هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

نگاهی به رویدادهای بافق در سال 93 (اجتماعی - بخش چهاردهم)

نگاهی به رویدادهای بافق در سال 93 (اجتماعی - بخش چهاردهم)



محمد حسین تشکری|
"امروز بافق، نیاز به عزم ملی دارد"
 این عنوان شماره 650 به تاریخ 25 تیرماه سال پیش بود. این تیتر برگرفته از مسایلی بود که پس از اعتراض 38 روزه در شرکت سنگ آهن از گوشه و کنار درباره آینده بافق یه گوش می رسید. یک شوک نابهنگام و یک ضربه ایی که هنوز بافق از قِبل آن سر بلند نکرده است. این تیتر با حال و هوای آن موقع درج شد و از تمامی گروهها و فعالین اجتماعی بافق خواست که خودشان مسایل را حل و فصل کنند و کار را به افراد ناآشنا نسپارند. در گوشه ایی از این متن آمده است: " درد ما همین بس است، ده‌ها تن سنگ آهن واگن به واگن، تریلر به تریلر بار می‌شود و به کوره‌های ذوب‌آهن فرستاده می‌شود، بدون آنکه توسعه و آبادانی بافق را شامل شود. درد ما همین بس است که از رهگذر خروج این منابع طبیعی، هر آنچه که عاید ما می‌شود امراض لاعلاجی است که گریبان برادران و پدران ما را می‌گیرد. امروز بافق نیاز به عزم ملی دارد، نیاز به یک «ید واحده» تا نگاه به داشته‌های خود کند، دوست را از دشمن، دلسوز را از غیر دلسوز تشخیص بدهد و بافق دست کسانی که بدون هیچ چشم داشتی، بدون آنکه با سرمایه بیت‌المالش در خانه‌های چند میلیاردی بنشینند، می‌فشرد"
"آلودگی زیست محیطی معدن در حال مستندسازی است"
 این هم نقل قول فرماندار بافق، سید مهدی طلایی مقدم است که در خردادماه سال پیش در همایشی مطرح کرده بود " شغل کارگران معدن سنگ‌آهن مرکزی بافق سخت و ملال آور است و آلودگی زیست محیطی دارد. بسیاری از مراکز خیریه در سطح شهرستان به نگهداری از کودکان معلول می پردازند و آمارها حاکی از این است که بافق نسبت به جمعیتش، معلولان زیادی دارد که به دلیل وجود معادن در این شهرستان است.
وی تصریح کرد: آلودگی زیست محیطی معدن در حال مستند سازی است تا مطالبه کارگران مبنی بر اجرای قانون مشاغل سخت و زیان آور محقق شود" . حال جای سوال است که آیا اقدامات خاصی در این خصوص صورت گرفته و یا این مسئله هم در میان حجم وسیع کارها گم شده است. به هر حال ضرروت دارد تا متولیان این امر از جمله خود مدیران شرکت در این باره اطلاع رسانی کنند. 
"اگر همکاری پیمانکار وجود داشت واحدها سرموعد مقرر تحویل می‌شد" 
 این نقل قول دکتر صباغ‌زاده، معاون توانبخشی سازمان بهزیستی است که طی سفری به بافق داشت، بیان کرد. وی چند افتتاحیه هم داشت؛ از جمله:  افتتاح مرکز ویزیت در منزل بیماران روانی مزمن. وی گفته بود " که دوازدهمین مرکز است که در استان یزد فعالیت دارد. این مرکز دارای یک تیم تخصصی کارشناس متشکل از پزشک، پرستار، روانشناس، مددکار و کاردرمان است که با مراجعه به منزل بیماران روانی مزمن تحت پوشش سازمان؛ خدمات توانبخشی، مددکاری، مراقبت های بهداشتی،درمانی، و پرستاری را ارائه می دهند و همین طور ماهیانه بیماران به مرکز مراجعه می کنند و توسط روان پزشک ویزیت می شوند و خدمات درمانی تکمیل می شود. "
حال جای پرسش است که چرا گاه به گاهی فشارهای عصبی به جایی می رسد که برخی از جوانان راه شوم پایان زندگی را انتخاب می کنند. کاش این مراکز که فعالیت دارند هر از چندی شرحی از تلاش های خود را به استحضار مردم شریف می رساندند تا مردم در جریان این امور قرار گرفته و اگر خدای نخواسته خانواده یی با مشکلات و معضلات افسردگی و یا خودکشی فرزند خود دست به گریبان هست توسط این مراکز؛ درمان و کمک رسانی بشوند.
خبرنگار هفته نامه افق کویر برای پیگیری مشکل مسکن معلولین گفتگویی با دکتر محسن خوشگذران رییس بهزیستی بافق انجام داده است که در ادامه می خوانید.
ساختمان هایی که در بافق برای معلولین و مددجویان ساخته می شود به دو صورت هست، یکی قرارداد 3 جانبه که 74 واحدی می باشد، که اگر به بحث تورم نخورده بودیم و یا همکاری پیمانکار وجود داشت واحدها سرموعد مقرر تحویل داده شده بود. منتهی در هماهنگی قبلی که داشتیم قرار است تا آخر شهریور ماه؛ یعنی در هفته دولت تحویل بدهند، عمده ساختمان هایش در واقع آماده تحویل است منتهی چون طرح به صورت کارگاه تعریف شده؛ اگر یک واحد آن کامل نباشد نمی تواند طرح را تحویل بدهند. مشکل در واقع تأمین سهم معلولین است که همه چیز را رسانه ای کردم و گفتم؛ به هر حال سرمایه گذاری است و دچار افزایش قیمت شدیم یا به خاطر طول کشیدن ساخت و ساز این آیتم هایی است که با افزایش قیمت می شود منتهی در واقع در مقابل بقیه قراردادها، قرارداد منصفانه ای است که در واقع دچار افزایش خاصی نشده است؛ البته اگر خود مدد جویان همت بکنند از هر هر طریقی که خودشان می دانند، این سهم را وازیر بکنند، دچار ساخت و ساز نمی شویم.
یکی هم سبک، قرارداد امانی داریم که در واقع که در واقع توسط جامعه خیرین مسکن ساز استان در حال ساخت است که 40 واحدی می باشد و محل آن روبروی دانشگاه پیام نور بافق است. که علت تأخیر آن، تغییر پیمانکار است، الآن پیمانکار قدری ورود به کار کرده است که قرارداد ما 14 ماهه است که در حال حاضر6 ماه آن گذشته و انشاءا... 8 ماه دیگر آن را تحویل می دهد.. 
"دشمن نسبت به معارف دین ما آگاه تر است"
در این شماره هم خبرهایی از " تجمع بزرگ خواهران بسیجی در روز ملی عفاف و حجاب در محل موسسه فرهنگی بیت الرضا (ع) بافق؛همچنین " نشست ویژه فرماندهان حوزه و پایگاههای مقاومت بافق با عنوان انس و مودت برگزار شد." به گزارش خبرنگار هفته نامه افق کویر، یکشنبه 22تیرماه نشستی تحت عنوان انس و مودت ویژه فرمانده حوزه ها و پایگاه های مقاومت بسیج در محل تالار فرهنگیان بافق با حضور حجت‌الاسلام حاج سید جواد سلیمانی امام جمعه، سرهنگ جمالی فرمانده سپاه و جمعی از فرماندهان شهرستان بافق برگزار گردید.
سرهنگ جمالی در ابتدای این نشست گفت: اگر نگاهی گذرا به تاریخ انقلاب اسلامی داشته باشیم، مشاهده می کنیم که از بدو پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون دشمنان ما برای از بین بردن این نظام و انقلاب و ضربه زدن به ملت مسلمان ایران و انقلاب اسلامی ایران در این چند سال از هیچ گونه تلاش و توطئه ای فروگذاری نکرده اند. هر روزی که بر این انقلاب و کشور اسلامی و ملت مسلمان گذشته دشمنان اسلام توطئه و نقشه ای را دنبال کردند تا به فکر خودشان این انقلاب و نظام را از بین ببرند.
فرمانده سپاه پاسداران بافق عنوان نمود: در عصر حاضر دشمن جنگ نرم را برای ملت و انقلاب ما شروع کرده است که در همان اوایل آیت ا... خامنه ای(مدظله) بسیار دقیق و ریز بین این توطئه را تشخیص و هشدار دادند به مسئولین و مردم که دشمن وارد مرحله تهاجم فرهنگی شده و هشدار دادند به مسئولین که مواظب باشید که این بار دشمن برای فرهنگ اسلام و ارزش های اسلامی ما توطئه و نقشه می کشد". 
" نرم‌افزار جامع و سایت خبری شورای هماهنگی روابط عمومی فرمانداری بافق رونمایی می‌شود "
به گزارش خبرنگار مهر، علی حسن پور در سومین نشست مسئولان و کارشناسان روابط عمومی ادارات شهرستان بافق با اشاره به اهداف برگزاری این نشست اظهار داشت: دشواری و حساسیت و اهمیت كار در حوزه روابط عمومی بر كسی پوشیده نیست و تلاشگران این عرصه، نقش بسزایی را در تنویر افكار عمومی، روشنگری و برقراری ارتباط سازنده میان دولت و مردم ایفا می‌كنند.
وی با اشاره به بالا بردن سطح کیفیت کار و عملکرد مسئولان روابط عمومی بیان كرد: تلاش می كنیم از طریق مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای امام علی(ع) شهرستان بافق، دوره های آموزشی در مقاطع مختلف را برای كارشناسان روابط عمومی بافق برگزار كنیم.
تسریع در ارسال و انعکاس به موقع اخبار و عملکرد ادارات به نشریات و خبرگزاری ها، برگزاری دوره های آموزشی، ساخت نرم افزار جامع روابط عمومی و سایت خبری شورای هماهنگی روابط عمومی های شهرستان و راه اندازی صندوق قرض الحسنه شورای هماهنگی روابط عمومی شهرستان بافق از مهمترین مصوبات این نشست بود.
حال نمی دانیم که از این نرم افزار جامع رونمایی شده است یا خیر که ضرورت اطلاع رسانی در این خصوص وجود دارد؛ با توجه به صحبت های اخیر فرماندار محترم شهرستان بافق در نشست شورای اداری به تاریخ پنجشنبه اول مردادماه سالجاری.  و خلاصه این که مطالب دیگری هم  با عنوان " فعلا نمره قبولی نمی گیرم"، "وجود سنگ های معدنی در جاه بافق – یزد،" "دیگر مرا به چشم حقارت نگاه نمی کنند" و "کاروانسرای میدان خان مرکز بازیهای رایانه ای " در افق کویر به چشم می‌خورد.