هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

نگاهی به رویدادهای بافق در سال 93(اجتماعی - بخش نوزدهم)

نگاهی به رویدادهای بافق در سال 93(اجتماعی - بخش نوزدهم)



محمد حسین تشکری|
رویدادهای بافق را در سال 93 پی می گیریم تا به نهم شهریورماه می رسیم. روزهایی که بافق پر از التهاب بود، 8 کارگر بازداشتی در زندان به سر می بردند و خانواده های آنان در بیرون از فرمانداری در حالی که چادر زده بودند خواستار آزادی همسران و برادارن خود بودند. روزهای سختی بود هم برای مسئولان دلسوز و هم برای مردم؛ هنوز که آن روزها را به یاد می آوردم قلبم به درد می آید که چرا اینگونه شد! بگذریم....!!!!
حجت الاسلام و المسلمین حاج سید جواد سلیمانی، امام جمعه معزز دیارمان در اعتراض به بازداشت این کارگران و حل نشدن خواست مردم تصمیم گرفتند نماز جمعه تاریخ هفتم شهریورماه را اقامه نکنند؛ این اتفاق را از زبان خودشان می خوانیم: 
حفظ صبر و متانت
به گزارش خبرنگار هفته‌نامه افق‌کویر، حجت الاسلام و المسلمین حاج سید‌جواد سلیمانی در خطبه‌های این هفته نماز جمعه بافق ضمن تبریک ولادت حضرت معصومه(س) گفت: در آستانه ولادت ثامن الحجج، امام رضا(ع) هستیم.
 وی گفت: زن و دختر جایگاه ارزشمندی را در مسایل دینی اسلامی ما دارند. حضرت ابراهیم(ع) در پیشگاه خدا دعا می‌کند که دختری را به او عنایت کند.
سلیمانی در خطبه دوم سخن خود را اینگونه آغاز نمود: بنا نبود امروز نماز جمعه بخوانم در اعلام همبستگی با مردم، منتهی از تهران مستقیماً با من تماس گرفتند و گفتند شما نماز جمعه را بخوانید و کارهایی را که در یکی دو روز گذشته انجام دادید را در مقابل مردم مطرح کنید، ما نیز با آقای اژه‌ای مسایل را پیگیری می‌کنیم.
امام جمعه بافق ادامه داد: از روز شنبه (1شهریورماه) هر روز با مسئولین استان تماس تلفنی داشته و دارم. سه‌شنبه هفته گذشته، عده‌ای همراه من به یزد آمدند در حضور آیت‌ا.. ناصری و رئیس شورای سیاست‌گذاری مسایل مطرح شد. در آنجا گفتم جریان باید حل شود، اگر حل نشود نمازجمعه این هفته را نمی‌خوانم و با قاطیعت اعلام کردم. همان روز آیت‌ا... ناصری تماس‌های زیادی در این رابطه گرفتند و آنها هم قول دادند کارگران بازداشت شده آزاد شوند، این خواسته خود من هم بود. این گفته امام جمعه بافق تکبیر جماعت نمازگزار را در برداشت.
حجت الاسلام سلیمانی افزود: به آنها گفتم مردم بافق ولایت محور، متدین و پاک هستند، سابقه مبارزاتی و جبهه آنها را ببینید! کسانی که در راه اسلام خدمت کردند، چرا به آنان اتهام زدند. اگر گروهی از کارگران اعتراض کردند تحصن نبوده! گاهی پسر و پدر هم نسبت به هم اعتراض دارند.
سلیمانی خطاب به مسئولین اعلام کرد: جواب مردم را بدهید! سه ماه قبل نامه نوشتم و گفتم بیایید جواب مردم را بدهید و مشکلات را بررسی کنید. کسی بانظام اختلاف ندارد، مردم پیرو ولایت و طرفدار دولت هستند؛ چرا باید بی‌تفاوت باشید! جواب مردم را بدهید. مردم در مدت چهل روزی که نشستند و اعتراض کردند عکس العملی را نشان ندادند.
امام جمعه بافق افزود: به قرآن مجید و به مادرم فاطمه الزهرا(س) قسم دلم برای زنان و بچه‌هایی که یک گوشه بنشینند در هوای گرم با نبود امکانات خون هست.
وی ادامه داد: گروهی بیایند، بررسی کنند و خواسته‌های مردم را برآورده کنند. تکیه گاه ما شرکت سنگ‌آهن است. باید حرکت‌های جوارمعدنی شروع شود و در کنار هم مشکلات مردم حل شود.
سیدجواد سلیمانی گفت: خدا را گواه می‌گیرم از هیچکس شکایت نکرده و نخواهم کرد. مردمی که در کنار من هستند و من در کنار آنها هستم نباید خدای ناکرده اتهام به آنان زد، مردم پاک و متدین هستند.
وی تصریح نمود: مردم خلاف قانون حرکت نمی‌کنند و قانونمدار هستند و خواسته غیرمشروع نخواستند؛ چرا توپ را مرتب به زمین ما می اندازید مسئولین چرا از تهران نمی‌آیند تا پاسخگو باشند.
امام جمعه بافق اعلام کرد: خدا شاهد هست در چهل و هشت ساعت گذشته هزاران تلفن از تهران به من زده شد که جواب ندادم. مردم بزرگوار در این شهر مانده‌ام و می‌میرم شما باید تشییع جنازه‌ام کنید. من در کنار شما برای رسیدن به حقوقتان هستم.
وی تأکید کرد: حقوق قانونی باید ادا شود، امنیت شغلی باید تضمین شود، قولها باید به آن عمل شود، بازداشت‌شدگان باید آزاد شوند. توصیه‌ای که به خواهران و برادران دارم این هست که هیچکس حریم دیگری را نشکند آرام سخن بگویید شخصیت همدیگر را نگه دارید. نمی‌گویم بنشینید یا ننشینید خواسته‌های مشروعتان را مطرح کنید امیدوارم حل شود.
سلیمانی افزود: خدا را گواه می‌گیرم همانگونه که شما خواب ندارید من هم ندارم! استراحت ندارم! هر تلفنی که مادر یا خواهر به من می‌زند قلبم آتش می‌گیرد. سعه صدر و متانت خود را حفظ کنید، حرکتی انجام نشود که باعث تشنج شود، دشمن آماده است از این حرکتها سوء استفاده کند.
همه مسئولین در استان موظف هستند پیگیری کنند تا به لطف الهی فرزندان ما آزاد شوند.
امام جمعه بافق در پایان خطبه‌های نماز جمعه خطاب به مردم بافق گفت: قابل نیستم و خاک کف پای شما هستم، برای همه شما ارزش قائلم، متانت و صبوری خود را حفظ کنید، با پیگیری انشاا.. مشکلات حل شود. شنیدم دیشب دعای کمیل داشتید خدا را به امیرالمؤمنین (ع) قسم می‌دهم که یاریمان کند.
مطمئن باشید که با دعا مشکلات حل می‌شود. ما خود را فدای ولایت می‌کنیم فدای نظام می کنیم، ولی فدای سنگ نمی‌کنیم.
رویداد بعدی از دست دادن دو کارگر افغانی در طرح فاضلاب شهری بود
دو کارگر افغانی جان خود را در بافق از دست دادند
سعید ملک‌زاده رئیس اورژانس ۱۱۵بافق گفت: در این حادثه ۳ کارگر زیر آوار خاک‌های این کانال مدفون شده بودند که یکی از آنها در لحظات اولیه توانست خود را از زیر آوار بیرون بیاورد.
وی عنوان کرد: با وجود زحمات و تلاش‌های نیروهای آتش نشانی و جمعیت هلال احمر شهرستان بدلیل انبوه خاک‌های ریزش کرده در این کانال نجات دو کارگر دیگر بیش از ۴۰ دقیقه به طول انجامید.
بهترین گواه برای نحوه برخورد دولت در بافق خود مردم هستند
محمد علی طالبی، معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار یزد در نشست خبری خود در خصوص نحوه عملکرد دولت و مسئولین در کنترل وضعیت بافق گفت: بهترین گواه در خصوص نحوه برخورد دولت و نیروهای امنیتی و انتظامی در بافق مردم بافق هستند که می توانند شهادت بدهند که با مطالباتی که مطرح شده چه عملکردی دولت تدبیر و امید نسبت به گذشته داشته است.
طالبی با بیان اینکه این اتفاقات در بافق سابقه داشته است تصریح کرد: مشابه این اعتصابات و اعتراضات در گذشته هم رخ داده که برخورد هایی هم صورت گرفته است اما در دوره اعتصاب قبلی که ۳۹ روز طول کشید هیچ برخوردی با کارگران صورت نگرفت و تعرضی از نیروهای انتظامی انجام نشد و با اینکه اعتصاب طولانی شد مسئولین استان با نمایندگان کارگران و مسئولین محلی پیگیری مطالبات مردم در بافق و کارگران سنگ آهن بودند که دستاوردهایی را هم داشت.
قول و وعده‌هایی که قبل از شکستن اعتصاب قبلی داده شد عملی نگردیده است
عضو شورای اسلامی شهر بافق در تجمع چند هزار نفری مردم بافق:
به گزارش خبرنگار هفته نامه افق کویر، همزمان با نهمین شب از آغاز اعتراضات جدید در شرکت سنگ‌آهن مرکزی بافق هزاران نفر از مردم بافق اعم از زن و مرد و پیر و جوان از ساعت بیست مقابل درب ورودی معدن چغارت تجمع کردند.
این تجمع بنا بر قرار قبلی و با توجه به سخنان نماینده کارگران شرکت سنگ آهن مرکزی بافق که از دوماه پیش اعلام کرده بود هر دو ماه یک بار نتیجه پی‌گیری‌های کارگروه مطالبات بافق را به مردم و کارگران گزارش خواهم داد به پرتعدادترین تجمع روزهای اخیر تبدیل شده است.
حسن امیرزاده یکی از اعضای شورای اسلامی شهر بافق و سخنگوی کارگروه مطالبات مردم در این تجمع با بیان اینکه بنده ده روز قبل در مسجد جامع برای مردم درباره پی‌گیریهای کارگروه گزارش دادم اضافه کرد: متأسفانه خواسته‌های منطقی کارگروه امروز به حاشیه رفته و قول و وعده‌هایی که قبل از شکستن اعتصاب قبلی داده شد عملی نگردیده است.
این عضو شورای اسلامی شهر گفت: اعضای شورای اسلامی شهر بافق با تمام توان خواسته‌های شهروندان گرامی را پی‌گیری کرده‌اند اما بسیاری از موضوعات باید در مرکز استان و تهران و با همکاری بیشتر برخی از مسؤلین به سرانجام برسد.
امیرزاده ادامه داد قرار بود امشب با دست پر خدمت شما برسیم اما الان اینگونه نیست ولی ما با صداقت از پی‌گیری ها یمان برایتان سخن می‌گوییم و از فشارهایی که وارد شده و می شود.
امیرزاده سخنان خود را اینگونه به پایان رساند که تمام اعضای شورای اسلامی شهر در سنگر خدمت رسانی به مردم شریف بافق و احقاق حقوق حقه آنها تا آخر با مردم و برای مردم کار خواهند کرد و همه ما در رسیدن به نتیجه مطلوب با هم متحد و دارای اتفاق نظرهستیم چه رئیس شورا که هم اکنون در بازداشت به سر می‌برد چه ما که الان در خدمت شما هستیم.
خواسته‌های ما غیرمنطقی نیست و تا رسیدن به هدف پی‌گیر خواهیم بود
نماینده کارگران شرکت سنگ‌آهن مرکزی بافق در تجمع هزاران نفری مردم بافق گفت:
نماینده کارگران شرکت سنگ‌آهن مرکزی بافق در شامگاه چهارم شهریور و پس از یک هفته از آغاز اعتراضات جدید در این شرکت معدنی که با دستگیری چند نفر از کارگران وارد مرحله جدیدی شد در جمع هزاران نفری مردم بافق که برای شنیدن سخنانش روبروی معدن چغارت گرد هم آمده بودند سخنرانی کرد.
محمدرضا صباغیان ضمن تشکر از کارگران حاضر که دو ماه پیش به حرف وی اعتماد و با شروع به کار به اعتصاب 39 روزه پایان داده بودند گفت: در ابتدا از شما عزیزان تشکر می‌کنم که به حرف این حقیر گوش داده و تا رسیدن به نتیجه، کار را ادامه دادید.
همین الان دارد حوزه انتخابیه در مجلس تغییر می‌کند و مسؤلین مربوطه کاری نمی‌کنند
صباغیان گفت: برخی معتقدند معدن در سال 91 واگذار شده بدون گرفتن امتیاز و الان پس گرفتن آن یکی از مشکلات است. اگر یک هزارم این پی‌گیریها آن زمان بود زودتر به نتیجه می‌رسیدیم.
او ادامه داد همین الان دارد حوزه انتخابیه در مجلس تغییر می‌کند و مسؤلین مربوطه کاری نمی‌کنند.
صباغیان گفت معمولاً چون ما کسی را در وزارتخانه‌ها نداریم و مسؤلانمان دچار روزمره‌گی هستند وقتی متوجه خسارتها می‌شویم که دیگر کار از کار گذشته است مانند جدا کردن معادنی مانند چادرملو و d19 از بافق.
صباغیان ادامه داد که سرمایه شهر همین شما مردم هستید که باید در صحنه حضور داشته باشید و از مسولین بخواهید.
نماینده کارگران گفت: همین امشب بیشترین فشار روی من بوده که نیایم و برای شما گزارش ندهم اما من گفته‌ام به هر قیمتی شده به قولم عمل می‌کنم و الان در خدمت شما هستم.
او گفت شما جوانان باید هر از گاهی دور هم جمع شوید و از مسؤلین سؤال کنید که چه کرده اند و چه می‌کنند؟
مصوباتی که در کارگروه مقرر شد ولی اقدامی نشد!!
در ادامه صباغیان مصوبات جلسات کارگروه را اینگونه تشریح کرد:
-1 قرار شد برای اعضای کارگروه حکم صادر کنند (اما حکمی صادر نشد)
2 - توقف واگذاری 5/28 درصد در سایت خصوصی‌سازی اعلام شود (که اعلام نشد).
3 - نامه‌ای به سنگ‌آهن نوشتیم که برنامه‌شان برای احداث کارخانه‌ها را اعلام کنند (که این هم انجام نشد)
4 - امنیت شغلی و ارتقای شغلی کارگران در نظر گرفته شود (که این هم نشد و برخی جابجا و حتی بازداشت شدند).
5 - 15 درصد از سهام شرکت سنگ‌آهن به شهر بافق تعلق گیرد و قرار بر این شد با حضور وزیر این اتفاق بیفتد (اما وزیر زیر بار این کار و خواسته نرفت).
خواسته‌های ما غیرمنطقی نیست و تا رسیدن به هدف پی‌گیر خواهیم بود
مدیر کل سابق پدافند غیرعامل استان ادامه داد: بافق با توجه به اتمام معدن در سالهای نه چندان دور آینده خوبی نخواهد داشت. شما در ماه‌های گذشته دیدید که نبود سنگ‌آهن بر بازار و کل بافق چه اثر منفی‌ای گذاشت. پس نتیجه می‌گیریم که خواسته‌های ما غیرمنطقی نیست و تا رسیدن به هدف پی‌گیر خواهیم بود.
ما به مسؤلین 15 روز دیگر فرصت می‌دهیم تا نسبت به تحقق خواسته‌ها تلاش کنند
صباغیان افزود با توجه به سخن برخی از مسؤلین که می‌گویند بعد از آمدن وزیر، ما دیگر فرصت نکردیم پی‌گیر باشیم  ما به آنها 15 روز دیگر فرصت می‌دهیم نسبت به تحقق خواسته‌ها تلاش کنند.
هفته نامه افق کویر را ادامه می دهیم با این عناوین: 
در دیدار امام جمعه بافق با آیت ا... تقوی مطرح شد: اولویت اصلی و فعلی شهرستان آزادی متهمین و دستگیرشدگان مسائل اخیر شهرستان می‌باشد، عده ای در دانشگاه یزد پادوی دشمن شده اند، اکنون زمان همدلی و تعامل است، تصویب رشته کارشناسی ارشد  مهندسی معماری در دانشگاه آزاد اسلامی بافق، رایحه آرامش و امید با طعم یگانه ویژه، اعلام بیزاری کارگان بافقی از دخالت بی جای گروهک تروریستی منافقین در مشکلات اخیر، اعلام حمایت جمعی از خانواده شهدا و کسبهبافق و سایرین از کارگران بازداشت شده شرکت سنگ آهن مرکزی، ساپورت پوش ها بدانند، سیره اخلاقی امام جعفر صادق(ع)، دیابت و عوارض قلبی، شهردار بافق با خانواده شهیدان دیدار کرد و ...