هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

نگاه ترحم آمیز مردم ما را آزار می دهد

نگاه ترحم آمیز مردم ما را آزار می دهد



رضیه زارع پور| معلولان گروه بزرگی از جامعه را تشکیل می دهند که دارای توانمندی های مناسبی هستند. بنا به گفته مسئولین حدود 11درصد از کل افراد جامعه بنحوی دارای معلولیت هستند. همچنین بالغ بر چهار درصد کل جامعه دارای معلولیت‌های شدید و خیلی شدید می باشند. در بحث معلولیت تاکنون آمار درستی در کشور منتشر نشده است، اما با توجه به اطلاعاتی که برخی سازمان‌ها منتشر کرده‌اند، می‌توان تعداد معلولان و هزینه‌هایی را که سالانه به کشور تحمیل می‌شود، تخمین زد. برای نمونه  در کشور سالانه حدود 20هزار نفر براثر تصادف جان خود را از دست می‌دهند، این درحالی است که به گفته مسئولان پنج تا هفت برابر کشته شده‌های تصادفات، اشخاص دچار معلولیت می‌شوند با توجه به این آمار می‌توان گفت سالانه دست‌کم یکصد هزار نفر در نتیجه تصادفات جاده‌ای دچار معلولیت می‌شوند. این آمار که رقمی بسیار بالاست اهمیت بررسی معلولیت ها و توجه به این افراد را دارای اهمیت می سازد. علاوه بر مشکلات فراوانی که معلولین و خانواده های آنها چه در زمینه مسایل مالی، شغل و مبارزه با ناتوانی ها با آن مواجه اند نکته ای که در اغلب موارد باعث رنج این عزیزان می گردد نوع نگاه و برخورد جامعه است. 
هفته نامه افق کویر، برای آشنایی خوانندگان با مسایل و مشکلات این قشراز جامعه سراغ خانواده ای که پدر و مادر ناشنوا؛ ولی فرزندان سالمی دارند رفته و با آنها مصاحبه‌ای انجام داده ایم.
افق کویر: لطفاً خودتان را معرفى کنید و مختصرى در مورد زندگى خود توضيح دهيد؟
سميه حسينى هستم ساکن یزد، همسر حسين طوسى. ما داراى دو فرزند هستيم يکى پسر و ىکی دختر به نامهاى اسماء که 9 ساله هست و ميثم 7 ساله. همسرم کارگر کارخانه ايساتيس يزد مى باشد که در حال حاضر چند ماهى است که به کارکنانش حقوق پرداخت نکرده اند و به سختى زندگيمان را مى گذرانيم.
افق کویر: در چه زمينه ايى فعاليت مى‌کنيد؟ 
 شغل خاصى ندارم و خانه دار هستم؛ گاهی اوقات کارهاى هنرى مانند خياطى، سرمه دوزى، بافندگى ،قلاب بافى و.... انجام می دهم.
افق کویر: نحوه آشنایی تان با یکديگر چگونه بوده است؟
من و همسرم غربيه بوديم توسط يکى از آشنايان همسرم که با پدرم دوست بودند آشنا شديم؛ با توجه به شرایطى که داشتيم با هم ازدواج کرديم.
افق کویر: آيا معلولیت شما مادر زادى بوده و يا علت ديگرى داشته است؟ از چه زمانى خانواده شما متوجه مشکل معلولیت شما شدند؟
ما به خاطر ازدواج فاميلى که خانواده هایمان داشتند اين اتفاق برایمان پيش آمد و ناشنوا بدنيا آمدیم. در ابتدا خانوادهايمان متوجه نشده بودند که ما اين مشکل را داريم .بعد از یک سال و نیم متوجه شدند که ما ناشنوا هستيم. اگر امکاناتى در آن زمان وجود داشت شايد ما مى توانستيم درمان شويم.
افق کویر: معلولیت شما چه تأثىرى بر روى زندگيتان داشته است؟
هر معلولیتی بالاخره تأثيراتى بر زندگى و روابط اجتماعى افراد دارد اين مشکل نیز بر زندگى ما تأثير خود را گذاشته است اين که نشنوى طرف مقابلت چه می گوید ناراحت کننده است؛ اما چون من و همسرم هر دو ناشنوا هستيم بهتر همديگر را درک می‌کنيم و خدا را شکرمشکلى با همديگر در زندگى نداريم.
افق کویر: ميزان تحصيلات شما و همسرتان چقدر است؟ آيا در خانواده تان فرد دیگری نیز دارای این معلولیت هست؟
ما هر دو ديپلم هنرى داريم و تنها من و همسرم اين مشکل را در خانوادهايمان داريم.
افق کویر: چه رفتاری در بين مردم و اجتماع باعث ناراحتى تان مى شود؟
وقتى در اجتماع هستيم نگاهاى مردم و اين که حالت ترحم با ما داشته باشند آزارمان می دهد؛ ولی ديگر عادت کرده و توجه اى نمی کنيم. 
افق کویر: آيا برای ارتباط با فرزندانتان در زمان کودکى مشکلى نداشتيد؟
در زمان نوزادى خدا را شکر مشکلى نداشتيم، چون خانوادهايمان در اين امور کمک حالمان بودند و شب ها کنار ما بودند تا وقتى بچه از خواب بيدار مى شود به ما اطلاع دهند.
افق کویر: از نهادهاى حمايتى و مسئولين چه انتظارى داريد؟
از نهادها و سازمانهاى دولتى مانند بهزيستى توقع کمک بیشترى داريم، چون هر دو ما ناشنوا هستيم احتياج به حمايت بيشترى هم از نظر مادى و هم معنوى داريم.