هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

همه وعده می دهند

همه وعده می دهند



الهام نصیرزاده| به گزار ش هفته نامه افق کویر، چهارشنبه، یک آذرماه 1396 به جمعی از کارگران رسمی و با سابقه کار بالا شرکت تهیه و تولید مجتمع فسفات اسفوردی گفته شده بود که فعلاً کارت نزنند و هرکس که مشغول به کار شود عواقب آن با خودش است. خبرنگار هفته نامه افق کویر برای تهیه گزارش در محل کار این کارگران حضور پیدا کرد و گزارشی از آنها تهیه نموده است.
عظیمی یکی از کارگران مجتمع فسفات اسفوردی گفت: حدود یک سال است که معدن را به قرارگاه خاتم الانبیا واگذار کردند و40 نفر از  نیروهای رسمی را مامور به خدمت برای کار در قرارگاه نمودند. 
وی با 16 سال سابقه کار افزود: در طول این یکسال از جان و دل کار کردیم؛ اما در این مدت هیچ فیش حقوقی تحویل ما ندادند.
وی با بیان اینکه 3 ماه حقوق ما را شرکت تهیه و تولید پرداخت نکرده است تصریح کرد: ما با قرارگاه هیچ مشکلی نداریم. روز گذشته جلسه ای با مدیر مجموعه داشتیم که بصورت شفاهی اعلام شد به انتظامات اعلام می شود که از امروز کارت نزنید و نام هایی را که یادداشت کردند؛ اگر وارد مجموعه شوند هر اتفاقی برایشان بیافتد مسئولیتش گردن خود افراد است.
تقی پور با 19 سال سابقه کار گفت: ما کارگرها در طول این یک سال با تمام مشکلاتی که با آن روبرو بودیم کار کردیم؛ اگر ما یک آچار بخواهیم ندارند و نمی خرند. مجبور هستیم با همان آچار فرسوده کار کنیم.
پور سلطانی با 19 سال کار گفت: تجمع بانوان و قولهایی که با آنها داده شد؛ اصلاً اجرا نگردید و حقوق ما را پرداخت نکردند. 
 
ما همه در مضیقه هستیم
 
وی افزود: یکی از همکاران توان پرداخت شهریه مدرسه فرزندش را ندارد ما چه گناهی کردیم که معدن را واگذار کردند؛ اختیار داشتند، ولی اختیار نیرو را نداشتند.
آثاری با 18 سال کار گفت: چک های برگشتی و قسط وام ها رسیده؛ اما پولی برای پرداخت آن نداریم؛ در حالیکه بارگیری انجام می شود. تولید یکسال ما از تولید در طول 18 سال بیشتر بوده و به گفته رسانه ها تولید 23 درصد رشد داشته است، ولی کو گوش شنوا. همه وعده می دهند، مسئولین که اعتنا نمیکنند
 ما همه در مضیقه هستیم تمام مزایایی که تا سال گذشته پرداخت می شده قطع شده
وی اظهار داشت: حقوق ما نسبت به سال گذشته کم شده و فیش حقوقی هم که نمی دهند ببینیم چقدر به ما حقوق می دهند؛ فقط می گویند علی الحساب پرداخت گردیده است؛ یکسال است که کارشان همین شده.آنهایی که می گویند فیش حقوق کارایی ندارد و فقط یک پرنیت است نمی دانندکه این فیش حقوق آدم را از دار پایین می آورد؛ برای گرفتن وام حتماً فیش حقوق لازم است.
وی افزود: تمام مزایایی که تا سال گذشته پرداخت می شده قطع شده. این معدن خاکش سمی است، سهمیه شیر را هم قطع کردند و می گویند پول نداریم سهمیه شیر بدهیم، حتی لباس کار به ما نمی دهند، در این سرما برای بخاری ها نفت فراهم نمی کنند.
اگر ما کارگران کار انجام نمی دادیم
 تولید افزایش نیافته بود
اگر ما کارگران کار انجام نمی دادیم تولید افزایش نیافته بود وی اظهار داشت: قرار بود شورای کارگری برگزار کنند و امروز که اول ماه است دو ماه انتخابات را عقب انداختند. اداره کار می گوید دست قرارگاه است و اداره کار تصمیم گیرنده نیست؛ صباغیان نماینده مردم در مجلس؛ مگر تأکید نکرده است که کارگران باید شورای کارگری داشته باشند. اداره کار می گوید باید قرارگاه دستور دهد؛ آیا آنها از قرارگاه حقوق می گیرند یا از دولت. 
نصیری یکی دیگر از کارگران با سابقه این معدن گفت: رفته اند به فرماندار گفته اند نیروی بافقی تعامل ندارد؛ چرا کارگر بافقی تعامل دارد! کار هم انجام می دهد؛ اگر ما کارگران کار انجام نمی دادیم تولید افزایش نیافته بود. 60 نیرو غیر بومی آورده اند و در بخش اداری مشغول به کار هستند، ولی مشکلات شرکت برای ما کارگران بومی در شرف بازنشستگی است.
چرا هیچکس از حق و حقوق کارگردفاع‌نمی کند
وی افزود: 6 پیش همکارمان آسیب دید زمانیکه برای گرفتن خسارت اقدام کرد گفتند نیرو ما نیست به تهیه و تولید هم که مراجعه کرد پاسخی دریافت نکرد مجبور به شکایت و گرفتن حکم جلب مدیر شد در آخر از او خواستند رضایت بدهد تا خسارتش را پرداخت کنند، ولی تا به امروز خسارتی پرداخت نکرده اند. می گویند اگر نیرو ما بود باید قردداد امضا می کرد، ولی ما قراداد امضا نمی کنیم ما همان نیرو رسمی و سرقفلی شرکت تهیه و تولید مواد معدنی هستیم .
یکی دیگر از کارگران با سابقه شرکت گفت: کسی که حکم کارگزینی دارد و نیرو رسمی است قرداد امضا نمی کند ما را این همه پاس ندهند. طبق قانون کارفرما باید حقوق کارگر را به موقع و تمام و کمال پرداخت کند؛ چرا هیچکس از حق و حقوق کارگر دفاع نمی کند. 
خبرنگار هفته نامه افق کویر قصد انجام مصاحبه با ریاست حراست معدن را داشت که موفق به مصاحبه نگردید.
همزمان با تجمع کارگران در ورودی معدن همسران آنها همراه با فرزندانشان درب فرمانداری تجمع کرده بودند.
به ما می گویند چرا همان ماه اول که حقوقتان را پرداخت نکردند اعلام نکردید
همسر یکی از کارگران گفت: شنبه که مراجعه کردیم قول دادند تا روز دوشنبه حقوق یک ماه را پرداخت کنند. امروز چهارشنبه است و هیچ اقدامی انجام ندادند که هیچ به همسرانمان گفتند اگر مشغول به کار شوید هر اتفاقی بیافتد خودتان مقصر هستید و ما مسئولیتی نداریم.
وی افزود: در کدام قانون با کارگر رسمی که 19 سال سابقه کار دارد اینگونه برخورد می کنند.
ما نمی دانیم چه تعداد از این دوشنبه ها را قرار است به ما وعده بدهند!
وی تصریح کرد: خواستیم وارد فرمانداری شویم، ولی اجازه ورود ندادند دو نفر ارباب رجوع که خواستند وارد شوند ما هم به همراهشان وارد شدیم که سرباز درب را قفل کرد و گفت: بیرون بروید و آمدند به ما گفتند پیگیری کرده ایم؛ اما حقوق ندارند که پرداخت کنند و قرار شده از طریق مضاربه حقوق شما را پرداخت کنند.
 یکی دیگر از حضار گفت: وعده دوشنبه هفته آینده را به ما داده اند. جالب است هفته آینده تعطیل است. شنبه هم وعده روز دوشنبه همین هفته را به ما داده بودند. ما نمی دانیم چه تعداد از این دوشنبه ها را قرار است به ما وعده بدهند!
وی افزود: به ما می گویند چرا همان ماه اول که حقوقتان را پرداخت نکردند اعلام نکردید؟ حقوق کارگران مانند سال 1393 پرداخت می شود و مزایا و اضافه حقوق پرداخت نگردیده است. شما را به خدا برای لحظه ای خودتان را جای ما بگذارید ما با فرزندانمان چه کنیم؟ پاسخ آنها را چه بدهیم؟!
زن 50 ساله ای که همسرش چند ماه دیگر بازنشسته می شود گفت: این رفتار با کارگران بی عدالتی است در این محیط کاری که همسران ما کار می کنند و در هر قسمت به خاطر آلاینده هایی که دارد باید 3 مدل ماسک متفاوت استفاده کنند. آخر ماه هم حق و حقوق آنها را پرداخت نکنند.
مادر دیگری که فرزند سه ساله اش را در بغل گرفته بود گفت: زندگی بر ماسخت شده است. فرزندمان مریض می شود نمی توانیم او را نزد پزشک ببریم، چون پول ویزیت نداریم.
پاسخ رییس اداره تعاون ، کار و رفاه اجتماعی
 
در ادامه اصغر دشت آبادی، رییس اداره تعاون ، کار و رفاه اجتماعی در گفتگو با هفته نامه افق کویر پیرامون مشکل کارگران مجتمع فسفات اسفوردی گفت: زمانی که کارگاه به هر شکل به کارفرمای جدیدی منتقل می گردد کارفرمای جدید قائم مقام تعهدات و حقوق کارفرمای سابق خواهد بود و هر آنچه که بموجب قانون، قرارداد کار و یا عرف جزو حقوق مکتسبه کارگر قلمداد می گردد از سوی کارفرمای جدید لازم الرعایه خواهد. وی افزود: جهت رفع برخی از مشکلات جلساتی با کارفرما و کارگران برگزار کرده ایم. معوقات کارگری در حال پیگیری است؛ ضمنا انتخابات تشکل کارگری مجتمع فسفات در راستای حفظ منافع کارگران در دست اقدام است و آگهی انتخابات صادر گردیده است.