هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

نیاز به مشارکت هرچه بیشتر خیرین و نیکوکاران

نیاز به مشارکت هرچه بیشتر خیرین و نیکوکاران


محمد اکبری مدیر کل کمیته امداد استان یزد در گفتگو با خبرنگار هفته نامه افق کویر عنوان نمود:

به گزارش خبرنگار هفته نامه افق کویر؛ دوشنبه گذشته 30 تیر ماه طی مراسمی خیرین شهرستان بافق گرد هم جمع آمدند. 
این مراسم با حضور "محمد اکبری" مدیر کل کمیته امداد استان یزد، مدیر عامل شرکت سنگ آهن مرکزی ایران - بافق، افضلی رییس کمیته امداد و جمعی از خیرین نیکوکار شهرستان بافق در محل هتل نیکان برگزار شد.
خبرنگار هفته نامه افق کویر گفتگویی با "محمد اکبری" مدیر کل کمیته امداد استان یزد انجام داده است که در ادامه آن را می خوانید.
افق کویر: به نظرشما مددجویانی که ماهیانه 50 هزار تومان مستمری می گیرند آیا این مبلغ کفاف زندگیشان را می دهد؟
 نیاز به مساعدت دولت و مشارکت خیرین
بیشتر هزینه هایی که به خانواده های تحت پوشش تعلق می گیرد کمک هزینه است و ما کل هزینه ها را نمی توانیم پوشش دهیم؛ ضمن این که رقمی که بعنوان کمک هزینه پرداخت می شود فقط یک بخشی از حمایت ما هست، ما یک سری خدمات تکمیلی به خانواده ها تخصیص می دهیم از جمله حمایتهایی در حوزه اشتغال، مسکن، بهداشت و درمان که تجمیع این خدمات، خدمات ارزشمندی است که به سبد خانواده افزوده می شود و صرفاً خدمت مستمری، ملاک عمل نیست. جمیع این خدمات، خدمات ارزشمندی است که به خانواده ها داده می شود و نیاز است که خیرین ما مشارکت کنند؛ مثلاً در حوزه ازدواج کمک به امر انجام ازدواج خانواده ها می شود. الآن ما طبق قانون مبلغ 2 میلیون تومان به نوعروسان تحت حمایت کمک می دهیم و با این رقم نیاز خانواده ها برطرف نمی شود و نیاز است که خیرین و نیکوکاران مشارکت بیشتری داشته باشند و این در حوزه های دیگر نیز صادق است.؛ یعنی در حوزه مسکن، رقمی که امداد برای خرید و احداث مسکن حمایت دارد 10 میلیون تومان است و با 10 میلیون تومان برای کسی فضای مسکونی ایجاد نمی شود و ما داریم به سمتی می رویم که بتوانیم این خدمت را بیشتر کنیم و نیاز است که هم مساعدت دولت بیشتر شود و هم مشارکت خیرین. 
استان یزد در رده اول تا سوم قرار دارد
افق کویر: مشارکت خیرین نیکوکار در سطح استان یزد چگونه است؟
میزان مشارکت مردم در استان، از میانگین کشوری بالاتر است؛ یعنی استان یزد جزء استان‌هایی است که در رده های اول تا سوم قرار دارد و ما در سال 92 رتبه سوم را در توسعه مشارکت مردمی داشتیم و در بعضی از زمینه ها، هم به هر حال ضریب نفوذ ما نسبت به کشور بالاتر است؛ از جمله بحث طرح صدقات، سرانه مشارکت مردم در استان یزد اول است و به لحاظ بنیه فرهنگی، اعتقادی، و مذهبی که مردم یزد دارند در همه زمینه ها مشارکت دارند و این قابل تقدیر است؛ ولی کافی نیست؛ البته ما نمی توانیم تناسب بگیریم؛ چون شرایط شهرستان ها متفاوت است، شرایط اقلیمی، جغرافیایی، وضعیت درآمدی مردم متفاوت است.
 فقر مطلق نداریم
افق کویر: با توجه به اینکه سازمانها و اداراتی از قبیل کمیته امداد، بهزیستی و هلال احمر همسو با هم کار می کنند؛ چرا باید شاهد فقر در کشور باشیم؟
به برکت جمهوری اسلامی و توجهی که نهادهای حمایتی داشتند ما فقر مطلق نداریم؛ آنچه که الآن شاهد هستیم،  فقر نسبی است و ما در خصوص خانواده های تحت پوشش از نگاه معیشت محوری عبور کردیم و به سمتی می رویم که خدمات تخصصی به خانواده ها بدهیم؛ طبیعتاً با توجه به شرایط جامعه و تورم و گرانی که هست نیازهای خانواده ها متفاوت می شود؛ ضمن اینکه دستگاه‌های حمایتی، نقش آنها، نقش توانمندسازی است و ما به دنبال این هستیم که ورودی هایی که به امداد داریم، خروجی داشته باشیم و خیلی از خانواده خودکفا بشوند؛ ولی به همان تناسب ورودی داریم؛ چون خانواده های جدیدی هستند که در نوبت هستند و نیاز به خدمات کمیته امداد دارند؛ لذا ما همیشه با جمعیت نسبی مواجهه هستیم که نیاز هست خدمات را استفاده کنند.
 تأمین رفاه کارکنان
 افق کویر: کارکنان زن کمیته امداد مرخصی زایمان 6 ماهه ندارند و با توجه به این که مشغله کاری زیادی در این نهاد وجود دارد به نسبت دیگر ارگانها حقوق و مزایای زیادی دریافت نمی کنند؟ توضیحات شما در این خصوص چیست؟
هر دستگاهی شرایط خاص خودش را دارد و ما هم به هر حال در رابطه با نیروی انسانی برنامه ریزی های خاصی را داریم؛ ضمن اینکه بدنبال این هستیم که ارائه خدمات بهتری به پرسنل صورت گیرد و رضایتمندی در مجموعه ایجاد شود؛ سعی کردیم در خیلی از زمینه ها شرایط رفاهی و خوبی را فراهم کنیم.
راضیه بیگی - اکرم عباسی