هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

هدف از درمان اعتیاد چیست ؟قسمت هفتم

هدف از درمان اعتیاد چیست ؟قسمت هفتم



درهنگام بحثها و مشاجرات، چه باید كرد؟
 
یكی از بزر گترین آفات درمان اعتیاد، مشاجرات و بحثهای موجود در خانواده است كه موجب افزایش استرس و لجبازی در معتاد شده و در نهایت به عود او منجر می گردد. خانواده بیماران وابسته به مواد باید رفتارهایی را كه در ارتباط خانوادگی می توانند باعث استرس شوند، شناسایی كنند. برای مثال باید مشخص شود كه:
 1 - بیشترین بحثها و تعارضات درون خانواده در چه زما نهایی اتفاق می افتد؟ زمان بیدارشدن از خواب، وقت به خواب رفتن، بعد از كار، بعد از میهمانی، هنگام غروب و تاریکی، روزهای تعطیل، ...
-2 مشخص شود  در چه موقعیتهایی، تعارضات با احتمال بیشتری روی میدهند. (در خانه با خانواده )پدر، همسر، فرزند(، در خانه با آشنایان، در منزل دوستان، در پارتی و میهمانیها، در زمان مسافرت، در محل کار، یا ...).
3-  كسانی كه بیمار با آنها بیشتر دچار اختلاف و تعارض می شود مشخص گردند ) پدر، برادر، دوست، همكار، همساایه، یا ... (. یك كار بسیار مؤثر، جذب این اشخاص و متقاعد كردن آنها برای مراجعه و درگیرشدن آنان در برنامه های درمانی بیمار معتاد است.
-4  شما معمولاً چه نقشی را در تعارضات و اختلالات بر عهده می گیرید؟(تحریك كننده تعارض، قربانی، میانجی و حل كننده، رهایی بخش، مدافع، یا ...)
واضح است كه شیوة نادرست برخورد خانواده با مشکلات، می تواند موجب تشدید مشكلات گردد و آسیبهای زیادی به بیمار و فرایند درمان وارد كند. برای آن كه بتوان نقش مؤثر و مثبتی در جهت حل جر و بحثها برداشت اقدامات زیر كمك كننده خواهد بود:
ابتدا مشکلی که باید حل شود را مشخص نمایید. در این مرحله مهم است كه اول به نحوه برقراری یك ارتباط صحیح و مناسب فكر کنید و بعد به نگرا یی های طرف مقابل با حوصله و توجه زیاد گوش داده و اجازه دهید معتاد شما و یا سایر اعضای خانواده به راحتی در مورد مشكل خود صحبت كنند. 
در نهایت سعی کنید كه سریع به دنبال جوابی برای ارائه نگردید. ترجیحاً كمتر قضاوت نمایید، توهین  نكنید و یا انگ  (برچسب) نزنید مثلاً از گفتن عبارات توهین آمیز مانند  : دزد  ،بی مسئولیت ، تنبل ، بیكاره ، سربار  و... اكیداً پرهیز كنید. بزر گترین اشتباه این است كه سعی شود در اوج بحران، شخص بیمار با رفتارهای غلط خود روبرو شود . نباید وقت خود را به سرزنش خانواده، گذشته، ارتباط  و شرایط  گذشته و حال حاضر تلف نمایید. در ضمن سعی نمایید تا حد امكان طرفین را نصیحت نكنید.
پایان