هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

هدف اصلی سردخانه نخل و آفتاب خدمت به خرماداران است

هدف اصلی سردخانه نخل و آفتاب خدمت به خرماداران است



 
به گزارش هفته نامه افق کویر، محمود رنجبر بافقی، پیشکسوت جبهه و جنگ در گفتگو با هفته نامه افق کویر پیرامون راه اندازی سردخانه نخل و آفتاب گفت: به خاطر علاقه ای که به شهر خود دارم، 4سال پیش با توجه به بحث خرمای اصلاح شده که خیلی داغ بود و همه کشاورزان از خراب شدن خرما خود واهمه داشتند با هماهنگی جهادکشاورزی بافق سردخانه "نخل و آفتاب" در طول یک سال احداث کردم.
وی افزود: زمینی در مساحت 4 هزار متر و سوله ای حدود 1000 متر با 4سالن اجرا شده که هر سالن 100 متر مربع در ارتفاع 5 متر که حدوداً هر سالن ظرفیت 200 تن دارد؛ متأسفانه با توجه به اینکه در بافق خرما زیاد است مرم به دلایلی چون بی اطلاعی و نهادینه نشدن فرهنگ بسته بندی و ندانستن این نکته که بسته بندی 
 
سود زیادی برای آنها دارد هنوز از سردخانه برای نگهداری محصول خود استقبال نکرده اند. 
رنجبر تصریح کرد: در سردخانه نخل و آفتاب با توجه به دارا بودن سالنهای سرمایش زیرصفر و بالای صفر هرنوع موادغذایی اعم از گوشت، ماهی، مرغ، مواد غذایی فست فود، بستنی، میوه و خرما آمادگی نگهداری از آن را داریم. 
وی اظهار داشت: هدف اصلی از ورود به این کار خدمت به کشاورزان و خرماداران است و تصمیم براین بود اگر استقبال صورت بگیرد خط های فرآوری این میوه بهشتی را نیز احداث کنیم تا بتوانیم بافق را به نحو شایسته ای معرفی نماییم. در صورتی که تبریز کارخانه فرآوری خرما دارد و خرمای مورد نیاز خود را از بافق،کرمان و... خریداری و 1800 کیلومتر آن طرف تر فرآوری می کند؛ اگر مسئولین و مردم بافق همت کنند و ما را یاری دهند، مطمئن باشند اشتغال زایی نیز در این باره خواهیم داشت.
وی با بیان اینکه قیمت نگهداری هر کیلو خرما در بافق، در هر ماه بسیار ناچیز است، ولی به خاطر مشتری مداری هزینه هر کیلو خرما در ماه 200 تومان است گفت: خرمای بافق کبکاب است و درجه نگهداری آن باید منفی 13 درجه به بعد باشد که سردخانه نخل و آفتاب توانایی نگهداری خرما را تا دمای منفی17درجه دارد. 
محمود رنجبردر توصیه ای به کشاورزان گفت: صاحبان نخیلات، باید از نظر فنی کشاورزان باید خرما را صبح زود و زمانیکه هوا خنک است چیده و انتقال آن به سردخانه باید تا قبل از ظهر صورت بگیرد تا از مدت نگهداری آن کاسته نشود و خرما فاسد نگردد. خرما را نباید به هیچ وجه 
 
مرطوب کنند؛ چرا که در هر دمایی باشد خراب می شود.
وی درباره بیمه محصول خرما در سردخانه گفت: حتی کارفرما اگر تمایل داشته باشد خرمایی که داخل سردخانه است را نیز بیمه می کنیم. 
این پیشکسوت جبهه و جنگ تصریح کرد: متأسفانه در بافق کارشناس خرما که به کشاورزان در حوزه پرورش، نگهداری و بازاریابی یاری دهد، وجود ندارد. قیمت خرما در بافق بالا است و بازاریابی آن در بازار شهرهای دیگر سخت است. 
 مدیر سردخانه نخل و آفتاب تأکید کرد: سردخانه نخل و آفتاب برای نگهداری خرما از نظر فنی هیچ مشکلی ندارد، مجهز به دستگاه های اروپایی از جمله آلمان است و از نظر مکان نگهداری، فضا بسیار مناسب است؛ امیدوارم مسئولین، کشاورزان را یاری کنند تا از نظر بازاریابی نیز لطمه ای به آنها وارد نشود.