هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

هشدار پلیس درباره «وایبر» و «واتس آپ»

هشدار پلیس درباره «وایبر» و «واتس آپ»



رئیس پلیس فتا ناجا گفت: دستگاه‌های امنیتی با عوامل انتشار پیام‌های توهین آمیز به امام خمینی (ره) در فضای مجازی برخورد می‌کنند و در حال حاضر مرکز ملی کمیسیون تعیین مصادیق مجرمانه در این زمینه مسئول رسیدگی است.
خبرگزاری نسیم: سردار سیدکمال هادیانفر در رابطه با پیام‌هایی توهین آمیزی که در فضاهای مجازی در مورد امام خمینی (ره) منتشر شده است، گفت: از پرونده‌هایی که پلیس فتا پیگیری کرده و به نتیجه رسیده است، باید بدانید که پیام‌های خصوصی در وایبر، واتس آپ و... توسط پلیس فتا قابل کنترل است.
او به دستگیری افردی که منشاء شایعه موضوع جریمه‌های رانندگی و آسپرین بوده و به عنوان اولین نفر این موضوعات را در فضای مجازی منتشر کرده بودند، اشاره کرد و گفت: شناسایی کسانی که منشاء انتشار پیام‌های توهین آمیز به امام خمینی (ره) هستند، نیز روال خودش را طی می کند ولی در حال حاضر مرکز ملی کمیسیون تعیین مصادیق مجرمانه در این زمینه مسئول است و در آخرین جلسه کمیسیون عالی امنیت که تشکیل شد در مر‌کز ملی، نامه‌ای به دو سازمان در این زمینه ابلاغ شد که به طور جد با این پدید برخورد شود( موضوع پیام‌های منتسب به امام و ناهنجاری‌های شبکه) که گفتند، با عواملش برخورد شود و سایر دستگاه‌های امنیتی نیز این اقدام را انجام می‌دهند.
رئیس پلیس فتا ناجا در رابطه با نقض حریم خصوصی و سوء استفاده از اطلاعات افراد در شبکه‌های مبتنی بر تلفن همراه مانند وایبر و لاین و واتس آپ و لزوم فیلتر این فضاها گفت: پلیس فتا مرجع فیلتر واتس آپ و وایبر و سایر شبکه‌ها نیست ولی در صورتی که کمیسیون مرکز ملی فضای مجازی بخواهد در این زمینه تصمیمی بگیرد ما هم مسائل و پرونده‌هایی که در این رابطه داریم را مطرح می‌کنیم. اما مساله ای که واضح و مبرهن است، اینکه سامانه‌ها، رسانه‌ها و برخی برنامه‌هایی که بر گوشی‌های تلفن همراه نصب شده شده، آسیب‌های فراوانی را برای خانواده‌ها به همراه داشته است.
او با بیان اینکه پرونده‌های زیادی در پلیس‌های فتای سراسر کشور در رابطه با نقض حریم خصوصی افراد به ویژه بانوان که اغفال مسائل دوست‌یابی و همسریابی شده اند، تشکیل شده است و در محاکم قضایی این پرونده‌ها در حال بررسی است، گفت: ما مرجع تصمیم فیلتر نیستیم ولی کمیسیون مرکز ملی فضای مجازی یا مصادیق مجرمانه باید تشکیل جلسه دهد و اگر لازم باشد ماهم مصداق‌های پلیسی جهت فیلتر این برنامه‌ها داریم و می‌توانیم بیان کنیم که چقدر این مساله برای کشور مشکل ایجاد کرده یا چقدر در این رابطه آسیب و تهدید برای کشور وجود دارد.