هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

هشدار برای خال های روی بدن

هشدار برای خال های روی بدن



دکتر سلام| مطالعات جدید پژوهشگران نشان می دهد افرادی که در بازوی راست خود دارای تعداد زیادی خال بوده و این خال ها از ۱۱ عدد بیشتر است، در خطر ابتلا به سرطان پوست یا ملانوما قرار دارند.
به باور محققان، در صورتی که یک فرد به طور متوسط بیش از ۱۰۰ خال در سراسر بدن خود داشته باشد نیز در معرض خطر بیشتر ابتلا به سرطان پوست قرار دارد. در این پژوهش ها، اطلاعات مربوط به بیش از ۳۰۰ فرد دوقلو در بریتانیا مورد بررسی قرار گرفت.
مطالعات فوق تحت نظر تیمی از پژوهشگران دانشگاه کینگ کالج لندن انجام شد و پژوهشگران برای یک دوره زمانی ۸ ساله، اطلاعات گروه بزرگی از مشارکت کنندگان که همه آنها را زنان تشکیل می داد بررسی و ثبت کردند. در این مطالعات، کلیه اطلاعات مرتبط با خال ها و لکه های پوستی این افراد، تحت کنترل و مشاهده قرار گرفت.
در ادامه این تحقیقات، پژوهشگران به بررسی شرایط جسمی و پوست بیش از ۴۰۰ بیمار مبتلا به سرطان پوست از هر دو گروه جنسیتی زنان و مردان پرداخته و دریافتند بررسی و شمارش تعداد خال های بدن و به ویژه خال های موجود در بازوی راست، می تواند به عنوان یک عامل قابل اطمینان جهت اطلاع از میزان ریسک ابتلا به سرطان پوست در افراد تلقی شده و مورد توجه قرار گیرد.
پژوهشگران این تیم تحقیقاتی با آنالیز اطلاعات کسب شده از داوطلبان فوق الذکر دریافتند شانس ابتلا به سرطان پوست در زنانی که در بازوی راست آنها دست کم هفت خال وجود دارد ۹ برابر بیشتر از افراد عادی بوده و این موضوع برای کسانی که در سراسر بدن خود بیش از ۵۰ خال دارند نیز صدق می کند. در این مطالعات همچنین مشخص شد که دارا بودن بیش از ۱۱ خال در بازوی راست و یا ۱۰۰ خال در سراسر بدن، به معنی خطر بسیار زیاد ابتلا به سرطان پوست در آن فرد بوده و وی باید در رابطه با انجام تمهیدات پیشگیرانه در زمینه مراقبت از پوست خود هوشیار باشد.
در همین زمینه سرپرست تیم تحقیق می گوید: «نتایج این پژوهش ها می تواند تاثیر بسزایی در شناخت افراد مستعد ابتلا به سرطان پوست و شناسائی و تشخیص زودهنگام این بیماری توسط پزشکان داشته باشد. در حقیقت این روش تشخیص بسیار ساده بوده و تنها با معاینه فیزیکی پوست بدن افراد قابل اجرا است.»