیک به فرمان رهبرم سید علی برای حضور در عرصه کار جهادی و فرهنگی، اعتقادات خانوادگی و علاقه ی شخصی بوده است.

افق کویر: مسئولان تا چه میزان از کارهای ارزشی حمایت می‌کنند؟

 فعلا ًتمام کارها را با هزینه شخصی ساختم و حمایت مسئولین باید بیشتر از این باشد.

افق کویر: همانطور که گفته شد، مخاطبان شما را بیشتر خواننده ارزشی می شناسند. از چه زمانی زلف شما با انقلاب گره خورد؟

پدر و مادرم، ما را با عشق به امام خمینی رحمه ا... علیه، مقام معظم رهبری، شهدا و  انقلاب بزرگ کرده اند. همین الان خواهر کوچک من ریحانه که دو سال و نیم دارد عکس مقام معظم رهبری را که می بیند می گوید عشق من، از دوران کودکی زلف ما با انقلاب و آرمانهای امام گره خورده و این مهم به صورت شنیداری، رفتاری در محیط خانواده وجود داشته است.

افق کویر: اگر در زمینه عاشقانه فعالیت داشتید، سرمایه بیشتری به شما بازنمی‌گشت؟
بستگی دارد عشق را چگونه معنی کنیم، من فکر می کنم کارهای من هم عاشقانه هست، چون با تمام وجودم دوستش دارم و اجرا می کنم. عشق به خدا، به اهل بیت علیهم السلام، عشق به رهبر، به شهدا و به وطن، اما اگر منظور شما موسیقی پاپ و کنسرتهایی که الآن مرسوم هست باشد بله صد در صد پول بیشتری دارد؛ اما همه چیز پول نیست، ولی من با توکل بر خدا، توسل بر اهل بیت علیهم السلام و تلاش و کوشش با همین سبک ادامه می دهم و ان شاا... موفق می شوم .

افق کویر: در موسیقی ارزشی تا چه میزان کنسرت برگزار می‌شود؟

 کنسرت به قطعه ای از موسیقی که با ابزارهای مختلف موسیقی هماهنگ نواخته می شود اطلاق می شود یا به طور کلی به هماهنگی صداها و سازها،که در زمینه آهنگهای انقلابی بیشتر در یادواره های شهدا و جشن پیروزی انقلاب،کنسرت انجام می شود که خیلی محدود است؛ اما قصد دارم ان شاا... به یاری خدا در اردیبهشت ماه سال 97 که مصادف با اعیاد ماه شعبان هست اولین کنسرتم را در شهر دارالشجاعه ی بافق برگزار کنم .

افق کویر: موسیقی ارزشی فقط موسیقی انقلابی و خواندن کارهای دفاع مقدسی است؟
 موسیقی ارزشی می تواند موضوع های دیگری هم داشته باشد هر آنچه که در دین، اعتقادات و فرهنگ ما ارزش باشد موسیقی اش ارزشی است؛ اما بالاترین درجه و مهمترینش موسیقی انقلابی و دفاع مقدس است؛ مخصوصا اگر در راستای منویات مقام معظم رهبری باشد؛ مثلا وقتی شما برای دلجویی از زلزله زدگان یا همدردی با خانواده های کشته شدگان کشتی سانچی آهنگ بخوانی می شود ارزشی هست. کار جدیدم برای ایام فاطمیه هست که امیدوارم بتوانم به موقع آماده کنم .

افق کویر: از بین خوانندگان پاپ و مطرح کشور کدامیک مورد پسند شما هست و بیشتر گوش می‌دهید؟

خیلی اهل گوش کردن آهنگ نیستم، بیشتر برای الگو برداری استفاده می کنم در بین همه خواننده ها کارهای آقای محسن یگانه و حامد زمانی را می پسندم .

افق کویر: سبک غربی خواندن به حوزهایی حتی مثل مداحی‌ها نیز کشیده شده نظر شما در این خصوص چیست ؟  ؟   
ورود سبک های غربی به حوزه  مداحی چون موجب وهن دین می گردد پسندیده نیست؛ البته این موضوع عمومیت ندارد و تعداد خاصی هستند که از این سبک ها استفاده می کنند که می توان گفت مداح نیستند. سازمان تبلیغات و متولیان امر باید تمهیداتی بیندیشند که هر کسی خواست وارد این حرفه مقدس ستایشگری اهل بیت شود حداقل هایی را داشته باشد و مسائلی را رعایت نماید که امید است این اتفاق رخ بدهد .

افق کویر:  به عقیده شما، چه فرقی بین شعر هیئت و ترانه های موسیقی است؟

در خصوص تفاوتهای شعر و ترانه باید بگویم عامه مردم تفاوتی بین شعر و ترانه قائل نیستند در یک جمله؛ اگر بخواهیم بیان کنیم هر شاعری می تواند ترانه سرا باشد، اما هر ترانه سرایی نمی تواند شاعر باشد، اما تفاوتهایی که می توان از آن نام برد شعر؛ حتما باید دارای وزن باشد، اما ترانه می تواند وزن نداشته باشد. در شعر از کلمات محاوره ای استفاده نمی شود، اما در ترانه می توان استفاده کرد؛ مثلاً اگر در ترانه گفتیم خودمونی در شعر باید بنویسیم خودمانی .ترانه حتماً باید با در گاه ها و دستگاههای ساز هماهنگ باشد .

افق کویر: در بین خوانندگان ارزشی، حامد زمانی از جمله کسانی است که خیلی پرقدرت شروع کرد. از ورود این خواننده به عرصه موسیقی ارزشی بفرمایید:

آنچه که من از احوالات آقای حامد زمانی می دانم این است که ایشان با قرائت قرآن شروع کرد و همزمان در کلاسهای موسیقی سنتی شرکت می کرد؛حدود سال84 به بعد وارد عرصه موسیقی پاپ شد و تقریباً از سال 91 به بعد با اجراهای مذهبی و سیاسی شناخته شد. ایشان در سال 92 به دیدار با مقام معظم رهبری نائل آمد و در خصوص کار مرگ بر آمریکا مورد تفقد ایشان قرار گرفت. معمولاً اولین ها و بهترینها در ذهن ها می مانند من اولین نیستم، اما سعی می کنم و از خدای متعال می خواهم، در این عرصه، یکی از بهترینها باشم و دینم را به نظام و انقلاب و مملکت ادا کنم و به آرزویی که از دوران کودکی داشتم، زانو ی ادب زدن در برابر حضرت مهتاب، رهبر عزیزم و دست بوسی ایشان برسم.

افق کویر: می‌توان گفت، کار شما جهادی در دوران جنگ نرم است؟

طبق فرمایش مقام معظم رهبری اصلاح جامعه بدون اصلاح فرهنگ نیست به همین دلیل ورود به عرصه فرهنگ و فعالیتهای فرهنگی به دلیل ابعاد گسترده آن باید ورودی کار آمد، مداوم همراه با مدیریت راهبردی و در یک کلام حرکتی جهادی باشد .خیلی وقتها اثر یک کار هنری یک فیلم، یک موسیقی می تواند از ساعتها سخنرانی و مطالعه بیشتر باشد؛ امیدوارم بتوانم در این راه به گونه ای قدم بر دارم که موجب رضایت خداوند باشد.

افق کویر: آقای فتوحی  در پایان چه پیشنهادی برای بهبود شرایط موجود در عرصه موسیقی دارید؟

 با توجه به اینکه استعدادهای ناشناخته ای در همین شهر خودمان بافق هستند که اگر زمینه فعالیت برایشان فراهم شود می توانند موفق شوند، اما از عهده هزینه های آن بر نمی آیند یا میدانی برای نشان دادن هنر خود ندارند به نظر من دو مسئله ی آموزش و حمایت مهمترین نقش را در بهبود وضعیت موسیقی و حتی هنرهای دیگر بازی می کند.

افق کویر: صحبت پایانی:

در پایان ضمن حمد و سپاس خدای متعال از مسئولین محترم هفته نامه افق کویر که زحمت این مصاحبه را کشیدند. از مدیرعامل محترم شرکت سنگ آهن مرکزی ایران جناب آقای عسکری و شهردار محترم شهر جناب آقای نوروززاده که یکی دو بار زمینه ی اجرا ی موسیقی را در شهرستان برای اینجانب فراهم نمودند .از حضرات حجج اسلام طباطبایی و هاشمی که در زمینه ی مداحی و موسیقی ارزشی راهنما و کمک کار بنده بودند. از زحمات پدر و مادرم و همچنین از ابراز لطف دوستان و همشهریان عزیز که کارهای بنده را گوش کرده و مورد لطف قرار می دهند کمال تشکر و قدردانی را دارم .